Lurifaksen Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Hvor kritisk er den viften som er på bildet? Viften min er sånn halvveis ødelagt, så lyden varierer hele tiden noe som er fantastisk irriterende Ikke mindre irriterende er det, når jeg finner ut at den viften er faktisk et av de mest bråkete elementene i hele PC'en. Den lille viften, ja. Derfor spør jeg, hvor stor sannsynlighet er det for at PC'en lever i ca 3 år uten den viften? Helst litt realistisk tipping, ikke konkluder med at kortet ryker med en gang. Husk at kortet er designet for å tåle minst dobbel så høy temperatur som normalen. Er litt usikker på om jeg bare skal røske den bort, og sette på en kjøleribbe hvis jeg har. Ville dere gamblet på det? Har god erfaring med å fjerne vifter før... Serveren min har kjørt 24/7 i ca 2 år uten vifte på P3 600mhz prosessoren, og ligger i et skap som ikke har noen form for lufting... Kortet over er for øvrig et MSI KT3 Ultra-ARU 6380 (CPU AMD XP 1800+) Endret 1. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
KongeFisk Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hva med å investere i en passiv zalmankjøler? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB47J Lenke til kommentar
shabador Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men kan komme med hva jeg "tror"... Her ser du versjonen uten Raid... Den har ingen vifte, men har relativt ussel form for kjøleribbe: http://www.oldi.ru/review/motherboard/ddr3...t3ultra_big.jpg Jeg tror ikke Raid funksjonen gir så alt for mye ekstra varme. Men ville nok ikke gamblet på å kjøre uten noe som helst form for kjøling, dersom du vil den skal leve i tre år. Å slenge på en ribbe ville nok ikke vært å forakte. EDIT: Er det bare meg, eller har HW.no glemt å forandre til vintertid? Endret 1. november 2004 av shabador Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Det går kjempefint å ta av viften å sette på en zalmankjøler isteden. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Som andre nevner her så er det ikke noe problem. Har selv byttet ut kjøleren på samme hovedkort med passive løsninger. Både den zalman-kjøleren som det linkes til og revoltec's utgave fungerer helt fint. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 fungerer som smurt det ja. Bytta ut min for noen dager siden da chipset vifta mi lagde masse rare ulyder og hadde en rpm på 120....(AN7 hovedkort) tempen ble bedre også faktisk:D Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) :fjernet: Endret 1. november 2004 av joa1234 Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Jeg tenkte først og fremst på å bare røske av hele skiten, men den ribben på microplex var jo ikke så dyr... Kan ikke tenke meg at det skal bli problematisk med tanke på bildet shabador linker til... Men er litt surt å betale 200kr (blir vel 130 i porto ) synes jeg. Har en liten kjøleribbe liggende. Hvor stor nytte gjør det å lime den på på en eller annen måte? (den har ikke tilpasset form...). Eventuelt hvordan er beste måte å feste den på? Forresten, hvis jeg først skulle bestille fra microplex, kjøper jeg lige godt ny cpu-kjøler også. Hvilken er den billigste kjøleren, med laveste mulig støynivå? (kjøleevne er tilnærmet uvesentlig, så lenge temperaturen ikke blir kritisk...). Er altså en 1800+ prosessor som skal kjøles. Endret 1. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Den kjøleribba har de på data butikker også så hvis du bor i nærheten trenger du ikke bestille den til microplex. Kjøpte min på datakjeden. men har sett andre butikker også har den koster ikke mere en 65 kroner. http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1464 Lenke til kommentar
Konge Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jeg har ett Abit KT7A-Raid kort som kjører 1800+ og dette har ikke hatt Northbridge kjøler på ihvertfall over 2 år for å si det slik . Mesteparten av tiden i ett trangt Aopen HQsomething + ekstra kabinettvifte bak . Aldri vert noen problemer . Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Cpu kjøler da må det bli denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1889 Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvis kortet ikke er overklokket vill det klare seg med en hvilken som helst alu/cu rippe på seg. Overlever nok uten også, men ville limt på noe av ymse slag vis jeg hadde hatt tilgang til det... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Hvis kortet ikke er overklokket vill det klare seg med en hvilken som helst alu/cu rippe på seg. Overlever nok uten også, men ville limt på noe av ymse slag vis jeg hadde hatt tilgang til det... Det er det jeg mener også... Men dere som sikkert har festet slike ting før - hvordan er den beste måten å feste en kjøleribbe dersom det ikke er mulig å bruke de vanlige festene? Tau? Lim? Fixern: Hmm... Det står at den "Sannsynligvis er 21dB". Er det noe å satse på da? Det står også "Relativt stillegående kjøler fra Thermaltake med god kjøleeffekt.". Jeg hadde egentlig håpt på noe ala "Meget stillegående kjøler fra Thermaltake med relativt god kjøleeffekt." Kjøleevnen er for meg egentlig uvesentlig Så er det altså ingen andre som lager mindre lyd? (til pris under 300) Endret 1. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
KongeFisk Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Men dere som sikkert har festet slike ting før - hvordan er den beste måten å feste en kjøleribbe dersom det ikke er mulig å bruke de vanlige festene? Tau? Lim?Kjøleevnen er for meg egentlig uvesentlig Hvis du skal lime på en ribbe, bør du bruke termisk lim, som igjen koster omtrent det samme som zalmann ribba. Lenke til kommentar
Jack Jazzrabbit Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Cpu kjøler da må det bli denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1889 Hvis du leser litt nermere på beskrivelsen av kjøleren så står det i andre avsnitt under bildene: "NB! Viften som benyttes er sannsynligvis en Panasonic Panaflo FBL08A12M med et støynivå på 28 dB(A), ikke 21 dB(A) som oppgitt av Thermaltake." Jeg har denne kjøleren på min Athlon XP 3000+, og jeg må si at jeg ikke er særlig fornøyd med støy-nivået. Det er denne som støyer mest i pc-en min, og jeg vurderer seriøst å bytte den ut med en mer stillegående. Mitt forslag er at du leter litt rundt etter en CPU-kjøler som er tilnermet lydløs mot at den koster litt mer. Jeg har vurdert denne (19dB(A) namme-namm) Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Har ikke hatt vifte på mitt Abit nf7 v.2 på over 1 år og det har ikke vært noe problemer med det hittill...Nå har jeg heller ikke overklokket da... Lenke til kommentar
-x- Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Jeg tenkte først og fremst på å bare røske av hele skiten, men den ribben på microplex var jo ikke så dyr... Kan ikke tenke meg at det skal bli problematisk med tanke på bildet shabador linker til... Men er litt surt å betale 200kr (blir vel 130 i porto ) synes jeg. Har en liten kjøleribbe liggende. Hvor stor nytte gjør det å lime den på på en eller annen måte? (den har ikke tilpasset form...). Eventuelt hvordan er beste måte å feste den på? Forresten, hvis jeg først skulle bestille fra microplex, kjøper jeg lige godt ny cpu-kjøler også. Hvilken er den billigste kjøleren, med laveste mulig støynivå? (kjøleevne er tilnærmet uvesentlig, så lenge temperaturen ikke blir kritisk...). Er altså en 1800+ prosessor som skal kjøles. Den absoultt mest lydløse viftebaserte kjøleren er denne : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS6000CU Ikke heng deg opp i dB målingene som er oppgitt av produsenten, de er bare i beste fall retningsgivende. Jeg har prøvd mange såkalte "lydløse" kjølere som har ligget på 21dB +/- og ingen slår Zalman. CNPS6000Cu er spesielt stillegående fordi den har en 92mm vifte som surrer svært sakte og som i tillegg er montert på en egen brakett. Det gjør at mindre vibrasjoner overføres til hovedkort og kabinett enn om vifta sitter på selve kjøleelementet. Det er MEGET stor forskjell. Når viften sitter rett på kjøleelementet høres en svar motorduring som resonerer i kabinettet - noe jeg tror er utelatt fra dB målingene til mange produsenter. Støymålingene gir dessuten et kvantitativt mål på støy, ikke et kvalitativt. Den målte støyen er "energien" fra lyd i alle frekvensområder, og tar ikke ikke hensyn til om det er 20dB ved 1khz (plagsomt) eller 20Hz (umulig å høre) - eller om det er fordelt over et stort frekvensområde. Zalman CNPS6000Cu oppleves svært stille, og den lyden som produseres er lavfrekvent og fordelt over et temmelig bredt frekvensområde. Et annet stort pluss med denne kjøleren er at den kjøler mange av komponentene rundt CPU'en og, såsom RAM og chipset. Det kan godt hende du ikke trenger sette ny kjøleribbe på chipsettet ditt, kanskje det holder å plukke av den lille vifta som bråker og la Zalmankjøleren blåse over en lille kjøleribba som er der også. Sjekk med ved å ta på chipsettet innimellom ved tøff PC bruk - blir det veldig varmt (ubehaglig å holde fingeren på i lang tid) så må du sette på en ny kjøleribbe. Et annet godt tegn på at chipsettet er for varmt er at PC'n er ustabil, eller i ditt vedkommende at den _blir_ ustabil etter du fjerner vifta :-) Endret 1. november 2004 av -x- Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Har ikke hatt vifte på mitt Abit nf7 v.2 på over 1 år og det har ikke vært noe problemer med det hittill...Nå har jeg heller ikke overklokket da... Har samme HK og tok viften ut (ikke rammen), klokker fint uten problemer, blir ikke hett engang så det så.... Lenke til kommentar
chil Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 bruk superlim, bare bitte litt det vil sikkert funke, ikke supert men greit nok.. altså bitte bitte grann i vært hjørne..pass på at den ikke detter av når den blir varm. så slepper du ut med 200kr i porto osv. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Se her Zalman - 46 kroner http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=ZALZM-47J Thermaltake Volcano 12 - 174 kroner http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=THVOL12 Billigere finner du ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå