Gå til innhold

Benchmark av de nye "Celeron-M prosessorene"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som vet noe om hvor ba disse yter i henhold til kunkurrentene.

 

Vet at disse nye celeron M prosessorene med 512 cache, ikke kan sammenligne s med de gamle Celeronene med 128kb cache, har også hørt at disse prosesssoene har imponert ganske mange, e derfor nygjerig på å finne ut a hvodan de yteri henhold til kunkurrentene, nå som celeren "ikke bare" er en møkka CPU..

Lenke til kommentar

I en test fra Anandtech tester de den gamle P-M og C-M opp mot den nye P-M, og den gamle P-C skalerer absolutt ikke dårlig i forhold til hvilken frekvens den kjører på i forhold til de to andre (når jeg tar poeng/pr MHz kommer de ofte rimelig likt ut).

 

Siden cache-forholdet mellom C-M og P-M på både Banias og Dothan (C-M har halvparten av L2-cachen til P-M på samme kjerne) så vil de skalere omtrent likt pr MHz (vil jeg tro).

 

Men nå er jo det også slik at "Dothan"-CPUene klarer en høyere klokekhastighet enn Banias og fremdeles bruker mindre strøm, så de vil allikevel bli kjørt på høyere klokkehastighet enn Banias (høyeste på Banias P-M var 1,7GHz, mens beste Dothan P-M kjører foreløpig på 2,0GHz, 2,4GHz kommer) og vil derfor yte bedre enn dem igjen siden de blir kjørt på høyere hastigheter.

 

Så jeg tror at C-M absolutt ikke vil bli noen sinke, den kjører på sammen busshastighet som sine storebrødre (unntatt fremtidige Dothaner) og har halvparten av cachen (til sammenlikning har Celeron bare 1/4 i P4-serien) av sine storebrødre (1MB vs. 2MB på Dothan, 512kB vs 1024kB på Banias).

 

Til sammenlikning:

Pentium M Dothan: 2048kB, 400MHz (533MHz senere)

Celeron M Dothan: 1024kB, 400MHz

Penitum M Banias: 1024kB, 400MHz

Celeron M Banias: 512kB, 400MHz

Pentium 4C: 512kB, 800MHz

Celeron C: 128kB, 400MHz

Penitum 4E: 1024kB*, 800MHz

Celeron D: 256kB*, 533MHz

(Northwood har 8kB L1, Mobile-serien har 32kB L1, Prescott har 16kB L1)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne testen viser jo at Celeron-M 1.4Ghz nesten er på høyde med en P-4 3.2 Ghz, og faktisk slår pentiumen under noen punkter i benmarken. Utrolig. Den mobile Celeron'en Ligger stort sett like under P-M 1,6 ghz, som har en klokkefrekvens på 200Mhz mer. Så det er over hodet ikke gale. Må si at Intel har gitt celeron-prosessorene et skikkelig puff i "CPU-M-krigen"

 

Noen andre som har klart å finne noen tester ?

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Noen andre som har klart å finne noen tester ?

Toms Hardware kom med en da Celeron-M var ny, så sammenligningsgrunnlaget er dårligere enn i Anandtech-testen. Viser samme tendens, dog. Ikke mye tregere enn sin storebror på samme klokkehastighet.

 

Har ennå ikke sett noen tall på de Dothan-baserte (Anandtech sier ikke hvilken det er, men jeg antar at det var en 330 og ikke en 360) Celeron-M, så om noen vet om noen - kom med lenker.

Lenke til kommentar
Problemet med P-C er ikke at den er treg, men at den bruker så mye strøm. En P-C i et desktop hovedkort høres derimot fristende ut. Kan gi mye kraft for pengene med en god overklokk.

P-C?

 

Celeron-M bruker forøvrig ikke så mye strøm. Banias Celeron-M har en TDP på 24.5W (Opp til 1.6GhZ) mens tilsvarende for den Dothan-Baserte er 21W. Dette er samme strømkrav som P-M, med untak av at Celeron mangler SpeedStep.

 

En Northwoodbasert Celeron på 2.8 bruker til sammenligning 68.4W, mens en Celeron-D på samme hastighet bruker 73W.

Lenke til kommentar
P-C?

:!:

 

Sånn går det når du poster for tidlig på dagen.

Jeg tenkte "Pentium Celeron" av en eller annen grunn.

 

Hvertfall, Celeron M har samme TDP som PM, men de forskjellige hvilestegene er forskjellige, og som sagt har den ikke Speedstep.

 

Som du ser på bildet jeg legger ved.

 

Just a reminder: The Celeron M always runs at maximum clock speed, in contrast to the Pentium M. In addition, its power loss in the "Sleep" and "Deep Sleep" sleep modes is approximately 30% higher compared to a corresponding Pentium M CPU.

http://www4.tomshardware.com/mobile/200403...mobilemark_2002

post-222-1100888046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...