Prosessoren Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Benchmark av de nye "Celeron-Mobile prosessorene" Har ikke klart å finne noen, for å se hvordan disse mobile prosessorene med 512kb cache og 130nm, yter i henhold til konkurrentene, noen som har link til en side ? Endret 15. november 2004 av Prosessoren Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Ingen som vet noe om hvor ba disse yter i henhold til kunkurrentene. Vet at disse nye celeron M prosessorene med 512 cache, ikke kan sammenligne s med de gamle Celeronene med 128kb cache, har også hørt at disse prosesssoene har imponert ganske mange, e derfor nygjerig på å finne ut a hvodan de yteri henhold til kunkurrentene, nå som celeren "ikke bare" er en møkka CPU.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 I en test fra Anandtech tester de den gamle P-M og C-M opp mot den nye P-M, og den gamle P-C skalerer absolutt ikke dårlig i forhold til hvilken frekvens den kjører på i forhold til de to andre (når jeg tar poeng/pr MHz kommer de ofte rimelig likt ut). Siden cache-forholdet mellom C-M og P-M på både Banias og Dothan (C-M har halvparten av L2-cachen til P-M på samme kjerne) så vil de skalere omtrent likt pr MHz (vil jeg tro). Men nå er jo det også slik at "Dothan"-CPUene klarer en høyere klokekhastighet enn Banias og fremdeles bruker mindre strøm, så de vil allikevel bli kjørt på høyere klokkehastighet enn Banias (høyeste på Banias P-M var 1,7GHz, mens beste Dothan P-M kjører foreløpig på 2,0GHz, 2,4GHz kommer) og vil derfor yte bedre enn dem igjen siden de blir kjørt på høyere hastigheter. Så jeg tror at C-M absolutt ikke vil bli noen sinke, den kjører på sammen busshastighet som sine storebrødre (unntatt fremtidige Dothaner) og har halvparten av cachen (til sammenlikning har Celeron bare 1/4 i P4-serien) av sine storebrødre (1MB vs. 2MB på Dothan, 512kB vs 1024kB på Banias). Til sammenlikning: Pentium M Dothan: 2048kB, 400MHz (533MHz senere) Celeron M Dothan: 1024kB, 400MHz Penitum M Banias: 1024kB, 400MHz Celeron M Banias: 512kB, 400MHz Pentium 4C: 512kB, 800MHz Celeron C: 128kB, 400MHz Penitum 4E: 1024kB*, 800MHz Celeron D: 256kB*, 533MHz (Northwood har 8kB L1, Mobile-serien har 32kB L1, Prescott har 16kB L1) Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Denne testen viser jo at Celeron-M 1.4Ghz nesten er på høyde med en P-4 3.2 Ghz, og faktisk slår pentiumen under noen punkter i benmarken. Utrolig. Den mobile Celeron'en Ligger stort sett like under P-M 1,6 ghz, som har en klokkefrekvens på 200Mhz mer. Så det er over hodet ikke gale. Må si at Intel har gitt celeron-prosessorene et skikkelig puff i "CPU-M-krigen" Noen andre som har klart å finne noen tester ? Endret 15. november 2004 av Prosessoren Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Noen andre som har klart å finne noen tester ? Toms Hardware kom med en da Celeron-M var ny, så sammenligningsgrunnlaget er dårligere enn i Anandtech-testen. Viser samme tendens, dog. Ikke mye tregere enn sin storebror på samme klokkehastighet. Har ennå ikke sett noen tall på de Dothan-baserte (Anandtech sier ikke hvilken det er, men jeg antar at det var en 330 og ikke en 360) Celeron-M, så om noen vet om noen - kom med lenker. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Problemet med P-C er ikke at den er treg, men at den bruker så mye strøm. En P-C i et desktop hovedkort høres derimot fristende ut. Kan gi mye kraft for pengene med en god overklokk. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Problemet med P-C er ikke at den er treg, men at den bruker så mye strøm. En P-C i et desktop hovedkort høres derimot fristende ut. Kan gi mye kraft for pengene med en god overklokk. P-C? Celeron-M bruker forøvrig ikke så mye strøm. Banias Celeron-M har en TDP på 24.5W (Opp til 1.6GhZ) mens tilsvarende for den Dothan-Baserte er 21W. Dette er samme strømkrav som P-M, med untak av at Celeron mangler SpeedStep. En Northwoodbasert Celeron på 2.8 bruker til sammenligning 68.4W, mens en Celeron-D på samme hastighet bruker 73W. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Har ennå ikke sett noen tall på de Dothan-baserte (Anandtech sier ikke hvilken det er, men jeg antar at det var en 330 og ikke en 360) Celeron-M, så om noen vet om noen - kom med lenker. Anandtech hadde en Celeron M "Banias" (1,4GHz), altså basert på den gamle Pentium M . Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 P-C? :!: Sånn går det når du poster for tidlig på dagen. Jeg tenkte "Pentium Celeron" av en eller annen grunn. Hvertfall, Celeron M har samme TDP som PM, men de forskjellige hvilestegene er forskjellige, og som sagt har den ikke Speedstep. Som du ser på bildet jeg legger ved. Just a reminder: The Celeron M always runs at maximum clock speed, in contrast to the Pentium M. In addition, its power loss in the "Sleep" and "Deep Sleep" sleep modes is approximately 30% higher compared to a corresponding Pentium M CPU. http://www4.tomshardware.com/mobile/200403...mobilemark_2002 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå