Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiv på D70

Anbefalte innlegg

Sitter nå å lurer på hva jeg skal gjøre, jeg kan bestille D70 med dette objektivet, eller jeg kan vente til slutten av november/begynnelsen av desember og kjøpe det med dette objektivet.

Så lurer jeg på om jeg kommer til å angre veldig om jeg kjøper den "billige" varianten, eller om det er noe jeg ikke kommer til å merke noe av.

Jeg er ingen erfaren fotograf så ikke bruk så altfor avanserte ord når dere skal forklare :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-70mm-objektivet er mye bedre enn 28-80mm-objektivet. Kvalitet er ofte proporsjonal med pris på slike objektiver, og 18-70mm'er er 3 ganger så dyr som det andre. Jeg vil helt klart anbefale 18-70mm framfor 28-80mm. Ikke bare fordi 28mm er veldig lite vidvinkel (du vet kanskje hva det er?), men også fordi 18-70mm er bedre bygd, har bedre mekanikk og konstruksjon, bedre glass etc.

Dine alternativer:

- finn et D70 m/18-70mm brukt (dette kan være svært lønnsomt!)

- kjøp D70 uten objektiv, og kjøp en 50mm f/1.8 i tillegg (fast brennvidde = billig, meget bra kvalitet, koster lite), kjøp 18-70mm når du får råd..

Lenke til kommentar
18-70mm-objektivet er mye bedre enn 28-80mm-objektivet. Kvalitet er ofte proporsjonal med pris på slike objektiver, og 18-70mm'er er 3 ganger så dyr som det andre. Jeg vil helt klart anbefale 18-70mm framfor 28-80mm. Ikke bare fordi 28mm er veldig lite vidvinkel (du vet kanskje hva det er?), men også fordi 18-70mm er bedre bygd, har bedre mekanikk og konstruksjon, bedre glass etc.

Dine alternativer:

- kjøp D70 uten objektiv, og kjøp en 50mm f/1.8 i tillegg (fast brennvidde = billig, meget bra kvalitet, koster lite), kjøp 18-70mm når du får råd..

Forsto litt iallefall :p

Har tenkt på det, men greier liksom aldri helt å stole på folk som selger brukt(pågrunn av alle historiene om svindling man hører, jeg vet at det nesten aldri skjer, men allikevel)

Høres bra ut, kanskje jeg skal gjøre det :hmm:

Kunne du vist hvilket objketiv jeg trenger, jeg greier søren meg ikke å finne det her :blush:

Lenke til kommentar
Anbefaler 12-24mm - verden har aldri vært så vid!

Tja, det blir nok feil prisklasse det, hvis han ikke har råd til 18-70mm... :)

Et 50mm-objektiv er jo ikke mye å starte med, men det er ihvertfall et objektiv av langt bedre kvalitet enn 28-80mm, og det er velegnet til portretter også etter at man har fått tak i 18-70mm. Når man kun har 50mm vil man kanskje også bli "flink" til å løpe rundt og finne seg passende avstander, istedet for å bli lat og bare bruke zoomen. Kanskje blir man da også flinkere til å finne et bra perspektiv?

Lenke til kommentar
kjøp D70 uten objektiv, og kjøp en 50mm f/1.8 i tillegg (fast brennvidde = billig, meget bra kvalitet, koster lite), kjøp 18-70mm når du får råd..

Jeg har 50mm f/1.8 og det er et godt valg. Det er nesten 4 ganger så lyssterkt som 18-70mm objektivet og det gjør utrolig forskjell i dårlig belysning.

Lenke til kommentar

Ble akkurat kontaktet av en som ville selge meg brukt, han bor relativt nerme så om jeg kunne betalt han kontant så hadde jo det vært noe :hmm:

Men hva er rimelig å gi for et brukt d70 med en 50mm f1/1.8 nikon linse?

Pluss noe ekstra utstyr?

Jeg sa 8500, er det for lite? Eller for mye? Eller akkurat passe? :dontgetit:

*Edit, det fulgte med 2 linser, amt en del ekstra utstyr så jeg har tilbudt 10 000.

Håper jeg får det for det :love:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Høres ut som en bra pris, hvis det ikke er mye brukt..

Hva slags 2 objektiver var det snakk om?

Det er "18-70 kit"

pluss

50mm f/1.8

og minnekort(Samt Thom Hogans meget populære e-bok om D70)

Men nå har jeg ikke hørt fra han siden 2 tiden, så jeg vet ikke riktig lenger. Kankje han bare har vært opptatt, eller at han bare har hatt internett på jobben eller noe.

Skal sende ny PM litt tidlig imorgen :)

Hadde vært utrolig snadder med et nytt kamera nå :love:

Lenke til kommentar

Kunne du vist hvilket objketiv jeg trenger, jeg greier søren meg ikke å finne det

Pakketilbudet (kit 18-70 + 50 1.8) du har fått virker helt greit som en startpakke.

MEN, før du løper å kjøper, hva skal du ta bilde av og under hvilke forhold?

Det er desverre umulig å gi deg gode råd, vedrørende linsevalg, som du i lengden er fornøyd med uten at du beskriver dine planer...

Lenke til kommentar
Høres ut som en bra pris, hvis det ikke er mye brukt..

Hva slags 2 objektiver var det snakk om?

Det er "18-70 kit"

pluss

50mm f/1.8

og minnekort(Samt Thom Hogans meget populære e-bok om D70)

Men nå har jeg ikke hørt fra han siden 2 tiden, så jeg vet ikke riktig lenger. Kankje han bare har vært opptatt, eller at han bare har hatt internett på jobben eller noe.

Skal sende ny PM litt tidlig imorgen :)

Hadde vært utrolig snadder med et nytt kamera nå :love:

Høres ut som et knalltilbud. Husk å spørre om han kan sende deg kvitteringene også...kjekt å ha i forbindelse med garanti, dessuten lurt å sende kopi av til forsikringsselskapet ditt..

Lenke til kommentar

"MEN, før du løper å kjøper, hva skal du ta bilde av og under hvilke forhold?

Det er desverre umulig å gi deg gode råd, vedrørende linsevalg, som du i lengden er fornøyd med uten at du beskriver dine planer..."

Vil si at 18-70mm og 50mm er noe du alltid vil være glad for å ha i kamerabagen uansett hva slags fotointeresser du har.

Høres ut som et bra tilbud for mine ører!

Edit: Quote feilet sa da ble det Copy+Paste

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Høres ut som et knalltilbud. Husk å spørre om han kan sende deg kvitteringene også...kjekt å ha i forbindelse med garanti, dessuten lurt å sende kopi av til forsikringsselskapet ditt..

Kvittering følger med ja :)

Men han ville ikke gå lavere enn 11 000. Meb jeg regner med at det fortsatt er et bra tilbud? :dontgetit:

Akkurat hva jeg skal ta bilder av er jeg ikke riktig sikker på enda, men jeg regner med det blir en del naturbilder.

Men nå ble det jo like dyrt som jeg i begynnelsen sa jeg ikke hadde råd til, bare at nå får jeg med en ekstra linse :p

Jaja på tide å gå å mase på mamma ;)

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Når han vil ha 11000 for dealener det jo ikke så veldig mye å spare på det.. Du får jo med et ekstra objektiv og minnekort, men å kjøpe kamera helt nytt kan jeg godt betale litt for.

Da vil du være helt sikker på at kameraet er behandlet fint og at det ikke har defekter.

Be om en rens av CCD brikken før du får kameraet iallefall.

Lenke til kommentar

Nytt D70 med 18-70 koster jo 11000, og det er splitter nytt, og 50mm1,8 koster vel 1200. Dermed blir det en nypris på 12200 (nå vet jo ikke jeg hva mer du får med, borsett fra den boka). Jeg hadde uansett aldri kjøpt det prukt til den prisen. Jeg kan godt betale et par tusen ekstra for å få noe helt nytt.

Lenke til kommentar
Nytt D70 med 18-70 koster jo 11000, og det er splitter nytt, og 50mm1,8 koster vel 1200. Dermed blir det en nypris på 12200 (nå vet jo ikke jeg hva mer du får med, borsett fra den boka). Jeg hadde uansett aldri kjøpt det prukt til den prisen. Jeg kan godt betale et par tusen ekstra for å få noe helt nytt.

Tiløb også et minnekort(256mb)

Men synes fortsatt det ble for mye med 11k så jeg takket nei(med mindre han var villig til å gå ned til 10, noe han enda ikke har svart på)

Så hvis han ikke går ned i pris så stikker jeg ned på Jpana foto i byen imorgen å kjøper meg D70 18-70 kit greiene :)

Lenke til kommentar

Her får du D70 m. 18-70, 70-300 G ( vet at det ikke er noe super objektiv, men likevel) og 2x 256mb cf kort til 10k. Det er en god pris.

bruktmarked på foto.no

Det er ikke mulig å linke direkte til annonsen, men annonsen ligger ca. midt på side 2 hvis du søker på nikon i alle kattegorier.

edit: :w00t: HEY, INNLEGG NR. 200. Et aldri så lite jubileum eter ett og et halvt år her på forumet. :D

Endret av isen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...