Gå til innhold

dual boot XP XP

j_j

Anbefalte innlegg

Det jeg gjorde var å kjøre fra XP CDen den er jo bootbar. Som sagt er det 2 harddisker. Hardisk 1 C: var win98, Harddisk 2 D: winXP Pro. Kjørte XP CD-en fikk den til å formatere C: som NTFS og la inn winXP Pro . Etter installasjonen så forsvant dualboot menyen og den booter nå direkte i den nye XP-en på C:, jeg har tilgang til D: men jeg synes at det er rart at dualboot menyen forsvant :hmm:

Tipset jeg fikk var å bare installere fra CD-en og velge hvilket disk jeg ville ha så skulle XP skjønne selv at det var en annen OS på den andre disken , ble advart om å ikke legge inn win98 fordi da vill den ikke vise dualboot menyen og se hva som har skjedd nå :hrm:

jj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke dette mer riktig i mitt tilfelle?

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - STORDISK" /noexecute=optin /fastdetect

Det er 2 harddisker ergo disk(0) og disk(1) og ikke noe partisjon da blir begge partition(1) også labelen eller volum på disk2 er STORDISK er ikke "Bildebehandling" delen eller ID-en som det står i artikkelen det samme som labelen ?

Er litt usikker på ID-delen altså

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Lenke til kommentar

Ja du skal da endre disk og ikke partition.

Derimot spiller det ingen rolle hva som står innenfor klammene. Dette er bare informasjonen, valgene som kommer opp i boot menyen.

Men for all del ta kopi av boot.ini fila først

Så hvis vi sider

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Internett" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Lenke til kommentar

dualboot funker :w00t: , to ting som jeg må komentere her siden disse postene blir arkivert er det kanskje greit å få med seg.

1. Vi hadde en liten feil og det var

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Internett" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

0 og 1 skal stå i rdisk feltet ikke disk siden rdisk står for harddisk :)

2. Jeg endra boot.ini direkte uten å bruke Bootcfg.exe, kanskje du mente hele tiden at man skulle gjøre endringer direkte i boot.ini filen men ut i fra support siden skal man bruke Bootcfg.exe til å gjøre endringer.

takker og bukker for hjelpen am3k :thumbup: også til alle andre som har brukt tid til å bistå.

jj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...