Gå til innhold

dual boot XP XP

j_j

Anbefalte innlegg

Skal reinstallere windows for en venn, han har win98se på disk1 og XPHome på disk2. Jeg vil bare reinstallere win98se men tenkte hvorfor ikke ha XP på begge. Han er avhengig å ha to seperate windows system fordi han driver med bilderedigering og vil ha internett/dagligbruk på den ene og bilderbehandling på den andre uten internett forb. på grunn av sikkerhet. Nå har han fått virus(mange) som jeg ikke blir kvitt.

Så er spørmålet hva skjer om jeg formaterer og reinstallerer winxp på disk1, kommer det til å skape problemer for dualboot systemet?. Jeg skal ikke røre disk2 som han allerede har XP på. Eller går det ann i det hele tatt å reinstallere bare den ene? har ikke prøvd det før.

jj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er uansett en usannsynlig dårlig metode å bruke hvis sikkerhet er poenget. Kjør en partisjon og be han lære seg litt om innstillinger mht. sikkerhet i steden.

Vell, det har jo tydeligvis fungert, han har bare fått problemer på den disken har har win98 på som han bruker til blant annet internett. Det er uaktuelt å røre XP disken, han har over 100 GB med bilder i hundrevis av kataloger som vil ta kanskje uker å organisere og ta backup av uten DVDRW :no: . Noe av poenget her er at det skal gå fort også, jeg kan fortsette med feilsøking og skanne etter disse virusene/ormene i flere dager, men tenkte at det er raskest å bare reinstallere windows.

TCi :

Mener du det er sikkrere med 1 OS med 2 brukere enn to seperate OS-er på forskjellige disker ? :nei:

jj

Lenke til kommentar
Hvis han ikke fysisk kobler fra den ene disken når han booter fra den andre så er begge diskene allikevel like utsatt. Ta utgangspunkt i XP-disken, formater -98-disken og be han lære seg litt om sikkerhet.

La oss holde oss til saken, spørsmålet er fortsatt hva skjer hvis jeg skal reinstallere windows på disk1 helst XP :hrm: . Uten å gå i detalje på hvorfor, er det sånn han ønsker det selv.

jj

Lenke til kommentar
La oss holde oss til saken, spørsmålet er fortsatt hva skjer hvis jeg skal reinstallere windows på disk1 helst XP

Ikke installer noe lavere enn XP, det vil gi deg problemer med boot'en.

Dual XP er imidlertid ikke noe problem. Put in cd'en og følg veiledningen. Jeg husker ikke helt ordlyden, men du kan velge å installere ny installasjon. Velg da disk 1, c:??. Ønsker du ikke å installere over Win98 bør du endre installasjonspath'en.

Uansett, dual XP funker (jeg bruker dual XP: en hjemme, en på jobb).

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar

Takk snowbaard :thumbup: . Hadde en mistanke om at det ikke ville gå så bra med win98 etter at man har fjerna det. Det er også tilfelle med win2k, man må installere win98 først så win2k og har man fjerna win98 så funker ikke dualboot når man reinstallerer win98.

Setter pris på de andre forslagene også men det er sånn han vil ha det og jeg er faktisk enig med han. Skal sels. sette opp brannmur og winupdate før jeg leverer det fra meg med autoupdates :innocent: .

jj

Lenke til kommentar

Ved å bruke denne og installer os på hver sin disk vil du få bedre sikkerhet siden bare en av diskenen vil bli "lastet".

(Har ingen personlige erfaringer med denne enheten, men det er slik jeg oppfatter informasjonen på siden til microplex)

Ved å kjøre dual boot slik som nå vil du ikke ha noen reel sikkerhet.

Det at han ikke har fått problemer med windows xp installasjonen kan enkelt og greit komme av 2 ting. Win98 drar på åra og MS er nå ferdig med Win98 (selv om de etter en tenkepause utvidete støtten en stund til). Dessuten trives XP best på NTFS (bruker han NTFS?). Uansett så kan ikke Win98 snuble omkring på NTFS partisjoner/disker uten ekstra programvare som støtter dette. Når han nå vil kjære XP på begge vil begge os installasjonen kunne "se" hverandre og sikkerheten til den eksisterende os versionen vil ligge på samme nivå som den med internett tilkoblingen satt opp. Riktignok er faren for rot med selv windows versionen en ikke bruker mindre, men faren for virus ol. er likke stor på begge.

(PS! Klokka er bare 06:00 er ikke helt med i verden enda. Beklager om noe skulle bli helt på viddene :))

Lenke til kommentar
Og hva er grunnen til at du er enig med ham? Det er ingen fornuftige grunner i forhold til sikkerhet ihvertfall.

1. Jeg har søkt gjennom begge diskene og fant virus bare på 98 disken (5 typer!). Grunnen er nok at det er NTFS på XP og FAT på 98 og at XP disken ikke har internett forbindelse, så ikke kom her og si at det ikke er sikerere .

2. Som jeg nevnte så driver han med bildebehandling og det er bare Windows og photoshop installert på XP disken. Vi har fjerna all unødvendige prosseser og det gjør at ytelsen er bedre når han driver med redigering.

3. Han har mange plugins i photshop og det er kjente konflikter mellom disse og andre programer.

4. Tidsfaktoren, han trenger maskinen fort og dette er en eldre kar som kan kun grunnlegende, jeg har prøvd før å forklare en del men .............gså har jeg andre ting å gjøre enn å gjenta ting jeg har allerede forkalrt før pluss kanskje nye ting............. :hrm:

bra nok?

jj

Lenke til kommentar
Klart det er bra nok :)

Men nå er jeg ikker sikker på om du har lest innlegget mitt.

Men som du selv poengterer i punkt 1 ligger mye av sikkerheten i filsystemet om du da skal kjøre dobbel xp vil denne forsvinne. Sett bort fra andre alt. (se tidligere innlegg)

Har du bytta nick? :huh: du har et poeng der med filsystemene derfor har jeg en NTFS og og den andre FAT men dualboot fungerer ikke :cry: så er jeg tilbake der jeg var :thumbdown: det var liksom hele poenget med tråden å ungå det :hrm:

jj

Lenke til kommentar

98 vil ikke se disk nummer to fordi den ikke kan lese ntfs. Med XP er det en annen sak, den vil se disk nummer to, så den må disables når internett xp kjører. Uansett, be han skaffe seg brannmur og antivirus, eller gjør det for han.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Nei jeg har ikke byttet nick. Y?

Hva mener du med at dual boot ikke fungerer, litt mer detaljer runt problemet kanskje :)

Som "Orjanp" skriver hjelper det ikke om du bruker forskjellige filsystemer så lenge begge OS kan lese/skrive til disse, da må du fysisk skille disse.

Det var kjeklulf som spurte meg om hvorfor jeg var enig i at han burde ha to OS på 2 disker og jeg ramse opp de punktene som forklarte hvorfor så spurte jeg om forklaringen var bra nok og du svarte at ja det var bra og at jeg hadde misforstått deg :!: . Det går rundt her :) .

Tilbake til saken, jeg installerte XP Pro på disk 1 som var 98 og nå booter han direkte på den nye XP disken altså disk 1, ikke noe dualboot meny lenger :confused: . Jeg så på linken og jeg tror ikke han går for noe sånt det er uansett mer på grunn av photoshop nå at de er adskilt.

Orjanp:

Nå er begge XP Pro og jeg har installert Norton, SP2, Adaware og alt er oppdatert.

jj

Lenke til kommentar

Oki, her var det ikke mye dual nei :p

Hvordan installerte du? I fra Win98, dos eller WinXP?

Anywho, det du kan forsøke (nå vet ikke jeg hvordan partisjonene ligger på disken hos deg) er å legge til noe ala.:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Edit:

Full boot.ini fil

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Litt å lese på :):

HOW TO: Edit the Boot.ini File in Windows XP

How To Create a Multiple-Boot System in Windows XP

Dual-Boot Installation May Not Prompt for Default Location for Windows XP Installation

Because Windows XP does not support dual-booting if the operating systems are installed on the same partition, specify the New Installation option to configure a dual-booted system.

Lykke til :thumbup:

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...