Gå til innhold

MYSQL: Finne siste post alle debatter i forum

Anbefalte innlegg

Tabeller:

debatter_emner

debatter_svar

Jeg vil finne 10 siste aktive debatter, dvs både debatter som har svar og debatter uten svar. Med andre ord, et array av de nyeste datoene fra begge tabellene der jeg igjen plukker ut de ti seneste debattene må kanskje være løsningen. Klarer ikke helt å se for meg hvordan det blir. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel noe sånt som dette kan jeg tenke meg:

SELECT * FROM 'debatter_emner' ORDER BY 'dato' DESC LIMIT 10

EDIT: WTF? Forumet føkket opp spørringen min :dontgetit:

*prøve igjen*

SELECT * FROM 'debatter_emner' ORDER BY 'dato' DESC LIMIT 10

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
trenger du virkelig å skille mellom "emner" og "svar"

er ikke "emner" bare et "svar" på øverste nivå?

Kan være kjekt med en egen tabell for tråder, f.eks. så man kan holde orden på antall ganger en viss tråd er lest eller lignende.

Men jeg er enig i at det blir best å legge alle postene i en tråd i samme tabell, ja, også den første.

Lenke til kommentar

Har hatt et forum i 4 år nå der jeg har hatt alle svar og emner i samme tabell, men nå ønsker jeg å endre på det av to årsaker:

1) Det finnes mer informasjon i emnet enn i svaret (stengt,lukket,skrivetillatelse,slettet,forum osv), flere kolonner med andre ord. Da er det mest oversiktlig med to tabeller

2) Jeg er ikke dreven på bruk av to mysql-tabeller i samme spørring - ikke gøy å lage noe man kan, morsommere å lære noe nytt :)

Lenke til kommentar

jeg har en kolonne tabellen som sier hvilket svar den er et svar på, dvs forigegående post, og hvilket svar som er det øverste i hierarkiet, dvs første "svar"

da får jeg greit ut all informasjon jeg trenger på kort tid.

når forumet listes opp med alle topp-noder, er det bare å stenge de trådene som har stengt toppnode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...