Desses Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hei! Jeg har et hjemmekino prosjekt gåendes: Planen er et rom på ca 25m2 som skal kles med MDF 22mm og dempes med matte, sorte eggekartonger eller annet materiale, med et lerret som kun er hvitt i lysfeltet til prosjektoren. Rommet skal ikke ha noen vinduer eller dører annet enn ei inngangsdør (helst bak). Foran blir det to gulvhøytalere stående i hvert sitt hjørne med to 12"i hver, diskant, mellomtone/bass/ og liten bass. Som centerhøytaler hadde jeg planlagt en avlang kasse med to kraftige oljefyllte diskanter samt små bassere og mellomtone. Bak blir det også to høytalere plassert i hvert sitt hjørne, mest sansynelig i taket. Disse vil inneholde 1stk 10", bass og mellomtone. Når det gjelder sitteplassene, blir disse stående 2/3 av rommet fra lerretet. Dette fordi man skal få med seg noe av lyden fra bakhøytalerne. Som "eartquake" sub'er har jeg planlagt to 15"/18" enten i veggene, på hver side av sitteplassene, i gulvet eller i selve sitteplassen (mest sansyneligvis en stor sofa). Meningen med disse elemtene er å spille kun dypbass, og da snakker jeg dypbass. Det jeg er redd for ved å plassere disse høytalerne så nærme sitteplassene er at de skal bli for dominerende, at de skal overdøve det egentlige lydbildet. Kjøper elementer, bygger filtre og kasser selv. Dvs alt skal bygges selv. Når det gjelder forsterkerkraft er jeg veldig usikker. Usikker på å bygge slikt selv, så jeg vurderer å kjøpe denne delene av prosjektet. Er fortsatt på tegneplanet, så kom gjerne med ideer. Rommet må bygges, så det er fortsatt muligheter for alt. Mvh Andreas Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Interessant prosjekt. Et par ting: ALDRI plasser en høyttaler som skal spille et fullfrekvent signal i et hjørne. Bak og sidevegg vil reflektere lydbølgene og refleksjonene vil forsterke noen frekvenser og dempe andre. Frekvensresponsen i rommet vil se ut som et mareritt av en bergogdal-bane. Hvorfor skal du ha 2 diskanter i senterkanalen? og hvorfor nødvendigvis oljefylte? Hva i alle dager skal du med MDF på veggen? Håper du er en svært erfaren selvbygger med god tilgang på måleutstyr, for å bygge så komplekse høyttalere (4 veis i front?) som du skisserer er en utfordring for svært erfarene konstrukører. Selv det å bygge noen gode 3 veis høyttalere er en formidabel jobb. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Høres skikkelig tøft ut! Håper på å kunne bygge meg et slikt rom en gang jeg og! Det første jeg reagerer litt på er planene dine for bass. Montering i vegg kan bli ganske kuult, men det blir mye jobb. En slik løsning er den sikreste måten å frakte basslyden ut av rommet på. I tillegg vil montering på en stor plate/flate lett føre til vibrasjoner i hele veggen. Ønsker du å gå for en veggmontering bør du fylle deler av veggen med betong og mdf platene bør dempes med noisekiller el. En montering i gulvet vil sansynligvis fungere bedre, hvertfall hvis det er betonggulv, men det blir jo en stor jobb. Det er nok enklest å bare bygge kasser til basselementene og sette disse på spikes. Når det gjelder plassering av bass så har jeg ikke helt tro på sofamontering. Jeg har selv hatt en 8" sub i en sofa, og det er ikke egnet for så mye annet enn å skape støy. Hvis du ønsker å kjenne basstrykket mest mulig i sofaen kan en plassering av sub bak sofaen ordne dette. Egentlig er ikke plassering av bass veldig avgjørende, det gjelder bare å justere inn faseforskyvingen på bassen slik at dypbassen når lytteposisjon samtidig som lyden fra resten av anlegget. Hvorvidt bassen overdøver resten av anlegget stiller man bare inn på forsterkningen av bassen. Husk å dele av bassene ved lav nok frekvens, en 15" trenger helt sikkert ikke spille over 80hz, sansynligvis kan 60-70hz være et greit valg. Nå må jeg ærlig innrømme at jeg har falt litt av de tekniske spesifikasjonene på de forskjellige surround typene. I "gamledager", når bakkanalene var mono, spilte ikke bakhøyttalerne de dypeste bassfrekvensene, de ble vel delt av ved 100 eller 200hz. Hvis det er slik fortsatt skulle det ikke være noe vits å velge mer enn et 6" element. Nå vet ikke jeg om du har et budsjett som begrenser deg noe særlig, hvis du har det vil jeg oppfordre deg til å velge færrest mulig elementer i høyttalerne. Pengene du sparer på å velge færre elementer bør investeres i dyrere elementer og evt mer forsterkerkraft. Jeg har allerede kommentert bakhøyttalerne, det samme kan sies om front høyttalerne. Du kan vurdere å gå ned til 8-10" element i dem når du har sub i tillegg. Det er mine tanker i allefall. Legg gjerne ut bilder av utgangspunkt, fremdrift også videre! Knut Lenke til kommentar
Desses Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Takk for svar! Det var akuratt dette jeg hadde håpet på. Arbeidet med rommet osv er ikke noe problem. Har bygd mye høytalere opp gjennom årene, så det er heller ikke noe problem. Blir bare på hobby grunnlag, så det er ikke all verden av teste utstyr som står til rådighet. Blir mye lytting av flere personer:) Men jeg hører hva dere sier. enemigo: Og det med tap av vibrasjon i veggen høres fornuftig ut, og med tre stendere er vel ikke det til å unngå. Derfor syns jeg ideen om frittstående bassere bak sofaen var bedre. Jeg har hørt på en del souround anlegg, og det jeg savner er at trøkket kommer fra lerrete, og ikke fra en stk sub som står vilkårlig plasser. Mange subber, bla THX, skal ha den egenskapen at de kan plasseres uavhengig av lytterposisjon og få samme lydbilde. Dette er jeg sterkt uenig i. I flere hjemmekinoanlegg jeg har vært føles det som om lyden kommer fra et annet sted en fra selve filmen. Whoppass Cheese: Jeg skal ha oljefylte diskanter i center fordi de delene jeg skal bruke til filtre ikke anbefales for høyfrekvent elementer som ikke er oljefyllte. Hører hva du sier om plasseringen av høytalere. hvordan ville du satt opp front og rear høytalere? Eventuell ideel formasjon på rommet det er snakk om og størrelse. PS: nå skal jo hele rommet dempes, så refleksjonen blir noe dempet. Når det gjelder MDF i veggene er dette for å få tunge plater som demper noe av lyden mot gate og andre rom. Skal bruke lydplater bak. Pga jobben min får jeg disse platene til innkjøpspris, det samme gjelder lydisolasjon. Tar gjerne imot flere tips. Regnet litt kjapt på utstyret i rommet i dag. Overslaget havnet på rett under 100.000, og det er sjeldent jeg klarer å holde budsjetten mine så jeg tipper et sluttbudsjett på rundt 110-125.000. Men først og fremt må rommet bygges, og det kan ta noe tid. Så prisene er ikke helt reelle. Endret 1. november 2004 av Desses Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Du kan bygge høyttalerne slik at de tåler plassering nære bakvegg, men til sideveggen må det være litt avstand. Minimum en halvmeter til elementenes senter. Dempning hjelper noe, men ikke på alle frekvenser. Faktisk hjelper normal dempning ganske dårlig i det området der hovedproblemet oppstår. (midbass). Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jeg har hørt på en del souround anlegg, og det jeg savner er at trøkket kommer fra lerrete, og ikke fra en stk sub som står vilkårlig plasser. Mange subber, bla THX, skal ha den egenskapen at de kan plasseres uavhengig av lytterposisjon og få samme lydbilde. Dette er jeg sterkt uenig i. I flere hjemmekinoanlegg jeg har vært føles det som om lyden kommer fra et annet sted en fra selve filmen. Teoretisk sett skal en sub kunne plasseres hvor som helst. Hvis du har hørt på anlegg hvor du mener du kan høre hvor bassen kommer fra, er stort sett forklaringen at delefrekvensen er for høy. Det spekuleres i at menneskeøret kan retningsbestemme frekvenser fra ca 200hz. Et 100hz filter med 6dB/oktav avskjæring demper lyden med 6dB ved 200hz, denne skal derfor være mulig å retningsbestemme. Men om du bygger sub'ene i flyttbare kasser så har du jo friheten til å flytte disse rundt i rommet hvis du ikke er fornøyd med retningen på bassen. Knut Lenke til kommentar
Desses Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Whoppass Cheese: Så du mener jeg burde plassere front høytalerne nærmere centerhøytaleren og lengre fra sideveggene. Det høres jo ikke akuratt dumt ut i og med at det da blir lengre vei til en refleksjonsvegg nr 2. (nr 1 er bakveggen). Men hva med formasjon på rommet. Jeg veit ikke om et rektangulært rom nødvendigvis er det beste. Det var bare noe jeg gikk ut i fra. Tenker i forhold til interfirens som du nevnte tidligere. Ideelt sett hadde vel et elipse formet rom vært det beste i og med at du da kan få sofaen som ett av brennpunktene. enemigo: Jeg har ikke sjekket for hvor delinga foregår på anleggene der jeg har erfart problemet jeg nevnte, men det er ikke alltid slik at teorien stemmer med virkeligheten Men at øret har slike begrensninger er klart, jeg trodde faktisk grensa lå høyere på frekvensregisterett enn 200Hz.. Mener jeg leste det et sted. Lenke til kommentar
agony Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Dessverre lite konstruktivt å komme med, men tenkte jeg skulle gi min støtte. Prosjektet høres utvilsomt interessant ut, og kan tenke meg å gjøre noe av det samme når det blir hus på meg selv om noen år. Stå på, dette blir nok bra Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Så du mener jeg burde plassere front høytalerne nærmere centerhøytaleren og lengre fra sideveggene. Det høres jo ikke akuratt dumt ut i og med at det da blir lengre vei til en refleksjonsvegg nr 2. (nr 1 er bakveggen). Men hva med formasjon på rommet. Jeg veit ikke om et rektangulært rom nødvendigvis er det beste. Det var bare noe jeg gikk ut i fra. Tenker i forhold til interfirens som du nevnte tidligere. Ideelt sett hadde vel et elipse formet rom vært det beste i og med at du da kan få sofaen som ett av brennpunktene. Lengre fra sidevegg og nærmere senterkanalen ja. Det går som regel fint å oppnå gode resultater i et rektangulært rom. Et rom der veggene ikke er parallelle er bedre, men med litt innsats kan man oppnå like gode resultater i et rektangulært rom. En fordel med et rektangulært rom er at man lettere kan regne på hva som gjør at frekvensresponsen påvirkes og så gå aktivt inn å kompansere der det gjør mest nytte. Angående sub så bør den bare spille LFE-sporet siden du skal ha store høyttalere ellers. LFE-sporet innholder vel kun informasjon under 120hz så å retningsbestemme lyden fra LFE-sporet skal vel godt gjøres. Riktignok er det verdt å merke seg at selv om LFE-sporet kun inneholder informasjon under 120hz så kan den harmoniske forvrengningen ved litt seriøse lydtrykk retningsbestemmes siden den ligger høyere i frekvens. Så for å kunne plassere subbene nogenlunde fritt bør de ha lav forvrengning. Personlig foretrekker jeg å ha to subber, en i hvert sitt hjørne forran. De må da bygges med tanke på at de skal plasseres i hjørnet ellers kan bassen fort bli boomete og upresis. Endret 1. november 2004 av Whoppass Cheese Lenke til kommentar
Desses Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Dette prosjektet har ligget i bakhodet mitt i mange år nå, så det er på tide å begynne bygginga snart. Har fått eltek sin nye katalog i dag, luker ut noen mulige valg i dette øyeblikk. Gleder meg til bygging innendørs nå som de kalde vinterdagene banker på døra Forskjellen på dette anlegget (forhåpentligvis da) og andre billigere anlegg vil være en mye klarer lyd, som gjør til og med lave amerikanske stemmer mulig å kode. Mange amerikanske filmer har en tendens til å ha noen merkelige dialoger hvor du knapt kan høre eller tyde hva som blir sagt. Trøkket vil også bli noe for seg selv. Men kunstene er å få trøkket til å trøkke riktig og til riktig tidspunkt, så den blir virkelighetsrelatert til filmen. Gleder meg som en unge til å starte lydtestinga, men det er laaangt frem i tid. Takk for alle svar! Om noen har andre tips eller løsninger; Spytt ut! Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Kan hende du får inspirasjon her Knut Lenke til kommentar
Desses Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Takk for tipset! Mye gode ideer her. Fikk forresten svar fra HiFi Klubben i Oslo angående forsterkerråd: ......skal du kontrollere slike store høyttalere skikkelig, så må du nok kanskje opp på semiprofesjonelle effektforsterkere, og bruke f.eks en Denon AVR-2805 http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|5314|pdetail til forforsterker som har romkorreksjon og mange avanserte justeringsmuligheter for å finjustere anlegget perfekt. Av effektforsterkere, kan du enten bruke noen NAD C272 http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|90|90|4639|pdetail (kr 4.998 pr stk), eller noen ALTO Macro-1400 til kr 5.495 pr stk http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=39&.... Vurderer også å bruke noen litt mindre bakhøyttalere, og heller satset på et 7.1 eller kanskje til og med 9.1 system! (4 eller 6 bak/sidehøyttalere). Edit: Invalid link Endret 10. november 2004 av Desses Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Siden du skal ha såpass store fronthøyttalere så anbefaler jeg deg å velge aktiv filtrering av høyttalerne. Ihvertfall i bassen, men gjerne også hele høyttaleren. Det er totalt overlegent passiv filtrering, men blir dyrere. Hvis du bruker passiv filtrering må du nok uansett ha mye større og bedre effektforsterkere enn det hifiklubben anbefalte deg. 150 watt på en så komplisert last blir alt for lite til å låte noe særlig bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå