Gå til innhold

hører man mye forskjell på optisk og mini jack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på kvaliteten på utsyret du bruker.. Har du betalt 2000,- for alt sammen (alt som gjør at du kan høre musikken, altså forsterker, høyttalere, lydkort/HK), så kan du ikke regne å høre forskjell.

Hører du bare på MP3, blir lydkvaliteten i første omgang så forringet i komprimeringsprosessen, at det vil ha lite å si hva slags kobling du bruker.

Har kanskje noe for seg å bruke optisk kobling hvis du har en god forsterker og kvalitetshøyttalere.

Lenke til kommentar

da tror jeg du skal ha veldig følsøomme ører. begge to er tilkoblinger for heldigitale lydformater. I teorien så skal optisk gi litt dårligere kvalitet siden det er ett ledd til i sende kjeden (eletrisk->optisk->eletrisk) men for oss vanlige dødlige vill det ikke ha noe å si om du kjører optisk eller coaxial digital utgang som lydkilde

Lenke til kommentar

Som dere ser, spør Kakew om det er noen foskjell på vanlig mini-jack (analog) og optisk (digital) tilkobling.. Jeg vil da tro det er foskjell på lydkvaliteten av disse to, da den analoge lyden blir forringet av kabelen, mens den digitale blir overført uten tap.

Snakker vi om forskjell på coaxial og optisk, ja, se da blir det en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at man kan bruke optiske utganger på samme måte som elektriske. De er to helt forskjellige ting. Optisk overføring er bare en ren datastrøm oversatt til lys.

- Kan godt hende at du vil kunne høre litt forskjell på disse to måtene å bruke utstyret ditt på. Men det avhenger fullt og helt av hva slags forsterker du har, og hvor god D/A konverteren i den er.

Det å bruke en optisk utgang på et hvilket som helst lydkort, eller annet utstyr, vil si at man forbigår Digital/Analog konverteringsbrikken i det nevnte utstyret. Dermed vil konverteringsprosessen bli gjort i utstyret man kobler til ( f.eks. en forsterker med optisk inngang etc.). Kvaliteten på lyden bestemmes dermed av kvaliteten på D/A konverteringsbrikken i utstyret man kobler til, ikke den optiske overføringen i seg selv.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal koble til utstyr som er av høyere kvalitet enn det du nevnte ovenfor, så gjør du det som er lettest for deg. Jeg ser ingen grunn til å bruke optisk på det utstyret, for du vil sansynligvis ikke merke noen stor forskjell med mindre det er veldig mye elektromagnetisk støy rundt utstyret. Selv da er det ikke sikkert at du vil merke noen forskjell, siden Logitech utstyret er ganske bråkete i seg selv, lydkortet også.

Men alt i alt kommer det an på hva man sammenligner med. For det nytter ikke å sammenligne Logitech høytalerenes forsterkersystem med en hifi-forsterker til f.eks. 3000kr (med matchende høytalere selvfølgelig). Det ville blitt utklassing nesten uansett merke.

Så hvis det blir ekstra bryderi med å bruke et optisk oppsett så ville jeg latt være, og heller gjort som vanlig.

Lenke til kommentar
Som dere ser, spør Kakew om det er noen foskjell på vanlig mini-jack (analog) og optisk (digital) tilkobling.. Jeg vil da tro det er foskjell på lydkvaliteten av disse to, da den analoge lyden blir forringet av kabelen, mens den digitale blir overført uten tap.

Jeg antok at det var snakk om elektrisk vs optisk digitalsignal, lydkort har som oftest minijack-grensesnitt for elektrisk digital-ut. Hvis det er snakk om analog vs digital, har du naturligvis rett i det du skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...