Gå til innhold

Hjelp til valg av CPU og socket

Anbefalte innlegg

Skal nå i den nærmeste fremtid bestille en ny CPU et nytt hovedkort og ny RAM.

Vurdere å gå for et AMD64 system, men skal jeg gå for 754 eller 939? Jeg har egentlig ikke så veldig mye penger å "rutte" med!

Er også åpen for innspill om jeg burde gå for et P4 system!!

Er der mye forskjell i spill mellom de to forskjellige typene eller er dem omtrent like?

Takk på forhånd

- Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter nå på en AMDxp 1900+ prosessor, vil ikke et 754 system være en stor forbedring! eller er det mye bedre med et 939 system??

jeg har ikke all verden med penger å lurer på om det er noen konkrete forskjeller mellom de to socketene som utgjør mye i ytelseforskjell!!

takk for eventuelle svar.

Endret av danweb.cjb.net
Lenke til kommentar

Jeg gikk over fra en Athlon XP 2000+ Socket 7 med 640 MB RAM til en A64 3400+ Socket 754, 1 GB PC3200 DDR RAM enkelkanal. Siden jeg har en Socket 754 med 1 MB L2 cache vil jeg tro jeg har 130nm kjerne (de nye 754 har bare 512 kb, men 90nm kjerne om jeg ikke tar helt feil), men overgangen var formidabel !^3

På den gammle maskina kvæltes Reason 2.5 når jeg splte av en temmelig kompleks låt i realtime. Da jeg kom til et parti i låta hvor ca 60% av instrumentene brukes stoppet Reason på 100% CPU bruk og sa "CPU too slow".

Med A64 systemet får jeg maks 25% CPU bruk på partier som bruker samtlige instrumenter. 3DS bruker under halvparten av tiden på å rendering med A64 maskina.

754 system er ikke akkurat noe slappe greier i forhold til de gammle Athlon XP - tvert i mot!

Men med 939 socket og dobble minnekanaler vil jeg tro du blir storfornøgd!

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg gikk over fra en Athlon XP 2000+ Socket 7 med 640 MB RAM til en A64 3400+ Socket 754, 1 GB PC3200 DDR RAM enkelkanal. Siden jeg har en Socket 754 med 1 MB L2 cache vil jeg tro jeg har 130nm kjerne (de nye 754 har bare 512 kb, men 90nm kjerne om jeg ikke tar helt feil), men overgangen var formidabel !^3

Det er feil. Det stemmer at flesteparten av 754 bare har 512KB cache (men disse har 200MHz høyere klokkefrekvens), men disse er 130nm. I øyeblikket så er det kun 3000+, 3200+ og noen 3500+ på socket 939 som er kommet i 90nm utgave

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...