gspr Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Joda, men multipliserer du denne akselerasjonen med massen, får du jo sentripetalkraften (F=ma). Edit: "Denna"? DENNA? Jeg ville aldri sagt eller skrevet denna! Var selvfølgelig en leif av "denne"! Endret 1. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Elver i norske skoler mangler matematisk og fysikalsk forståelse. Meget imponerende av deg gspr Edit: sorry Ikke alltid lett å skrive riktig på datamaskiner Endret 1. november 2004 av ddd-king Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Elver i norske skole mangler matematisk og fysikalsk forståelse. Noen mangler også forståelse for norsk grammatikk. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 ddd-king: Jo takk. drange_net: Vi har en egen tråd for det der... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Elver i norske skole mangler matematisk og fysikalsk forståelse. Noen mangler også forståelse for norsk grammatikk. Jeg glemte visst en 'r' på skoler der . Det er jo lett å glemme en bokstav eller ha en bokstav for mye når man ikke skriver på papir. Man føler liksom ikke når man har stavet feil og slikt. Dette får jeg skylde på Men her kommer en oppgave: Vi har to kuler som vi kan betrakte som punktmasser med masse m1 og m2. Kulene henger på to vektløse snor med lengde L. Kule 1 henger loddrett og er i ro. Kule 2 blir dratt ut til høyre og snoret holdes stramt slik at dette danner 90 grader med kule 1. Altså kule 2 henger L over kule 1. gravitasjonsakselerasjonen er g. Kule 2 slippes nå og treffer kule 1. Vi antar perfekt elastisk støt. SPØRSMÅL: Hva blir farten til kule 1 (som opprinnelig var i ro) Endret 1. november 2004 av ddd-king Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Setter nullpunkt for potensiell energi i kule 1. Kule 2 henger L over kule 1. Når kule 2 har falt ned L, vil all dens potensielle energi før slippet - m1*gL - ha gått over til kinetisk energi. 1/2 * m1*v^2 = m1*gL v = (2gL)^(1/2) Siden støtet er perfekt elastisk , vil den totale energien før støtet være lik den totale energien etter støtet. Siden man mangler indeks/subskrip i standard ASCII, blir nok dette litt rotete. Alle tall som direkte følger en bokstav antas å være i subskript. Stor V indikerer fart etter støtet. FØR STØT: Total energi: E = 1/2 * m1*v^2 = m1*gL Bevegelsesmengde: p = m1*v = m1*(2gL)^(1/2) (Endimensjonalt problem, så vi kan ta retning "på sparket"). ETTER STØT: Total energi: E = 1/2 * m1*V1^2 + 1/2 * m2*V2^2 Bevegelsesmengde: p = m1*V1 + m2*V2 Dette gir oss to ligninger m1*gL = 1/2 * m1*V1^2 + 1/2 * m2*V2^2 m1*(2gL)^(1/2) = m1V1 + m2V2 der vi har to ukjente: V1 og V2, som vi løser ut. Denne løsingen av de ukjente er, som matteforeleseren min ville sagt, "bare matematikk". Edit: OK, fant et papirark, men i et uoppmerksomt øyeblikk regnet jeg ut farten til kule 2 istedet for den til kule 1. Jeg fikk det til å bli V2 = ((2gL)^(1/2))/(m2/(2m1)+1/2). Stemmer dette? Merk at dette var farten for kule 2, har ikke tid til å gjøre det som var rett, nemlig farten til kule 1. Endret 1. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Joa, pønska den ut. Stakk ut til en kompis og gjorde noe helt annet i noen timer, og så kom det til meg, som lyn fra klar himmel. Var jo egentlig ikke noe pes Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg har eksamensperiode nå. Første eksamen i morgen Så derfor tok det litt lang tid å svare. Jeg har regnet litt på det og fikk: V2 = 2*v1 / (m2/m1 + 1) Ser ut som du har det samme som meg. Imponerende, med tanke på at du nylig ble ferdig med 3Fy Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Nylig og nylig... i vår Edit: Lykke til med eksamen(ene)! Endret 2. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Når dere er inne på emnet... Vet noen av dere om privatisteksamen i 3FY er muntlig eller skriftlig? Gjør dere forsøk i 3FY på allmennfag på samme måte som i 2FY? Også Uberspørsmålet ingen vet svaret på: Kan man ta privatisteksamen i 3FY uten å ha 2FY fra før? Jeg går yrkesfag nå, så jeg har aldri hatt undervisning i noen av fagene, men vil satse på realfagsutdannelse videre på universitet. Kunne derfor tenke meg å ta 3FY direkte, siden jeg har gått gjennom 2FY privat, men syns det er mye styr med muntlig-praktisk eksamen i det (2FY). Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Kan bare svare for vanlig 3FY: Der hadde jeg muntlig eksamen (på lik linje med den man kan få i 2FY), mens en venn av meg hadde skriftlig - altså er begge deler mulig. Og ja, forsøk er en like stor del av 3FY som av 2FY, i hvert fall når man tar faget på ordinært vis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå