Gå til innhold

Hjelp til fysikkoppgave (3FY, vertikal sirkelb.)

bfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elver i norske skole mangler matematisk og fysikalsk forståelse.

Noen mangler også forståelse for norsk grammatikk.

Jeg glemte visst en 'r' på skoler der :blush: .

Det er jo lett å glemme en bokstav eller ha en bokstav for mye når man ikke skriver på papir. Man føler liksom ikke når man har stavet feil og slikt.

Dette får jeg skylde på :p

Men her kommer en oppgave:

Vi har to kuler som vi kan betrakte som punktmasser med masse m1 og m2. Kulene henger på to vektløse snor med lengde L. Kule 1 henger loddrett og er i ro. Kule 2 blir dratt ut til høyre og snoret holdes stramt slik at dette danner 90 grader med kule 1. Altså kule 2 henger L over kule 1. gravitasjonsakselerasjonen er g.

Kule 2 slippes nå og treffer kule 1. Vi antar perfekt elastisk støt.

SPØRSMÅL:

Hva blir farten til kule 1 (som opprinnelig var i ro) :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Setter nullpunkt for potensiell energi i kule 1. Kule 2 henger L over kule 1.

Når kule 2 har falt ned L, vil all dens potensielle energi før slippet - m1*gL - ha gått over til kinetisk energi.

1/2 * m1*v^2 = m1*gL

v = (2gL)^(1/2)

Siden støtet er perfekt elastisk , vil den totale energien før støtet være lik den totale energien etter støtet.

Siden man mangler indeks/subskrip i standard ASCII, blir nok dette litt rotete. Alle tall som direkte følger en bokstav antas å være i subskript.

Stor V indikerer fart etter støtet.

FØR STØT:

Total energi: E = 1/2 * m1*v^2 = m1*gL

Bevegelsesmengde: p = m1*v = m1*(2gL)^(1/2) (Endimensjonalt problem, så vi kan ta retning "på sparket").

ETTER STØT:

Total energi: E = 1/2 * m1*V1^2 + 1/2 * m2*V2^2

Bevegelsesmengde: p = m1*V1 + m2*V2

Dette gir oss to ligninger

m1*gL = 1/2 * m1*V1^2 + 1/2 * m2*V2^2

m1*(2gL)^(1/2) = m1V1 + m2V2

der vi har to ukjente: V1 og V2, som vi løser ut. Denne løsingen av de ukjente er, som matteforeleseren min ville sagt, "bare matematikk".

Edit: OK, fant et papirark, men i et uoppmerksomt øyeblikk regnet jeg ut farten til kule 2 istedet for den til kule 1. Jeg fikk det til å bli V2 = ((2gL)^(1/2))/(m2/(2m1)+1/2). Stemmer dette? Merk at dette var farten for kule 2, har ikke tid til å gjøre det som var rett, nemlig farten til kule 1.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Når dere er inne på emnet... Vet noen av dere om privatisteksamen i 3FY er muntlig eller skriftlig? Gjør dere forsøk i 3FY på allmennfag på samme måte som i 2FY?

Også Uberspørsmålet ingen vet svaret på: Kan man ta privatisteksamen i 3FY uten å ha 2FY fra før? Jeg går yrkesfag nå, så jeg har aldri hatt undervisning i noen av fagene, men vil satse på realfagsutdannelse videre på universitet. Kunne derfor tenke meg å ta 3FY direkte, siden jeg har gått gjennom 2FY privat, men syns det er mye styr med muntlig-praktisk eksamen i det (2FY).

Lenke til kommentar

Kan bare svare for vanlig 3FY: Der hadde jeg muntlig eksamen (på lik linje med den man kan få i 2FY), mens en venn av meg hadde skriftlig - altså er begge deler mulig. Og ja, forsøk er en like stor del av 3FY som av 2FY, i hvert fall når man tar faget på ordinært vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...