Gå til innhold

Linux på gammel PC (200MHz 80MB RAM)


Anbefalte innlegg

Har en eldre 200MHz Pentium-pc m/80MB RAM stående. Denne funker helt utmerket.

Er det mulig å kjøre en eller annen Linux-distro med Gnome/KDE på denne maskina? Skal kun brukes til websurfing og andre "enkle" ting.

Er det verdt bryet å gjøre et forsøk?

Evt. hvilken distro anbefaler dere?

Har RH 7.3, Mandrake 8.2 og Lycoris liggende klar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker for ca. et år siden, så var PIII prosessoren min litt ødelagt, da brukte jeg en PII 233MHz, og det funket fint i gnome.

Jeg ville bruktLinux From Scratch på en slik data, men det er opp til deg.

Det som er fint med lfs (og gentoo kanskje?), er at du slipper alt det unødvendige dritet alle distroene installerer.

Kanskje en litt eldre linux distro, istedenfor siste versjon?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 14:07, Radiax skrev:

Jeg husker for ca. et år siden, så var PIII prosessoren min litt ødelagt, da brukte jeg en PII 233MHz, og det funket fint i gnome.

Jeg ville brukt
på en slik data, men det er opp til deg.

Det som er fint med lfs (og gentoo kanskje?), er at du slipper alt det unødvendige dritet alle distroene installerer.

Kanskje en litt eldre linux distro, istedenfor siste versjon?


 

Det er ikke helt sant, slack og debian for eksempel, installerer ikke mer "dritt" en du selv vil. Det er også derfor det er en litt vanskeligere installasjons rutine på disse enn på feks. redhat.

 

Lycoris på en 200 kan du bare glemme.. Det er en distro jeg vil kalle win2k med linux kjerne.(satt litt på spissen)..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 13:26, Blippblopp skrev:

Har en eldre 200MHz Pentium-pc m/80MB RAM stående. Denne funker helt utmerket.

Er det mulig å kjøre en eller annen Linux-distro med Gnome/KDE på denne maskina? Skal kun brukes til websurfing og andre "enkle" ting.

Er det verdt bryet å gjøre et forsøk?

Evt. hvilken distro anbefaler dere?

Har RH 7.3, Mandrake 8.2 og Lycoris liggende klar...


 

tviler litt på at noen av de to distro'ene du nevner vil kunne hevde seg med grafisk på din maskin.

 

selv har jeg en 166MMX som jeg prøvde RH7.2 på -rett i dass (dvs kde2.x er for krevende)

 

gikk tilbake til RH6.2: sweet dreams! :grin: (KDE1.x)

Lenke til kommentar

Det ble sagt; "Du må nok dessverre bare glemme grafisk på den maskina...

Men den er ypperlig dersom du klarer deg uten dette. "

Feil.. bare til å la vær å bruke den nyeste X serveren, og den nyeste window manageren, prøvd deg heller med som nevnt oppafor, blackbox, eller lignendes.. Rh 6.2 orginalt vil gå helt fint på den (har selv kjørt RH 6.2 i sin tid med grafisk på en lignendes maskin)

Lenke til kommentar

jeg har tenkt til å gjøre noe av det samme med en pentium 200 med 96mb ram... tenker på å kjøre mandrake 8.2... mest for å lære meg linux egentlig ... så denne threaden skal jeg følge med på¨, får se om jeg får noen gode tips :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


JohnnyKnoxwille skrev (2002-05-23 23:00):

Noen som har prøvd med noen av disse på en 200MMX med 256ram og 7200rpm harddisk?


Win ME

Win 2000

Win XP


Får en slik en, og lurer på hvilket opperativsystem jeg skal kjøre....


 

Du skal kjøre en eller annen Linux Distro.

Lenke til kommentar

Hehe, det er fordi han ikke har vett nok i hue til å vite bedre :wink: "Det er vel bare sånn det skal være" ;D Og, ingen, INGEN kan komme her og si at windows kjører bedre enn linux på en p200 ;D neineinei! ;d og til innlegget oppafor.. når du først skal kjøre windows, så for all del, ikke kjør winME.. MS lager mye dårlig, og dette har vi "funnet oss i", men winME, nei, rart ingen har gjort noe drastisk der.. tenk, det der betalte folk penger får å ha.. yeah! ;P natta

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-24 01:30, Ludde skrev:

samme konfigurasjon kjører foresten en full slackware install (2 gb) i enlightenment (x) uten problemer :smile:


 

Hva er enlightenment?

Ja jeg vil tro at Win 2000 skulle gå til internett-surfing, Office osv....

 

Skal for morro skyld prøve XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...