Gå til innhold

Debian og xf86

Sam40

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny på linux, men har lyst å prøve ut dette litt.

På en gammel Olivett med Pentium 100MMX (nedklokket 166mmx) 82 mb Ram og 3,5 GB hardisk, Trident Super VGA skjermkort og en Olivetti DSM 28 -039 PS skjerm har jeg hatt RedHat 6,1 oppe å gått med grafikk og det hele.

Forleden tok jeg det store spranget til Debian...

Installesjonen ordnet seg stort sett selv fra nettet mens jeg var på jobb, og etter ett par <OK> da jeg var hjemme var Debian oppe og gikk på komandolinje.

Får feilmeding under oppstart vedr X server, forsøker og configurere xf86, men får bare svart skjerm en stund med feilmeldinger når jeg kjører startx.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, har kjørt xfx86config, ente ganger med forskjellige settinger, men samme dårlige resutat.

Har også prøvd "dpkg-reconfigure xserver-xfree86"

Etter dette fik jeg bare en blaffrende skjerm.

Forsøker å stare opp i recovery for å gå inn å se på denne på nytt

Lenke til kommentar
Joda, har kjørt xfx86config, ente ganger med forskjellige settinger, men samme dårlige resutat.

Har også prøvd "dpkg-reconfigure xserver-xfree86"

Etter dette fik jeg bare en blaffrende skjerm.

Forsøker å stare opp i recovery for å gå inn å se på denne på nytt

Kan jo hende det er skjermkortet eller skjermen? Jeg forsøkte å kjøre knoppix på/gjennom en veldig gammel skjerm forleden, den taklet det ikke i det hele tatt....

Lenke til kommentar

Skjermkort???

Sikkert noe med det å gjøre.

Har nettopp testet med en litt nyere skjerm. Få da "Out of synk" der jeg bare får blaffring på den gamle skjermen.

Har også prøvd Snøfix/knopix og får da samme resultat.

Men som sagt i begynnelsen. I RedHat 6,1 funker det. Gnome eller var de KDE rusler da der og kunne bruke Netscape til surfing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...