Gå til innhold

Laste ny side for hver dag?

Anbefalte innlegg

Vi skal lage julekalender på skolen, og for å smiske litt tenkte jeg å sette opp et script som valgte include utifra dag, feks:

if(date=01.12.04) index.php?site=01

Vet at koden er helt på jordet, men det er kanskje noen som skjønner hva jeg er på jakt etter?

Hvis dere lurer - JA, jeg er helt ny på php. Har kun brukt include-skript og lekt meg litt med ferdige nyhets- og forumskript tidligere.

Bengt Ove

Endret av bosannes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<?php
$dag = date("d"); // d gir 01 til 31
$include = "$dag.html";

if (file_exists("julekalender/$include")) {
include("julekalender/$include");
}
else {
echo "<h1>404</h1>";
}

?>

kal fila index.php eller hva du vil. Den vil da finne dagen også hente ei fil kalt 01.html om det er 1. desember.

Kan være kjekt å legge til en sjekk om fila finnes og gi en feil melding om den ikke gjør det ;)

EDIT: liten edit i koden med en folder til alle filene litt mer ryddig ;)

EDIT2: la til en sjekk, tror det skal være riktig

Endret av Svendsen
Lenke til kommentar

Så kan vi tenke litt sikkerhet :)

date() henter ut tiden fra din/min/deres lokale tid, noe som gjør at jeg kan inkludere hvilken fil jeg vil, kun ved å bytte dato på min egen pc. Dette er noe du bør tenke på, og hvilke konsekvenser det også har.

Jeg kan også kalle min egen fil for dagensdato.php, laste opp på en annen server for å så kjøre den på din server fordi scriptet ditt lar meg inkludere hva jeg vil, fra hvor jeg vil. Så lenge fila heter dagensdato.php.

;)

Lenke til kommentar
Så kan vi tenke litt sikkerhet :)

date() henter ut tiden fra din/min/deres lokale tid, noe som gjør at jeg kan inkludere hvilken fil jeg vil, kun ved å bytte dato på min egen pc. Dette er noe du bør tenke på, og hvilke konsekvenser det også har.

Jeg kan også kalle min egen fil for dagensdato.php, laste opp på en annen server for å så kjøre den på din server fordi scriptet ditt lar meg inkludere hva jeg vil, fra hvor jeg vil. Så lenge fila heter dagensdato.php.

;)

Hvordan skulle du klare det? Du kan vel ikke kjøre via en egen server slik det står nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...