bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Vi skal lage julekalender på skolen, og for å smiske litt tenkte jeg å sette opp et script som valgte include utifra dag, feks: if(date=01.12.04) index.php?site=01 Vet at koden er helt på jordet, men det er kanskje noen som skjønner hva jeg er på jakt etter? Hvis dere lurer - JA, jeg er helt ny på php. Har kun brukt include-skript og lekt meg litt med ferdige nyhets- og forumskript tidligere. Bengt Ove Endret 31. oktober 2004 av bosannes Lenke til kommentar
robgar Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) $dag = date("d");$include = "index.php?site=".$dag; include($include); Endret 31. oktober 2004 av robgar Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Ikke så vanskelig alt du behøver er: * Switch / case * include som du kan * og date da er det bare å sjekke hvilken dags dato det er og sette case på feks dag 12 for å include det for 12 desember Endret 31. oktober 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Begynte slik: index.php <?php $dag = date("d"); $include = "index.php?site=".$dag; include($include); ?> Men hvordan skal jeg få koblet denne til et include script? Endret 31. oktober 2004 av bosannes Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Flere måter å gjøre dette på. Enkleste vil vel være: if($_GET['site'] == date("d")) { include detduvil.php } Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 uffameg... ...nå går jeg helt i surr. Kan noen gi en kort oppsumering? Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) <?php $dag = date("d"); // d gir 01 til 31 $include = "$dag.html"; if (file_exists("julekalender/$include")) { include("julekalender/$include"); } else { echo "<h1>404</h1>"; } ?> kal fila index.php eller hva du vil. Den vil da finne dagen også hente ei fil kalt 01.html om det er 1. desember. Kan være kjekt å legge til en sjekk om fila finnes og gi en feil melding om den ikke gjør det EDIT: liten edit i koden med en folder til alle filene litt mer ryddig EDIT2: la til en sjekk, tror det skal være riktig Endret 31. oktober 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Endte opp slik. Gjorde masse debugging helt alene <? $dag = date("d"); $include = $dag.".php"; include($include); ?> http://home.no.net/theflash/jul/index.php Endret 31. oktober 2004 av bosannes Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Så kan vi tenke litt sikkerhet date() henter ut tiden fra din/min/deres lokale tid, noe som gjør at jeg kan inkludere hvilken fil jeg vil, kun ved å bytte dato på min egen pc. Dette er noe du bør tenke på, og hvilke konsekvenser det også har. Jeg kan også kalle min egen fil for dagensdato.php, laste opp på en annen server for å så kjøre den på din server fordi scriptet ditt lar meg inkludere hva jeg vil, fra hvor jeg vil. Så lenge fila heter dagensdato.php. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 um... det er vel strengt tatt getdate() som skal brukes til dette? den returnerer dato, tid og klokkeslett parametere, mens date() brukes til å formatere datoen som man ønsker, dvs den gir en streng. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Skår i gleden.... Nå var jeg overlykkelig fordi jeg hadde klart å sette opp min egen greie. Så kommer dere.... Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Så kan vi tenke litt sikkerhet date() henter ut tiden fra din/min/deres lokale tid, noe som gjør at jeg kan inkludere hvilken fil jeg vil, kun ved å bytte dato på min egen pc. Dette er noe du bør tenke på, og hvilke konsekvenser det også har. Jeg kan også kalle min egen fil for dagensdato.php, laste opp på en annen server for å så kjøre den på din server fordi scriptet ditt lar meg inkludere hva jeg vil, fra hvor jeg vil. Så lenge fila heter dagensdato.php. Hvordan skulle du klare det? Du kan vel ikke kjøre via en egen server slik det står nå? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Oi, tenkte du hadde med en $_GET variabel min feil Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Det enkle er ofte det beste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå