Gå til innhold

AMD Sempron 2400+ .vs. AMD Athlon XP 2400+


Anbefalte innlegg

AMD Sempron 2400+

256 kb Cache

Klokkehastighet: 1.667 Ghz

 

 

AMD Athlon XP 2400+

512Kb cache

Klokkehastighet 2.0 Ghz

 

 

 

Skal disse Cpuene liksom yte det samme, når den nye sempron har lavere cache minne, og lavere klokkehastighet ?

 

Finnes det noen benchmarks på "Sempron .VS. XP" ?

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Athlon XP og Sempron yter ikke likt om du sammenliner PR-rating. Athlon XP skal måles mot P4 (helst den med 533MHz FSB), mens Sempron skal måles mot Celeron D. Det sier seg selv da at Sempron vil være treigere pr. PR-rating enn Athlon XP.

 

En Sempon 2800+ (1,9GHz, 166MHz FSB, 256kB L2 cache) yter omtrent likt med Athlon XP2500+ (1,8GHz, 166MHz FSB, 512kB cache).

 

Sempron vs. mange andre @ Anandtech

Lenke til kommentar

Ut i fra de testene/benhmarks jeg har sett, så yter en Sempron 2400+, tilsvarende en Amd XP 2000+

 

Ergo: En Amd Xp 2400+ yter betraktelig bedre enn sin stebror Sempron 2400+.

 

Og siden jeg kan velge mellom å få en av disse i reklamasjon på min gamel prosessor, Så jeg går jeg definitvi for en Xp 2400 istedet for Sempron 2400+,

no doubt...

 

 

Her er en av testene med sempron:

http://blaze.ausgamers.com/utopiatech/foru...p?showtopic=755

Lenke til kommentar

Kjører selv med Semeron 2500+ og denne er like rask som andre (Barton) AMD prosessorer med samme rating!

 

AMD har jo inført ratingen for at man skal kunne samenligne!

 

XP 2400+ = Intel 2,4 ghz = Semperon 2400+ = XP 2400+ osv!

 

Trodde dette var noe alle hadde fått med seg??

 

Ta en test med f.eks sisoft sandra eller tilsvarende ytelsestestere.

 

Mod en semperon til semperon M og få mere ut av prosessoren!

 

AMD Semperon 2500+ .bridge moddet. 1,8v og CrystalCpuID gir meg 175x13=2,275 Ghz og rating xp3200+ :D

Eller 185x12,5=2,312Ghz :D :D

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Kjører selv med Semeron 2500+ og denne er like rask som andre (Barton) AMD prosessorer med samme rating!

AMD har jo inført ratingen for at man skal kunne samenligne!

XP 2400+  = Intel 2,4 ghz = Semperon 2400+ = XP 2400+ osv!

Trodde dette var noe alle hadde fått med seg??

Ta en test med f.eks sisoft sandra eller tilsvarende ytelsestestere.

Mod en semperon til semperon M og få mere ut av prosessoren!

AMD Semperon 2500+ .bridge moddet. 1,8v og CrystalCpuID gir meg 175x13=2,275 Ghz og rating xp3200+  :D

Eller 185x12,5=2,312Ghz  :D :D

 

:ermm:

Hvordan greier du å påstå at Sempron 2500+ (som har halve L2 cache til XP2500+ + lavere klokkehastighet) yter likt med Athlon XP2500+??

 

Ratingen på Sempron er myntet på Intel Celeron D MHz, ikke Athlon XP-rating.

Athlon XP-ratingen er myntet på P4"B" MHz.

 

Hvis du hadde tatt deg tid til å glo innom en test som f.eks denne, vil du se at en Athlon XP yter omtrent likt med en Sempron 2800+, altså vil en Sempron 2500+ ligge et godt stykke under en Athlon XP2500+.

 

Med Sempron M mener du en Sempron med ulåst multiplier da??

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Korrekt, en som har skjønt det.

 

Mendet skal jo i "semprons forsvar" sies det at sempron 2400+ kjører på 333mhz bus, kontra xp 2400+. som kjører på 266.

 

Men dette gjelder jo bare opp til ratingen XP 2400+, siden det fra XP 2500+ går over til 333mhz bus.

 

Men er virkelig sempron prosessorene så bye bedre enn celeron D prosessorene nå da egentlig? med tanke på 2 pprosessorer til samme pris.. ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjører selv med Semeron 2500+ og denne er like rask som andre (Barton) AMD prosessorer med samme rating!

AMD har jo inført ratingen for at man skal kunne samenligne!

XP 2400+  = Intel 2,4 ghz = Semperon 2400+ = XP 2400+ osv!

Trodde dette var noe alle hadde fått med seg??

Hvordan greier du å påstå at Sempron 2500+ (som har halve L2 cache til XP2500+ + lavere klokkehastighet) yter likt med Athlon XP2500+??

 

Ratingen på Sempron er myntet på Intel Celeron D MHz, ikke Athlon XP-rating.

Athlon XP-ratingen er myntet på P4"B" MHz.

 

Hvis du hadde tatt deg tid til å glo innom en test som f.eks denne, vil du se at en Athlon XP yter omtrent likt med en Sempron 2800+, altså vil en Sempron 2500+ ligge et godt stykke under en Athlon XP2500+.

Kan du virkelig utlede av denne testen av Sempron 2800+ er *vesentlig* dårligere enn tilsvarende XP-varianter? Du er forsåvidt unnskyldt med tanke på at forfatteren av "review" hos Anandtech har kommet til en konklusjon om at Sempron (for socket-A) er "møkk" noe som er mildt sagt merkelig når man sjekker de enkelte resultatene.. Kan vel ikke si at XP2600+ banker Sempron 2800+ i noen grad?

En annen ting:

Kan det hende at Hollowpoint (som undertegnede) har gjort annet enn å lese tester..dvs. sjøl testet aktuelle CPU'er?

Jeg kan ihvertfall konkludere med at en Barton 2500+ er *noe* bedre enn Sempron 2500+. Klokkehastigheten er her henholdsvis 1832Mhz og 1751MHz. Dette utifra testing med 3DMark01 som er en fin test av systemet gitt samme skjermkort, HK, minne og Bios-settings. 6% i Barton's favør..som tilsvarer forskjellen i klokkehastighet.. Den ekstra L2-cachen slår ikke mye ut ser det ut til.

Noe helt annet er at Sempron er en tragisk dårligere CPU enn tilsvarende XP (Barton) med tanke på "klokking".. Det er vel en bedre grunn til å fraråde kjøp av Sempron.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Korrekt, en som har skjønt det.

 

Javel.. jeg er ikke så helt overbevist..

 

Men er virkelig sempron prosessorene så bye bedre enn celeron D prosessorene nå da egentlig? med tanke på 2 pprosessorer til samme pris.. ?

Jeg vet ikke hvordan du har kommet til den konklusjonen..ikke utifra egen erfaring tydeligvis...

Har testet litt på dette også..

Gitt tilsvarende rating.. f.eks. en CeleronD 2.4 mot en Sempron 2500+ og samme rating på minne og samme skjermkort.. så yter Sempron (socket-A) ca. 8-9% bedre i 3DMark-tester (3DMark01). I tester som krever MHz (Mpeg/Divx) er CeleronD desto bedre.

Og så er det som jeg har nevnt i posten over slik at Sempron (i min erfaring) er håpløs å klokke noe særlig, mens CeleronD er helt *rå* i så måte..

Min CeleronD lot seg klokke til 3.6Ghz og kjørte da PCMark04 greit.. med ett resultat tilsvarende [email protected] (har to P4-system som jeg har sjekket ut det med).

Så..svaret er..

Nei..Sempron prosessorene er virkelig ikke bedre enn tilsvarende Celeron D prosessorer.. (Socket-A... blir noe annet med Socket-754).

Lenke til kommentar
Kjører selv med Semeron 2500+ og denne er like rask som andre (Barton) AMD prosessorer med samme rating!

AMD har jo inført ratingen for at man skal kunne samenligne!

XP 2400+  = Intel 2,4 ghz = Semperon 2400+ = XP 2400+ osv!

Trodde dette var noe alle hadde fått med seg??

Hvordan greier du å påstå at...

Kan du virkelig utlede av denne testen...

Jeg sa ikke at Sempron var møkk, men jeg irettesa hans påstand om at Athlon XP2500+ og Sempron 2500+ yter likt. Det er klart forskjellene ikke er stor, men store nok til at villedede folk kan bli "snytt" for litt ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...