Ravn Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Sitter og kikker litt på skjermkort og ser at ATI har OpenGL2 på sine toppkort mens nVidia har 1.5. Jeg trodde at nVidia var best på OpenGL, har jeg misforstått eller betyr 2.0 og 1.5 noe annet? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Både ATi og nVidia har støtte for OpenGL 2.0. Lenke til kommentar
The_Droide Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Både ATi og nVidia har støtte for OpenGL 2.0. der tar du litt feil, pga på esken med 6800U min sto det OpenGL 1.5 support. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 nok et poeng til ati =ati leder Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 nok et poeng til ati=ati leder Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 nok et poeng til ati=ati leder Latterlig sagt nVidia har fortsatt bedre OpenGL støtte enn ATI uansett. Det ser man f.eks i Doom3, selvom forskjellen ikke er all verdens. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) nok et poeng til ati=ati leder *dobbeltpost* Endret 31. oktober 2004 av lavizh Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 der tar du litt feil, pga på esken med 6800U min sto det OpenGL 1.5 support. Kanskje fordi OpenGL 2.0 specen ikke ennå var klargjordt eller driveren ikke hadde/har støtte for det. Uansett er det ganske lite nytt. Den største (eneste?) forbedringen er at GLSL (OpenGL Shading Language) er nå integrert i APIen. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Den seneste versjonen av OpenGL som er tilgjengelig er versjon 1.5. Både Nvidia og ATI hevder å ha støtte for OpenGL 2.0 når spesifikasjonen blir endelig. Bare tull at ATI er foran Nvidia her. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 OpenGL 2.0 er blitt lansert. http://biz.yahoo.com/prnews/040810/sftu050_1.html Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Det sier vel i det heletatt hvor lite API versjonsnummer sier om hardware det nVidia (og alle andre GFX produsenter) støtter i tillegg til OpenGL 1.5 også et utall utvidelser til denne (OGL er svært modulært sammenlignet med f.eks D3D), stort sett alt som finnes i OGL 2.0 har tidligere vært i bruk som utvidelser begge produsentene tidligere, det er nok bare snakk om å implementere det som er nytt i drivere og oppdatere versjonsnummeret på pakken. Forresten kan det nevnes at mens ATi ikke har implementert mer enn OGL 1.3 uten så mye som en vertex-shader utvidelse til linux har nVidia forlengst implementert 1.5 og full pixel-shader støtte for alle plattformer de støtter, så når det kommer til hvem som er flinkest til å implementere åpne standarder er det ikke mye tvil om hvem det er. Lenke til kommentar
flydman Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 The new v0.2.0 is faster and uses less memory www.opengl.org Lenke til kommentar
flydman Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Open GL version 2.0 sluppet september 7 2004 er sjette revisjon av open gl siden orginal vers 1.0. Selv om vers nr nå er 2.0 (indikerer støtte for high level programeble shaders) så er den kompatibel med eldre vers fra 1.0 og opp, som igjen betyr at programmer som bruker 1.5/1.4/1.3/1.2/1.1/1.0 vil kjøre selv om Open GL 2.0 er implementert Endret 31. oktober 2004 av flydman Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Er OpenGL 2.0 noe jeg må laste ned til skjermkortet mitt ala directX 9.0? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 OpenGL 2.0 er blitt lansert. http://biz.yahoo.com/prnews/040810/sftu050_1.html Doh. Hvordan har jeg gått glipp av det? Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Man kan vel ikke ta i bruk openGL 2.0 før det kommer en skjermkortdriver som støtter den (les Forceware)... eller er dette feil? Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 må nok ha det i driveren ja. det som er værdt å merke seg ang openGL 2.0 er at GLSL er bygd inn i kjernen (Dvs ikke lenger som extension). Samme gjelder point sprites og flere rendertargets. Forøvrig så er openGL 2.0 bare en skygge av det som var planlagt. Om man leser litt tilbake så finner man planene for slik de så det for seg den gang, der openGL 2.0 pure så veldig flott ut. Og btw, ATI ligger ikke foran nVIDIA når det gjelden OpenGL ytelse. På ingen måte. Lenke til kommentar
Span Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Ikke glem at det er snakk om API her da. Før spillprodusentene faktisk begynner å produsere spill på OpenGL2, har det ingenting å si for vanlige brukere. Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Ikke glem at det er snakk om API her da. Før spillprodusentene faktisk begynner å produsere spill på OpenGL2, har det ingenting å si for vanlige brukere. Det er flere en de vanlig spillbrukerene som sitter her:p Og OpenGL blir brukt til mer en spill. Jeg utvikler programvare på kommersiell basis som benytter OpenGL. Problemet er at 2.0 stort sett er 1.5 med extensions implementert i kjernen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå