Gå til innhold

Beste luftkjølt system for å klokke S939 A64 90nm?

Theo343

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et S939 AMD64 3500+ 90nm system, men ønsker å finne tilhørende komponenter som egner seg best for klokking.

HK'et må jeg vente med da jeg enten ønsker NF4 eller ALiM1697, kanskje også et av de nye Via, men vet ikke ennå.

RAM

Men hvilken ram burde jeg velg? 1. valget må vel være så lave latencies som mulig siden minnekontrolleren ligger on-die cpu. 2. må være at de tåler litt strøm og har bra avkjøling, samt et HK som kan levere nok strøm. Deretter burde vel egentlig 3700 være mer enn nok? For det er vel ingen fare for at jeg behøver 4000(500Mhz)? Vet ikke 100% hvordan dette blir på HTT 1000Mhz, men det er vel egentlig bare bolker av 200Mhz kanaler og at minnetrafikken opererer på 200Mhz eller lavere på standard HTT?

CPU Kjøler

Hvilken stillegående kjøler vil gi meg best klokkemuligheter på luftkjøling?

Noe annet jeg bør tenke på?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av HK med PCIe-brikkesett (nF4, VIA K8T890, ALi M1697 osv) er det vanskelig å si noe fordi det ikke er kommet ut mer enn tester av nVidia sitt referansekort.

Av RAM er OCZ 1024MB Platium Dual-Channel Rev.2 PC-3200 kongen på haugen til klokking av AMD64, disse tilbyr 2-2-2-5 timings på DDR400, mens de i tillegg kan klokkes litt over DDR600 (se klokkeresultatene til Anandtech, eller kanskje hele testen).

Angående kjøler skal Zalman CNPS7000B-Cu være en veldig god kjøler, den kommer også med en liten fan-control (justerbart potmeter) slik at du kan velge den viftehastigheten du vil.

Du bør også ha gof luftgjennomstrømning i kabinettet siden du skal klokke, minst 1 vifte nede foran og minst 1 vifte oppe bak (i tillegg til PSU) er anbefalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vær litt forsiktig med den kjøleren, min viste seg å ikke passe til MSI K8N neo2... Her er nemlig bakplaten limt fast, og skruehullene i denne passer ikke til mellomskruene på cnps7000b

Det er bare å fjerne bakplaten det. Er ganske enkelt, bare varm den opp litt så slipper den fort der den er limt ;)

Thermalright slk-948u er en veldig god kjøler, og du kan selv velge hvilken vifte du vil ha på, men tanke på støy osv :thumbup:

Lenke til kommentar
Thermalright XP120, ingen tvil. Smell på en 120mm vifte.

En god del bedre enn zalman kjølern.

Jepp, XP-120 er visst helt glimrende, men jeg synes den er veldig dyr. Jeg funderer på Thermaltake Silent Tower. Den skal visst være meget stille og kjøler veldig bra, prisen er 260,- inkl 92mm vifte, mot rundt 550,- for Thermalright XP-120 (+vifte til 150,-). Ulempen er at den er veldig høy og tung...

Lenke til kommentar
Er du forresten sikker på at det er noe poeng i å kjøpe 3500+ hvis du skal overklokke? Ifølge Anandtech Athlon 64 roundup klarer 3000+ like høy hastighet mot litt høyere spenning. I så fall vil 3000+ være mye mer for penga. Hvis vi forutsetter at disse resultatene er representative, minner dette om PC3200 RAM vs PC4000 - samme chip, forskjellig innpakning.

Ikke helt sikker lenger nei. Kan godt hende det blir en 3000+ eller 3200+ Winchester. Men det kommer ann på om jeg bestemmer meg for å klokke eller ikke.

Lenke til kommentar

Kjører en Winchester 3500+ selv, å så igjennom masse reviews av kjølere før jeg bestemte meg. Fant ut at denne kom stort sett best ut.

http://www.coolermaster-europe.com/eng/pro...ail/khc-v81.asp

Er sinnsykt fornøyd med den, å ser at flere å flere av de som vil langt på luft rundt på forumene har begynt å bruke den. Jeg bruker ikke medfølgende vifte. Har istedet puttet på 2x80mm stillegående PAPST vifter. En som blåser, å en som suger. Funker utmerket.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...