Gå til innhold

partisjonerin i instalasjon (debian)

Anbefalte innlegg

Hei. har en ekstra pc jeg tenkte jeg skulle instalere debian på.

Jeg har litt problemer når det gjelder partisjoner og sånt.

Jeg velger at instalasjonene skal opprette partisjon av seg selv eller hva det nå er.

Da kommer feilmeldingen "Feil på primary partisjon" hva kan dette skylles.

Etter det får jeg melding om jeg vil starte et prog så jeg kan opprette partisjoner slette osv. Jeg oppretter en partisjon, setter hvilke type det skal være (har testa mange) men neste gang jeg går inn i det programmet er det ingen partisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt tid siden sist jeg installerte Debian 3.0 så jeg husker ikke detaljene i installasjonen, men det ser ut som om du ikke har fått installert X... Logg deg inn og skriv startx,

1) dersom du får beskjed om at kommandoen ikke finnes, må du installere x, apt-get og en pakke (som jeg dessverre ikke husker hva heter nå, har ikke noen linuxboks tilgjengelig for øyeblikket) som så drar med seg en masse annet.

2) Alternativt, så har noe gått feil under oppsettet, da starter x, men så detter du tilbake i tekstmodus og får en bøtte med feilmeldinger i fanget. I så fall kjør xf86config (elns, skriv xf og trykk Tab) og svar på spørsmålene etter beste evne.

3) Hvis du er riktig heldig, er alt installert og i orden, men maskinen starter i feil 'run-level', da vil xstart gi deg en grafsk skjerm. Gå ut av den med å trykke Ctrl-alt-backspace og skriv init 5 (som root). Deretter må du sette initdefault til 5 i /etc/inittab

Dersom det er 1) eller 2), kan det muligens være like greit å installere på nytt ,men gå direkte til v 3.1. Du finner en rc-installasjonscd på http://www.debian.org/devel/debian-installer/ NB, både netinst og businesscard installerer bare et basesystem hvorpå du må trekke inn resten av pakkene fra nettet, mao, ikke noe alternativ dersom du mot formodning ikke har bredbånd....

M.

Lenke til kommentar
takk for den. Jeg fikk det ikke til med startx komandoen så jeg lasta ned en iso fil fra den siden. Jeg får nå en error 18 når den prøver å starte GRUB lurer på ka det kan være???.

Søren heller! :cry: Jeg kjenner ikke noe nevneverdig til grub, jeg brukte den installasjonen for en stund siden og det gikk uten problemer. Kommer forresten feilmeldingen når du prøver å boote fra CDen, eller når PCen din skal boote fra den nye installasjonen?

Det er vel forresten aldri en gammel maskin med (nå for tiden normalt) stor disk du skal installere på? I så fall kan det være en fordel å lage en egen /boot partisjon på ca 50M først på disken

:hmm:http://google.no/search?q=grub+error+18

aha, for eksempel

http://herzl.nylug.org/pipermail/nylug-tal...ary/016765.html

ser ut som om det kan være saken.

M.

Lenke til kommentar
Kommer forresten feilmeldingen når du prøver å boote fra CDen, eller når PCen din skal boote fra den nye installasjonen?
Feilmeldingen kommer når jeg booter fra disken etter instalasjon. Skal ta å sjekke linkene under. Takk Så Meget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...