Gå til innhold

hvodan formatere XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har en cd eller noe til å starte opp igjen å installere xp eller et annet operativ-system på nytt, er nok ikke å formatere det smarteste du kan gjøre ;)

Da sitter du med en harddisk uten noe på, som du ikke kan starte opp.

Det Jarmo mener er at du kan ta harddisken ut fra maskina di, sette den i ei anna maskin som virker, og formatere den der.

Lenke til kommentar

På den cden du skal bruke til å installere xp på nytt finnes det er program som kan formatere harddisken for deg.

Det vil si, hvis du starter maskina på nytt med cden i cdromen din, vil du etter hvert få et spørsmål om hvor du vil installere xp. Da kan du fjerne de gamle partisjonene dine, lage nye, eller bare formatere dem du har. Du kan også installere xp oppå det som allerede ligger der, men det vil jeg ikke anbefale.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å "formatere XP". Dette fordi å formatere betyr å slette/klargjøre en disk for nye oppgaver. Men hvis det du mener er å formatere harddisken din, for så å installere XP, er det lurest å gjøre det på denne måten:

1) Sett i XP-cd - restart maskinen

2) Under oppstart av maskinen får du opp valget: "Trykk en tast for å starte opp fra cd-rom" - gjør dette

3) Installasjonsscd'en vil nå inspisere hardware'n din - og om du har windows på maskinen fra før

4) Når dette er ferdig, får du opp forskjellige valg - om du vil kjøre "repair", eller om du vil installere på nytt. Det er også her du velger partisjonering; Hvor mange partisjoner du skal ha, hvor store de skal være, hvilken som skal inneholde Windows, osv. Velg å slette den gamle Windowspartisjonen, så velger du å lage en ny, på denne velger du å installere XP.

5) Nå går stort sett resten av seg selv. Det er to ganger til du må skrive inn noe. den ene er for å skrive inn serienummeret, den andre for å velge om du vil manuelt - eller automatisk sette opp nettverk.

6) Etter ca 40 min har du XP fiks/ferdig installert

P.S. Under punkt to forutsetter jeg at BIOS er stilt inn til å starte fra CD. F. eks i bootrekkefølgen; A:\ - CD-ROM - Harddisk

Jeg har også tatt utgangspunkt i at du har en fullversjon-cd - og ikke oppgradering. I så fall må du muligens i løpet av prosessen sette i en Win98/2000/me-cd for å bevise retten til oppgradering.

P.S-2. Husk at maskinen ikke bør kobles til Internett før du har installert sikkerhetsoppdateringer fra Windows Update - eller installert SP2. Gjør du dette er sannsynligheten stor for at du får MSBLAST eller noe annet svineri på maskinen. Ikke særlig artig etter å ha brukt lang tid på å installere...

Lyke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...