Gå til innhold

Hva betyr impedans?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imperdans er elektrisk motstand og måles i ohm.

Jo lavere tall, desto mindre motstand. Forsterkeren, eller elektronikken du skal drive hodetelefonene med vil kjenne en viss motstand i hodetelefonene. Har hodetelefonen høy imperdans vil forsterkeren kjenne høy motstand og motsatt. En hodetelefon på f.eks 300 ohm vil fungere dårlig sammen med en mp3-spiller, da en hodetelefon på 300 ohm har alt for mye motstand for en liten mp3-spiller. En hodetlefon på 30 Ohm vil derimot fungere ypperlig til en mp3-spiller.

For et par dager siden testet jeg en hodetelefon på 60 ohm og en på 300 ohm på et Audigy 2 lydkort. Jeg synes hodetelefonen på 60 ohm ga mye bedre lyd enn hodetelefonen på 300 ohm, til tross for at sistnevnte koster 3 ganger så mye som den på 60 ohm. Audigy 2 klarte altså ikke å drive hodetelfonen med motstand på 300 ohm tilfredsstillende. Da jeg kjørte begge hodetelefonen gjennom en hodetelefonforsterker hadde ikke overraskende den dyre modellen med høy motstand mye bedre lyd.

Lenke til kommentar

for å rette dere opp litt... impedans er _vekselstrøm_ motstanden i en krets (måles i ohm) men impedans oppnås når du har både resitive og reaktive komponenter... for alle de som gikk elektro tilbake i tiden husker dere sikkert resistans trekanten hvor impedansen er hypotinusen :thumbup:

eller husker jeg heeelt feil nå?

Endret av ANORIUS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare legge til noe for å unngå misforståelser.

Impedans er Vekselstrømsmotstand i en krets som har både resistive og, reaktive komponenter, og må ikke forveksles med resistans

Edit : Du var litt før meg ANORIUS med å nevne dette.

Endret av bits&bytes
Lenke til kommentar

Impedans er enkelt forklart vekselstrømsmotstand.

Motstand = Spenning / Strøm

Effekt (Watt) = Spenning * Strøm = (Spenning)^2 / Motstand.

Motstanden for en ting er et fast tall.

Vekselstrømsmotstanden for en ting er et fast tall så lenge frekvensen er fast.

Lenke til kommentar

hmm, der lærte jeg noe nytt i dag også :thumbup:

Men kan noen fortelle meg hvorfor det er så viktig å ha et frekvensområde på mer enn 16 > 20000 hz når et perfekt menneske øret ikke kan høre utenfor denne rekkevidden?

Og en annen ting.. Jeg synes det er vansklig å konkret fastslå hva som er bedre i et headset til 1000 kr ca mot et headset til 2-300 kr.. Hører jo at lyden er forskjellig. Men synes det er vansklig å fastslå at her var bassen bedre, her var diskanten klarere..

Noen som kan utdype dette for meg ?

Lenke til kommentar

Man er vel ikke helt enige om hvilke frekvenser mennesket kan høre, og hvilke vi kan retningsbestemme, men de tallene du oppgir er vel en grei generell antagelse. Grunnen til at det kan være en fordel at musikken spiller over og under dette frekvensområdet er at menneskets hørsel ikke kutter momentant ved f.eks 20khz, men har en logaritmisk demping av volumet på høyere frekvenser. Det betyr at noen vil være i stand til å oppfatte høyere frekvenser.

Den enkleste måten å fastslå forskjeller i lydkvaliteten på headset er rett og slett å sammenligne dem. Spill et stykke musikk flere ganger på det ene, så spill det samme stykket på de andre. Prøv med litt forskjellige typer musikk av bra innspillingskvalitet. Har du f.eks et musikkstykke med mye trommer og highat/symbal så er dette ofte krevende, lytt etter hvor bra trommeslagene skilles fra hverandre. På det billigste headsettet bør trommeslagene gå over i hverandre mer enn på det dyre. Lytt også på stykker med f.eks piano og få andre instrumenter, hør om du greier å plassere pianoet noe sted i lydbildet. I det beste headsettet bør de lyseste tangenttonene "høres" over hodet ditt, mens i et billigere er det kanskje inne i hodet ditt. Dette er "takhøyde", oppløsning eller dynamikk.

Edit: Men dette ble jo litt offtopic da...

Når det gjelder impedans vil jeg bare legge til at denne ikke er lik over hele frekvensområdet og ved forskjellige faser. Spolene i høyttalerelementene sammen med spolene i delefilter vil kunne påvirke "motstanden" ved en gitt frekvens og fase ganske mye! Så et headset med impedans på 300ohm har ikke denne impedansen over hele frekvensområdet, men tilnærmet over størsteparten.

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar
Man er vel ikke helt enige om hvilke frekvenser mennesket kan høre, og hvilke vi kan retningsbestemme, men de tallene du oppgir er vel en grei generell antagelse. Grunnen til at det kan være en fordel at musikken spiller over og under dette frekvensområdet er at menneskets hørsel ikke kutter momentant ved f.eks 20khz, men har en logaritmisk demping av volumet på høyere frekvenser. Det betyr at noen vil være i stand til å oppfatte høyere frekvenser.

Den enkleste måten å fastslå forskjeller i lydkvaliteten på headset er rett og slett å sammenligne dem. Spill et stykke musikk flere ganger på det ene, så spill det samme stykket på de andre. Prøv med litt forskjellige typer musikk av bra innspillingskvalitet. Har du f.eks et musikkstykke med mye trommer og highat/symbal så er dette ofte krevende, lytt etter hvor bra trommeslagene skilles fra hverandre. På det billigste headsettet bør trommeslagene gå over i hverandre mer enn på det dyre. Lytt også på stykker med f.eks piano og få andre instrumenter, hør om du greier å plassere pianoet noe sted i lydbildet. I det beste headsettet bør de lyseste tangenttonene "høres" over hodet ditt, mens i et billigere er det kanskje inne i hodet ditt. Dette er "takhøyde", oppløsning eller dynamikk.

Edit: Men dette ble jo litt offtopic da...

Når det gjelder impedans vil jeg bare legge til at denne ikke er lik over hele frekvensområdet og ved forskjellige faser. Spolene i høyttalerelementene sammen med spolene i delefilter vil kunne påvirke "motstanden" ved en gitt frekvens og fase ganske mye! Så et headset med impedans på 300ohm har ikke denne impedansen over hele frekvensområdet, men tilnærmet over størsteparten.

Knut

takk for info :thumbup:

Headsettet jeg sitter med er forresten Sennheiser HD280 PRO

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

Kunne dere forresten forklart meningene bak "all" info man går etter ved kjøp av headsett?

Dette er mitt headett: Koss R70B Taupe

Spesifikasjoner:

1. Frekvensområde: 18-20000 Hz

2. Impedanse: 60 ohm

3. Vekt: 280 gram (skjønte denne)

4. Følsomhet: 106 dB SPL/1mW

5. Forvrengning: <0.1%

6. Øreputer: Tette (opplagt)

7. Ledning: 2.4 meter (opplagt)

8. Plugg: 3.5mm

Vet nå hva Impediande er, men skjønner meg ikke på alle de andre der ;)

Lenke til kommentar

Skal ikke gå god for noe av det jeg sier nå, men jeg sier det uansett.

Plugg: 3.5mm vil si hvor tykk pluggen er i diameter. Du har sikkert hørt om mini-jack? 3.5mm = mini-jack - Passer til de fleste lydutgangene (mp3, lydkort, cdspiller). Det finnes en større versjon også (6.5mm?), og denne passer som oftest i forsterkere/stereoer og slikt utstyr.

Frekvensområde: Dette forteller deg i hvilket område headphonene spiller i. Bass delen er i lav Hz og diskant/lys tone er i den øvre delen. Til mindre Hz, til dypere og renere bass får du. Til mer Hz, til mer diskant og ren lyd får du. (STOR fare for at dette ikke stemmer!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...