Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ødelagt i hode


co2

Anbefalte innlegg

Mange ganger, etter å ha ligget i sofaen og sett TV. Så blir jeg skikkeli svimmel av og til når jeg reiser meg for å gå ut på kjøkkenet eller andre plasser.

 

Har lest at dette muligens skylles jernmanglel..? :hm:

 

 

Noen som har en ide om hva det skylles, utenom at jeg er ødelagt i hode :roll:

 

-Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det gode gamle "headrush"

 

du er nok ikke så ødelagt i hodet som du tror! er veldig vanlig dette.. får det selv ganske ofte i perioder.

 

de to verste/morsomste gangene jeg har opplevd dette var den først den ene gangen når jeg skulle springe på do under en reklamepause i et eller annet spennende på tv'n. reiste meg litt vel fort og før jeg visste ordet av det svartnet det for meg. våknet opp i fosterstilling med trynet i badespeilet som også hadde havnet på bakken.. :D

 

andre gangen var for maange år siden, den tiden jeg enda spillte fotball. *grøss* skulle opp tidlig og spille kamp, var litt vel rask opp av senga og ting begynte og svartne igjen, fikk stabla meg ut rom døra og så ble alt svart. våknet opp igjen liggende på rygg nederst i trappa med hele familien stående rundt meg og se ned på meg! fikk endel blåmerker da ja.. :D

 

er ikke sikker på va det kommer av, sikkert noe vitaminmangel eller no i den duren..

Lenke til kommentar
Mange ganger, etter å ha ligget i sofaen og sett TV. Så blir jeg skikkeli svimmel av og til når jeg reiser meg for å gå ut på kjøkkenet eller andre plasser.

 

Har lest at dette muligens skylles jernmanglel..? :hm:

 

 

Noen som har en ide om hva det skylles, utenom at jeg er ødelagt i hode :roll:

 

-Anders

Tror det kalles lavt blodtrykk, og jeg tror ikke det er noe farlig greier på gang. For å være på den sikre siden tror jeg du bør kontakte noen faktisk har litt peiling. F.eks en lege ;)

 

Edit: finnes jo også noen nettsider som svarer på slike ting. F.eks http://www.lommelegen.no/

Endret av ernie85
Lenke til kommentar

Dette skjer med meg også av og til, men jeg er ganske sikker på at det er fordi blodet "renner" vekk fra hjernen, pga at hjertet har holdt nok trykk til å pumpe blod rundt i kroppen og til hjernen mens man ligger, så når man da reiser seg kjapt opp er det ikke stort nok trykk til at blodet holder seg der oppe, sånn at det renner litt nedover i kroppen før hjertet får summet seg og begynne og pumpe kraftigere.

Er rimelig sikker på at det er slik det skjer, men kan jo seff ta feil da.

Lenke til kommentar
Dette skjer med meg også av og til, men jeg er ganske sikker på at det er fordi blodet "renner" vekk fra hjernen, pga at hjertet har holdt nok trykk til å pumpe blod rundt i kroppen og til hjernen mens man ligger, så når man da reiser seg kjapt opp er det ikke stort nok trykk til at blodet holder seg der oppe, sånn at det renner litt nedover i kroppen før hjertet får summet seg og begynne og pumpe kraftigere.

Er rimelig sikker på at det er slik det skjer, men kan jo seff ta feil da.

Tror ikke du tar så veldig feil nei. Høres iallfall veldig logisk ut :)

Lenke til kommentar

En gang jeg så på Friends var det en av skuespillerene der som gjorde akkurat slik, satt rolig i en stol og plutselig spratt han opp. Da han plutselig var oppe knep han øynene igjen og tok seg til pannene og skrek "Nå reiste jeg meg altfor fort, så alt blodet gikk ut av huet mitt" (eller noe liknende. Men hintet ikke til noe annet altså). Så jeg tror det er slik Wasu beskrev det.

 

(skjer forøvrig meg meg også av og til, jeg får hodepine i 3 sek mens det svartner for øynene mine, og rett etterpå så er jeg lys våken)

Lenke til kommentar

Har sittet og lest litt her og der og det som skjer er som Wazu sier. Hjertet er vant til å ikke jobbe hardt når man ligger og når man plutselig reiser seg opp blir blodtrykket opp til hjernen lavere. Kort sagt trenger hjerte litt tid på å omstille seg til at man har reist seg opp :)

 

Edit: må bare legge til at det er et svært vanlig fenomen.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar

Så det stemmte det jeg sa? jeje, viser at jeg har ihvertfall lært noe i biologitimene :D .

Ble forøvrig dritredd når dette skjedde første gang med meg, men nå synest jeg det er litt kult, bli helt svimmelt og sånnt :) hehe.

Selv om det sikkert ikke er helt sunnt å gjøre det for mye, siden du teknisk sett løper rundt uten oksygentilførsel til hjernen når dette skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Var jo faktisk mange som opplever dette :)

Faktisk de fleste.

 

Når du sitter stille, går pulsen ned og blodet bruser saktere. I det man reiser seg opp, settes flere funksjoner i kroppen i gang, funksjoner som krever blod og da også med mye jern, dog trenger man ikke lide av jernmangel selv om det skjer titt og ofte.

 

Tror jeg da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...