Gå til innhold

D70 og lang eksponering

Anbefalte innlegg

Var ute og lekte med lang lukketid (5-10 minutter) og fant ut at de fleste bilder har en lilla flekk i øvre venstre hjørne. Noen som har observert noe lignende? Skyldes det optikk (18 - 70 kit linse) eller er det noe feil med bildebrikken?

d70_1.jpg

d70_2.jpg

d70_3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så rart.

dette har ikke jeg sett noe til på mitt D70.

jeg har hatt like lang lukkertid på ISO 200 og ikke fått slike "flekker".. merkelig..

Er det tatt i raw eller jpg?

En annen ting.. Prøv å sette på den lille "plastdingsen" som fulgte med foran søkeren, kanskje det hjelper.

Endret av lobster
Lenke til kommentar

Ta ett bilde i absolutt helt mørke omgivelser og se om du fremdeles har det lilla området. I såfall så må det være noe med billedbrikken din.

Hvis ikke så kan det har kommet fremmed lys inn via søkeren din. På orginalreimen til kameraet mitt så er det en gummisak for å sette over søkeren når man tar slike bilder med lang eksponering.

Lenke til kommentar

Det skal vist stå en forsterker i det hjørnet som forsterker signalet før det går til A/D konverteren. Det blir sagt at det er den som blir varm og skaper støyen. Det er noe som finnes på alle D70 kamera.

Hvilken blender bruker du? Jeg synes det var rimelig lang lukkertid.

Lenke til kommentar
Skru på støyreduksjon og de lilla områdene forsvinner.

Hvor skrur man på den? I menyen?

Grønn meny -> Long exp. NR

Tusen takk. Får prøve det i kveld :)

-- Men sitter dere å holder inne knappen med "bulb" instilling da? For å få så lange

lukkertider altså... :)

Lenke til kommentar
Skru på støyreduksjon og de lilla områdene forsvinner.

Hvor skrur man på den? I menyen?

Grønn meny -> Long exp. NR

Tusen takk. Får prøve det i kveld :)

-- Men sitter dere å holder inne knappen med "bulb" instilling da? For å få så lange

lukkertider altså... :)

Jeg bruker Nikon fjernutløser ( ML-L3 ) Da kan du ha så lang lukkertid som du vil. ;)

Lenke til kommentar
For å være 100% ærlig. Hadde jeg vist dette før jeg kjøpte kamera ville jeg nok tenkt meg både en og to ganger om.

Så lenge jeg lar være å framprodusere noe slikt kan jeg heldigvis la være å bekymre meg.

Uansett, prøv å sette kameraet i et mørkt rom med objektivdekselet på, ta et bilde med samme eksponeringstid, legg bildet inn i Photoshop sammen med et av de "ødelagte" bildene og bruk "Difference" blending mode. Dette skal gi omtrent samme effekt som støyreduksjonen, men prøv gjerne selv så finner du ut om det gir bedre resultat. Hvis lillafargen blir lik på de to bildene vil ihvertfall denne metoden fjerne alt..

Lenke til kommentar

Dette er i utgangspunktet en veldig bra måte å fikse "problemet" på anderfo.

Dessverre så blir lillefargen mere tydlig jo lengre lukkertid du benytter.

Det er med andre ord forskjell i intensiteten i støyen på et bilde på3 minutter og på et bilde på 20 minutter.. Hadde støyen var konstant ville løsningen din vert gull.

Lenke til kommentar
Dette er i utgangspunktet en veldig bra måte å fikse "problemet" på anderfo.

Dessverre så blir lillefargen mere tydlig jo lengre lukkertid du benytter.

Det er med andre ord forskjell i intensiteten i støyen på  et bilde på3 minutter og på et bilde på 20 minutter.. Hadde støyen var konstant ville løsningen din vert gull.

Nettopp. Derfor er det viktig at det "svarte" bildet ditt er tatt med samme eksponeringstid som bildet du skal bruke det på. I tillegg bør det faktisk være samme temperatur etc for å få det mest mulig nøyaktig...

Du kunne jo evt ta slike bilder med ulike lukkertider, fra 1min til 20min, og bruke det mest passende bildet til operasjonen.

Så må jeg legge til at dette egentlig er nøyaktig samme operasjon som støyfjerningen på kameraet, men du får muligens litt mer kontroll ved å gjøre det manuelt.. :)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...