Gå til innhold

Ny pc til ivrig pc-jente :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enig med chil med to unntak:

gå for billigere skjermkort(du trenger ikke bedre enn maks Radeon 9800 hvis du bare skal spille The Sims 2) og større harddisk (man kan aldri få nok lagringsplass, spes med video).

CPU kan du gå ned på til feks 3200 eller 3000 dersom du ikke enkoder/komprimerer video så mye...

Ellers kan du leke deg med tanken om å bruke to skjermer :p

Brodern brukte en Athlon XP2400+, 1024MB RAM, Matrox G450, 80GB HD med 2 17" skjermer en god stund til rimelig proff videoredigering. Eneste han trengte var mer Harddiskplass. (han selger den nå fordi han flytta til Kina, ellers hadde han beholdt den fortsatt).

Lenke til kommentar

Stakkars Isabel, masse forslag og masse om ditt og datt, er det rart man blir forvirret? ;)

Personlig erfaring, Shuttle er knalltøfft. Ser stilig ut, har god utelse men kan være litt bråkete. Når det gjelder harddisker, anbefaler jeg aldri noen å kjøpe Maxtor. Ikke for at de er veldig dårlige, men jeg (som mange andre) har generellt sett dårlig erfaring med de. Selv bruker jeg Seagate, men det er ikke noe i veien for å kjøpe Western Digital eller noe annet. Seagate og WD er kanskje de mest brukte?

Vurder også hvor stor harddisk du trenger. Med mindre du skal være veldig aktiv på fildelingsnettverk og ha masse merkelige ting liggendes for andre å laste ned, er helt sikkert en prisgunstig 160GB den rette disken.

Når det gjelder RAM vil jeg tørre å påstå at prisgunstig RAM fra Corsair eller TwinMOS holder lenge. Personlig ville jeg gått for 1GB da jeg tidligere har følt at 512MB ikke lenger er nok.

Logitech leverer ganske gode tastatur og mus, så dette er noe jeg ville valgt om pengene var der. Samme gjelder egentlig lydsystemet. Et godt 2.1 sett fra Logitech funker veldig bra og duger lenge for å titte på film og spille musikk.

Skjermkortet er en viktig del av et oppsett. Problemet her er at noen vil du skal betale litt ekstra og få et fremtidsrettet kort, fremfor et som duger til å spille Sims (2?). Jeg er forsåvidt enig. Om du kan spandere på deg noen ekstra hundrelapper på et 6800 kort, vil dette sannsynligvis være et bedre valg med tanke på at det finnes andre spill der ute du kan bli interessert i.

En billig og (skal være) bra DVD-brenner er NEC sin 3500. Husk å bestille denne i svart dersom du bestiller svart barebone. Shuttle sin 85G4 koblet med en prisgunstig (ikke den dyreste) A64 CPU fra AMD gir deg power i massevis og er et sypert system til de flestes bruk.

Når det gjelder skjermen, ville jeg som andre har sagt, vurdert hva skjermtestene her på www.hw.no sier. Vurder også å kjøpe hele systemet fra ett sted så du sparer noen hundrelapper i frakt. Gjerne fra det stedet hvor du finner skjerm/cpu/skjermkort billigst, siden dette er komponenter som generellt koster mest i et system.

Ellers er det et godt tips når du bestiller, gjerne via telefon, å spesifisere at du skal ha RAM som 101% sikkert passer i den maskinen du bestiller. Det ville vært litt kjipt å være nødt å sende noe tilbake og evt. vente i 2 uker før du kan bruke den, dersom det viser seg at RAMen ikke er kompatibel.

Hva har jeg glemt?

_

johanf

Lenke til kommentar

Synes det var veldig mye "overkill" her for en pc som nesten ikke skal spiller på... Er 6800 virkelig nødvendig for Sims 2?

Jeg kjøpte barebone og lcd-skjerm selv for et år siden, og prioriterte utseende og _støy_ over alt annet. Og kan ikke si annet enn at jeg fremdeles er veldig fornøyd. Har en celeron 2,5 ghz og et radeon 9600 i kabinettet, noe som vil få alle dere gamere til å få mareritt, men til irc, surfing, skolearbeid, filmtitting og litt spilling nå og da fungerer det aldesles utmerket. (Har Soltek Qbic 3401A og en 160gb Samsung sata harddisk, systemet er så og si lydløst)

Mitt forslag til prioriteringer: holder lenge med med en A64 2800 eller 3000, ikke vits i å bruke mer penger på det.

Skjermkort: å bruke særlig mer enn en 1000-lapp er en smule unødvendig, med mindre du tror du kommer til å bli mer interessert i dataspill etterhvert, da kan du sikkert bruke 2000.

Kabinett: dette er det viktigste.. enig med deg med barebone, Soltek Qbic-serien er større, har større plass og er mer stillegående enn shuttle, men selges ikke i like mange butikker, og shuttlen er jo litt mindre og søtere da.

Skjerm: har en Eizo L557 selv, den er aldeles nydelig til vanlig bruk og filmtitting, men antar at L550 også skal holde i massevis her.

Høytalere til rundt 400-600 kroner, to høytalere med en subwoofer burde holde til et 10 kvm stort rom.

RAM: holder med 512, men har du råd til 1024 så slå til.

Tastatur og mus: hvis du kjøper trådløs mus, kjøp en stoooor pakke batterier samtidig...

Og ellers: barebonebygging er ikke så veldig vanskelig, jeg bygde min nesten selv (Ble desverre ikke helt ferdig før samboeren kom hjem, og han greide selvfølgelig ikke å holde fingrene fra fatet, så festing av sata-kontakt og cpu-vifte ble gjort av han).

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
kan ikke skjønne hva folk maser om støy å shuttle, V2 av de forskjellige modellene er SVÆRT stillegående.

nåå... svært er vel en overdrivelse. men de er ganske mye forbedret ja det stemmer.

men synes fortsatt de støyer mer en jeg liker. men dette er jo veldig smak og behag da. kommer an på øret som lytter. av generel personlig erfaring er jenter litt me følsom på støy en gutter. men nå er jo dette og generalisere veldig da.

men en shuttle kan gjøres veldig still med litt utbytting av vifter og slikt..

Lenke til kommentar
noen andre forslag? ellr er alle enige i chil?

seff er alle enige :), du skal lete lenge etter bedre ytelse for den pengen.

men er alle enig i det skjermkortet du har valgt i forhold til mitt bruk (se første innlegg)?

QUOTE (Isabel @ 31/10/2004 : 15:10)

noen andre forslag? ellr er alle enige i chil? 

Hvis du har penger til det er jeg veldig enig. Men fra Netshop.no koster akkurat det oppsettet der 9810,- UTEN DVD-brenner, høyttalere, mus/tastatur og skjerm.

Og forslaget jeg satte opp tidligere er deler hver for seg. Men send en mail til Netshop der delene står opplistet, så bygger de den for deg for noen hundrelapper!

men hvem er best av ditt opsett og chil sitt egentlig når vi kommer til bunnen?

He he... Chil sitt oppsett er "best", men også dyrest. Derfor ville jeg satset på det som reeeeg har satt opp, dette gir mer ytelse for kronene enn det andre og passer ditt bruksområde bedre. Mener jeg.

Jeg skal prøve å forklare hvorfor ;)

1.) En 3400+ prosessor koster vel greit det doble av en 2800+, og blir i dette tilfellet en feil prioritering.

2.) 1GB med Ram koster også litt ekstra når bruksområdet klarer seg med 512MB inntil videre. Så lenge vi skal holde et budsjett er dette greit å vente med, og Ram er det som egentlig er lettest å oppgradere ved senere behov.

3.) Et GeForce6800 kort er riktignok fremtidsrettet, men koster også en del mer enn f.eks et Radeon 9600Xt som er godt nok til den bruken som blir beskrevet. Prisen på skjermkort synker også no j*vlig, så hvis behovet for mer power melder seg, kan man vurdere også dette ved en senere anledning..

4.) En Plextor 8X brenner ?! Hva skal det være vits i? Plextor er unødig dyrt, og denne brenneren er i tillegg shitty! Brennekvaliteten blir ganske laber med denne brenneren, så da ser jeg absolutt ikke noe vits i å kjøpe den når det finnes bedre alternativ på markedet til ca. samme pris. Nec brennere (som Nd3500) brenner med mye bedre kvalitet.

Først og fremst bør en god skjerm prioriteres. Det er denne man sitter og "jobber" framfor, og gjerne den komponenten man skifter ut sist. Derfor mener jeg det blir feil å ofre den for unødvendig høyere ytelse ;)

:)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

ok. da har jeg kommet til dette pakke-pcbyggger-oppsettet på NETSHOP for kr kr 11642,32:

1.produksjon og testing av pcen

2. kabinett: Shuttle SN85G4V2 barebone PC socket 754 Nforce3 150/AGP/Lan/S-ATA/LYD (På lager 3)

3.CPU: AMD Athlon 64 3000+ Tray Socket 754 512KB cache (På lager 20+)

4.minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024mb dual pack kit w/two matched PC3200CL2.5 DDRs (På lager 20+) (???)

5.harddisk: Seagate 200GB S-ATA 7200RPM Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache (På lager 20+)

6. skjermkort: det står bare foreløpig på Asus A9200SE Radeon 9200SE 128MB DDR 8x modell A9200SE/T/128M (På lager 3). men jeg er fortsatt veldig forvirret her. alle sier jo så mye forskjellig. men for å gjøre klart. jeg kommer aldri til å bli spillefrelst. og jeg kommer nok bare til å spille the sims i ny og ne. det jeg virkelig ønsker er et godt bilde uten hakk og etterslep når jeg skal se film og sånn... så da går jeg for???

7. cd/dvd: NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 16X dual layer sort, bulk (På lager 20+)

8. høytalere: Creative I-Trigue L3450 2.1 Høyttalersett Retail 2x9W sat, 30W sub. (På lager 1)

9. tastatur/mus: Logitech Cordless Desktop MX Trådløs tastatur/mus, USB/PS-2 (På lager 10)

10. operativsystem: Microsoft windows XP Professional OEM Norsk versjon (OEME85-02230S) (På lager 14)

11. kabler ???

12. diskettstasjon: finnes ikke i pakken

13. programvare (office, virus osv)??? noe jeg trenger her?

så.. hva sier folket nå?

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

1. - Testing og bygging er greit.

2. - Kabinettet er bra, det er ikke noe mer å si.

3. - CPUen kan du kanskje spare noen hundrelapper på, om du går ned til en 2800+

4. - 512MB er minstekravet på minne. Om du vil spare litt, kan du gå ned - ellers er jeg enig i at 1024MB er bra.

5. - Bra harddiskvalg. Om du vil spare en 100-lapp eller to, kan du kanskje gå ned på en 160GB disk. Vurderingssak.

6. - Når det gjelder skjermkort, ville jeg satset på et ATi Radeon 9600/9600 Pro med 128MB ram.

7. - Bra valg av brenner.

8. - Høyttalerene kjenner jeg ikke, men de duger sikkert.

9. - Logitech leverer bra saker når det gjelder mus/tastatur.

10. - Windows Xp er fint - selv foretrekker jeg engelsk versjon, men det er ellers det samme.

11. - Alle kabler du trenger, følger med.

12. - Diskettstasjon får vel ikke plass og strengt tatt så er den unødvendig.

13. - Kanskje Office til skolearbeid, men det kan man laste ned en gratisversjon fra openoffice.org - Viruspakker er kanskje smart om man ikke tar masse forhåndsregler og er superparanoid før man åpner en epost (som jeg er)

De hundrelappene jeg sier du kanskje sparer her og der (cpu/hdd) er tiltenkt skjermkortet - 9600 er vel minstekravet og selv om Sims i utgangspunktet ikke er veldig krevende, er det greit å ha et OK skjermkort når det kommer til stykket. Jeg har tilsvarende kort og det trengs nok til Sims 2.

Ellers ser det veldig bra ut!

_

johanf

Lenke til kommentar

denne er vel til Deuz .....

Som kom med at det er ikke lov og laste ned filmer og spill.

Jo det er det mangen demoer på nettet som man kan laste ned og det er faktisk mangen filmer også.

Så før du kommer med moralpreken din... tenk deg litt om da alle er vel ikke som deg.

Lenke til kommentar

ehee. dere sier jeg burde velge skjermkortet ATi Radeon 9600/9600 Pro med 128MB ram eller 9600XT. jeg ser etter det der, men det er jo så mange 9600.. hvem skal jeg velge (se HER)

se i tillegg nederst på siden jeg ga link til. der står det at man kan kjøpe innebygd kortleser? følger ikke det med i selve shuttle'n da? og når det gjelder virus program, så står det veldig mange forskjellige? noen som vet hvem jeg skal velge her? og burde jeg kjøpe microsoft office basic norsk til nestne 1900,-`?

Lenke til kommentar
ehee. dere sier jeg burde velge skjermkortet ATi Radeon 9600/9600 Pro med 128MB ram eller 9600XT. jeg ser etter det der, men det er jo så mange 9600.. hvem skal jeg velge (se HER)

se i tillegg nederst på siden jeg ga link til. der står det at man kan kjøpe innebygd kortleser? følger ikke det med i selve shuttle'n da? og når det gjelder virus program, så står det veldig mange forskjellige? noen som vet hvem jeg skal velge her? og burde jeg kjøpe microsoft office basic norsk til nestne 1900,-`?

ikke kjøp office. Bruk openoffice istedet:) akkurat samme funksjoner, hvis ikke fler. Det kan også åpne og lagre til office filformatene (word, excel, powerpoint osv). Dessuten er det gratis, og finnes på norsk.

www.openoffice.org

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...