Gå til innhold

Ny pc til ivrig pc-jente :)

Anbefalte innlegg

hei!
imorgen skal jeg bestille pc på komplett.no og jeg gleder meg som en fugl :love:
for da blir det slutt med kranglingen om den trege-family-pcen :p

først og fremst, her er mine behov:
-høre på musikk
- :dontgetit:
-se på filmer
-brenne dvd-filmer
-skolearbeid
-hobbyamatør-bilderedigering
-hobbyamatør-filmredigering
-surfe på internett
-kanskje spille noe spill (i såfall sims)
-chatte på msn :blush:
osv...

jeg skal bestille en grunnmodell på komplett og jeg har veldig lyst til å bestille grunnmodellen Komplett Athlon 64 Shuttle XPC m/ Shuttle SN85G4V2 Barebone. men denne grunnmodellen er svin dyr, og mye, mye dyrere enn Komplett DinSide.no PC September-grunnmodellen(!!!). kan det være pga av barbone-en? men i morgen må jeg bestemme meg da.. gruer meg nesten litt, for jeg har ikke peiling :cry: eller jeg begynner akkurat nå å tro at jeg må droppe barbone-en, uhuu!

jeg har nesten bestemt meg for skjerm, tastatur/mus og høytalere:
-skjerm:
1.eizo 17" L557 til 4495,- (1936,- i selve grunnpakken)
eller
2.eizo 17" L550 til 2995,- tilbud akkurat nå (436,- i selve pakken)

jeg er ikke sikker på hvem skjerm jeg skal velge.jeg kommer ikke til å spille så mye, men se en del på filmer og slikt. jeg har lest at eizo L557 er super til bilde til film og slikt. men nå er eizo L550 på tilbud. så kanskje jeg heller bare skal gå for den og spare noen hundre lapper? det viktigste for meg er i hvertfall at ikke bildet hopper og hakker når jeg ser på film og at bildene er fine å se på..

-tastatur/mus:
1.logitech cordless desktop MX til 895,-
eller
2.microsoft wireless optical desktop elite til 845,-
her har jeg heller ikke bestemt meg :blush: kanskje noen som kan hjelpe meg her og? akkurat nå er jeg litt for nr 2..

-høytalere:
1.creative i-trigue 2.1 3300 til 699,- (finnes ikke i grunnpakken)
2.creative i-trigue 2.1 L3500 til 1045,- (1002,- i selve pakken)
eller
3.logitech X-530 til 595,- (finnes ikke i grunnpakken)
her er jeg [i]heller[/i] ikke sikker :whistle: men jeg skal høre på musikk og filmer i et rom på 10kvadratmeter. da holder kanskje nr1 til meg?

når det kommer til hvilke komponenter jeg skal ha i pcen, så er jeg helt på jordet. jeg har fått noen anbefalinger før om å bytte samsung harddisken med western digital caviar 200gb.. så hvis noen vil være så snille å hjelpe meg hadde det vært :w00t: som dere kanskje forstår så er jeg ikke noe pc-expert når det gjelder kjøp av pc. men å sitte foran pcen i flere timer er jeg super på :thumbup:

vennlig hilsen isabel Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Varenr.: 300206

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1249.99 1249.99

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Varenr.: 300050

Lagerstatus: 500+ stk på lager 999.01 999.01

Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 512MB CL2 32Meg x 8, 400MHz, with LED

Varenr.: 120855

Lagerstatus: 8 stk på lager 1129 1129

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 256MB AGP,128bit bus,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Varenr.: 301847

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1395 1395

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 301942

Lagerstatus: 100+ stk på lager 695 695

Silverstone SST-TJ01B Miditower, Sort Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

Varenr.: 302458

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 108 stk 10/31/2004 795 795

Fortron/Source Stømforsyning ATX rev2 3 00W 120mm, 24pin,SATA Special Edition

Varenr.: 301419

Lagerstatus: 100+ stk på lager 398.99 398.99

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123331

Lagerstatus: 100+ stk på lager 990 990

7651.99

Alt dette pakket inn i det slikt kabinett :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302458&s=sc :)

Lenke til kommentar

for å være ei jente er du temmelig interessert i pc...

supert :thumbup:

vil forresten anbefale Seagate 7200.7 harddiskene. de har god ytelse, utvikler lite varme i forhold til andre hdd er og er nokså stillegående

når det gjelder mus og tastatur ville jeg kanskje bare kjøpt noe billigskrap til 150kr og heller ventet til mx1000 musa blir bundla med tastatur (mx1000 er den nye musen med laserteknologi) utrolig behagelig mus både ergonomisk og nøyaktighet... :yes:

Lenke til kommentar

Setter du opp et oppsett selv, så kan Komplett bygge den for deg. Bare send en mail til dem, så gjør de det (koster selvfølgelig noen kr, 3-5 hundre tenker jeg).

Setter da opp et forslag til en Shuttle:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

695

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

1090

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

990

Shuttle SN85G4V2 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, LYD, AGP,USB2.0, 3195

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB

765.01

Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB AGP

865

Totalt: 7600.01

I tillegg kommer skjerm, høyttalere og mus/tastatur og eventuelt noe programvare. Denna maskina skal yte godt, og også takle Sims2 (skjermkortet er ikke det helt store).

Lenke til kommentar

Vil bare enkelt oppfordre deg til å redigere teksten: "-laste ned spill/filmer"

til noe sånt:

"laste ned spill\filmer, som jeg har originalen fra før av." Deretter standard prosedyre:

- post kviteringa samt bilde av f.eks originale "The Sims", Dette vil øke troverdigheten din.

- ordne en avtale med noen frivillige på forumet om

PC check for ulovligheter.

Vanskeligere er det ikke for overbevisning :p

Lasting av spill/filmer som du ikke har originalen av, er som du sikkert vet ulovlig.

Mange brukere er nærmest paranoide når det gjelder utelating av ordet "eier det originalt", så vanligvis hadde du blitt flamet av dem til nå, men "jenter er jenter" :D

On topic: Må jeg foreslå en? (skikkelig kupp)

kjenner du noen som kan såpass om PC, at de kan bygge en, (eller kanskje prøve selv? Er nemlig veldig lett å bygge en barebook ;) ) så vil du spare penger på å kjøpe en i deler... Kjøper du barebook`en "1557AL", så vil den oppfylle kravene dine og vil kjøre b.l.a The Sims 2 glatt :D

Lyd og eventuelt annet du vil ha med, kjøper du utenom. Da får du en veldig billig bærbar i forhold til pris/ytelse. Fremgangsmåte for kjøp + annen info HER

Edit: rette noen feil ;)

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Lasting av spill/filmer som du ikke har originalen av, er som du sikkert vet ulovlig.

Mange brukere er nærmest paranoide når det gjelder utelating av ordet "eier det originalt", så vanligvis hadde du blitt flamet av dem til nå, men "jenter er jenter" :D

ja, ja, ja, ja... :innocent:

først og fremst: laste ned SPILL skal ikke stå der; jeg skal endre det straks. jeg skrev det første innlegget i går natt og da var jeg ganske trøtt, så jeg beklager feilen.

det med å laste ned filmer kan jeg godt ta bort. men nå vet jo de fleste det :ermm: det jeg egentlig ville var bare å understreke at jeg kommer til å se en del filmer på pcen og da er det ganske viktig for meg at jeg ikk får et bilde på skjermen som hakker, har dårlig oppløsning osv... men er det ingen som har noen mening i forhold til eizo 17" L550 til 3000kr i dag og eizo 17" L557 til 4500kr i dag? eller mener dere at jeg kanskje burde vente til prisene går ned?

når det gjelder mus og tastatur ville jeg kanskje bare kjøpt noe billigskrap til 150kr og heller ventet til mx1000 musa blir bundla med tastatur (mx1000 er den nye musen med laserteknologi) utrolig behagelig mus både ergonomisk og nøyaktighet...   :)

når det gjelder tastatur/mus så har jeg allerede vært å sett på mx1000 musa. og jeg må si den var :thumbup: når er det bare for meg å se om jeg gidder å vente eller om jeg bare bestiller enten logitech sitt sett eller microsoft sitt sett..

Forresten, er det noe budsjett du ikke vil overstige ?

denne delen liker jeg ikke :love: jeg har veldig lyst til å kjøpe en super duper pc, men som mange andre så er heller ikke jeg Richy-Rich. jeg må nok si at budsjettet må stoppe på ca 13000-14000kr alt i alt med skjerm, høytalere osv., selv om min mor kommer til å klikke litt :dontgetit:

for å være ei jente er du temmelig interessert i pc...

supert  :thumbup:

ja, det vet jeg, hehe :dribble: jeg kan vel si at jeg får en del komentarer av venninene mine ang dette temaet. men jeg må si jeg er litt pc-frelst :w00t:

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Man får jo greie 19 tommere til 4500,-. Ikke Eizo da.

ja, men det er vel det at jeg ikke vet om jeg vil bruke så mye penger. eller om jeg kanskje burde vente til lcd-skjerm prisene går ned? eller å kjøpe eizo 17" L550 som er på tilbud i dag til 2999,- og ha den foreløpig? eller vente enda litt mer? huff, det er vrient ;)

Lenke til kommentar

Synes du skjermen er grei så kjøper du den. :)

Eizo er et av de merkene mange vil annse som dagens beste. I tillegg er det ikke så stor forskjell mellom 17 og 19 tommer skjerm med tanke på at oppløsningen er omtrent like, og du virker heller ikke som noe "spillefrik".

Lenke til kommentar

Hei!

HELT fersk her, håper dette blir riktig!

Ang. skjerm, har selv L550 skjerm, og er kjempefornøyd med denne!

Fungerer kjempefint til film. L557 har høyttalere, (noe L550 ikke har),

men har dårligere svartid, (25ms mot 16ms), slik at denne faktisk teoretisk er noe dårligere en L550 til film og spill. Siden L550 er billigere, "bedre", og du skal kjøpe løse høyttalere uansett hadde jeg definitivt kjøpt denne!

Endret av erlingki
Lenke til kommentar

Når skal folk lære...

Å laste ned film og musikk er IKKE forbudt i Norge.

Deling av film/musikk og nedlasting av programvare er forbudt.

takk, den trengte jeg :w00t:

Lenke til kommentar

Når skal folk lære...

Å laste ned film og musikk er IKKE forbudt i Norge.

Deling av film/musikk og nedlasting av programvare er forbudt.

takk, den trengte jeg :w00t:

jepp ;)

Å laster du ned programmer/spill..gjør det heller ikke så mye med samvittigheten :cool:

Lenke til kommentar

men er de fleste enige at jeg bare burde gå for en vanlig pc da? eller barbone-en? må si at jeg gjerne skulle hatt barbone-en inne på mitt rum..

det jeg ihvertfall har bestemt meg for nå er:

1 skjerm: eizo 17" L550

2 dvd: nec dvd-recorder ND-3500A IDE sort

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

Både L557 (jeg har) og L550 (han ved siden av meg har) og de begge er knall!

Trenger du en mindre justerbar skjerm med lav MS (responstid) er L550 valget, men trenger du en skjerm med gode justeringsmuligheter (og 25ms) er L557 valget.

Gå for den du synes er kulest!

PS: Husk DVI-kabel!

Shuttle SN85G4V2 er en veldig bra pc, og den kan anbefales. Liten og lett!

Lenke til kommentar

Hei

Fint om alle som spør etter kjøpsråd hadde skrive like informativt som du har gjort her ;)

Ville nok satset på dinside.no modellen til komplett dersom du skal få mest for pengene. Denne er sterkt presset i pris i forhold til de andre grunnmodellene. Eneste minuset med denne er kabinettet. Det er fancy nok, men strømforsyningen bråker som bare F... De har brukt et kabinett fra Suntek i denne og andre pakker innimellom, og det er et mye bedre valg. Går kanskje an å ringe eller maile de for å høre om det går å bytte i noe annet. Det anbefaler jeg ihvertfall.

Denne pc'en burde dekke dine behov på en god måte dersom du ikke tør eller vil sette sammen av utvalgte komponenter selv.

Når det gjelder spørsmål om skjem så er begge de to gode valg, men tror gjerne bildekvaliteten er bedre på L557. Broder'n har en L550, og den duger til hans bruk. Det vil si spill og film, men den mangler litt i bildekvalitet til at jeg finner den god nok. Har selv en noe dyrere 19" fra Eizo, og denne er veldig mye bedre på alt utenom raske spill (der er den dårligere). Jeg vurderer det du skriver om dine behov slik at du bør gå for L557 selv om den er noe dyrere. Kutt heller ut tanken om en snedden Barebone ;)

Les gjerne hva Hardware.no's egne skjermguruer sier om de to skjermene før du bestemmer deg Eizo L557, Eizo L550

Høyttalerene kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt noe særlig av slike, og når det gjelder tastatur og mus vil jeg nok anbefale Logitech sitt Mx700 sett. Er meget fornøyd med slikt selv.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...