sssh Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Nå er det fanken steike rett før jeg klikker mongo! Har mekket på to maskiner i hele dag, men nå ser det ut som jeg rett og slett må gi opp. Planen var som følger: 1. Kjøpe en ny og billig CPU for å sette i mitt gamle HK (Abit KD7-RAID) 2. Flytte prosessoren jeg har stående fra før av i Abit'en (AMD Barton 2500+ ulåst MP) over i et nytt HK med raskere FSB, samt kjøpe raskere RAM (PC400) 3. Mikse og trikse litt 4. Selge den gamle maskinen, med ny CPU og gammel RAM (PC333) Dermed kjøpte jeg noen nye deler. Mitt gamle HK, et Abit KD7-RAID, skulle få seg en ny venn, Sempron. Fant et bra HK i demo-avdelinga på Komplett, MSI KT6V-LSR KT600. Fant Corsair PC400 RAM, en kjekk SATA-disk og ei bra CPU-vifte der også. Når ting og tang endelig kommer i posten, setter jeg av dagen til gledelig PC-mekking. Jeg smører kjølepasta her og der, modder litt og fikser, og så har tida kommet til å starte opp fyrverkeriet. Hva skjer? Jo, ingen ting. INGEN TING! Feilsøking.. Eliminering.. Aha. Prosessoren er tydeligvis ikke støttet av den nåværende BIOS-revisjonen. Ok.. Så jeg prøver å finne noen BIOS-oppdateringer som gjør at HK støtter Sempron.. MEN - finnes dette? Hm? SKal vi tippe? Nix nada njet non føkkings comprende.. Det går ikke an! ARGH! Jaja.. Så lar jeg maskinen med gammelt HK og ny prosessor stå, og gir meg i kast med den nye. Det er jo tross alt denne moroa dreier seg om. Etter å ha satt sammen vidunderet mitt, skal jeg starte opp.. Men hva skjer? Å joda, INGEN TING IGJEN! Å i det rødeste heite helv.. Nå er det snart nok.. Men etter litt mer feilsøking og eliminering av feilkilder, finner jeg ut av det: en strømkontakt med dårlig kontakt i. Jaja, da får jeg vel bytte den.. Etter så å ha installert Win XP, skjer det noe merkelig.. Maskinen låser seg hver gang jeg prøver å installere drive! F eks skjermkort, VIA 4in1, lydkort.. Hva i heite? Så er det å gå løs på BIOS da.. Prøve og feile, prøve og feile.. Har ikke funnet ut av det ennå, og må si jeg begynner å bli rimelig lei. SÅ.. Er det noen som har et gammelt Socket A HK som er Sempron-kompatibelt og har lyst til å bytte i et som ikke er det, eller om det er noen som vet om noen tips til å få systemet mitt opp på rett kjøl slik at jeg kan få installert noen drivere, så er det bare å gi beskjed! Jeg går ihvertfall og legger meg.. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Skyld på deg selv, du kjøpte sempron. Det gjorde jeg også . Eller jeg og jeg, skulle sette sammen en billig pc for en kammerat. Så da kjøpte jeg en 64 bits Sempron. Jo da alt så fint ut med bygging og greier. Men så skulle jeg boote opp for første gang. Svart skjerm WTF. Jo da feil søkte verre alt var bra. Så var det bror sin tur. Jo da alt var fint men fikk ikke bilde. Da begynte vi og tenke som faen. Jo vi må sjekke biosen, hender ofte det er noe problemer med det. Joda det stemte det, Biosen støtta ikke cpuen som liksom hovedkortet skulle støtte. Da var morroa begynt . Så vi prøvd og flashe biosen med en annen pc som vi fort satt opp. starta opp flash pcen. Så tokk vi ut brikken fra Abit 64 hket og skulle til og flashe. Men hovedkortet til den pcen vi skulle flashe brikken med var for gammel. Ja ja ja etter flere hker så kom vi på at jo min pc har jo Abit Hk den støtter sannsynelig vis den bios chippen til 64 kortet. Og ja det gjorde den. Så det var bare og nappe ut bios chippen min i mitt Abit AN7. Og putta inn den bios chippen fra 64 kortet og ja da vi fikk flasha biosen chippen. Og putta den i 64 hket og boota opp og der var skjermbilde på plass gitt. Det funka jippi. Og det gjorde pcen min også . Så moralen er IKKE KJØP SEMPRON FFS. Du sparer hverken tid eller penger på det. Ps 64 pcen jeg satte opp hadde en Deadline den skulle være ferdig samma dag. For den kammeraten skulle på Globelan. Og han fikk pcen sin samma dag helt ferdig for Lan. (Han var godt og fornøyd) . Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Fett å høre på sånne feite historier Høre mer! EDIT: Ikke alltid så lurt å ta seg en bønne på kvelden Endret 31. oktober 2004 av Cloud Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 karl-wilhelm: Sempron har ikke 64-bit-støtte, uavhengig om den kjører på socket A eller 754, mao har ikke PC'en du nettopp skrudde sammen 64-bits-støtte. På de fleste produsent-sidene står det klart og tydelig at HK'ene støtter Sempron om man har nyeste BIOS (eller noe liknende), dvs at man bør ta noen forhåndregler ved at man bør forsikre seg om at man har en vanlig Athlon 64 CPU som man evnt. kan hive inni om man blir nødt til å flashe. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 sssh: Hvorfor jkøpte du en sempron ? trodde nå en xp var bedre, og til billigere penge. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) *Slettet* Endret 31. oktober 2004 av nd4spd Lenke til kommentar
Deepsearch Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Man blir jo tvunget til å kjøpe sempron på enkelte steder. Komplett f.eks har sluttet å selge xp-prosessorer. Fikk samme problemet jeg også når jeg skulle sette sammen en pc for en kompis. I tillegg var jo prosessoren ødelagt også da. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 karl-wilhelm: Sempron har ikke 64-bit-støtte, uavhengig om den kjører på socket A eller 754, mao har ikke PC'en du nettopp skrudde sammen 64-bits-støtte.På de fleste produsent-sidene står det klart og tydelig at HK'ene støtter Sempron om man har nyeste BIOS (eller noe liknende), dvs at man bør ta noen forhåndregler ved at man bør forsikre seg om at man har en vanlig Athlon 64 CPU som man evnt. kan hive inni om man blir nødt til å flashe. Da kunne du ha sagt det til meg da, før jeg bestilte denne cpuen . desuten er det ganske tragisk av de hkene som ikke har bios som støtter Sempron. Det burde produsentene gjøre noe med. Det er de færeste som greier og flashe sånn som meg og min bror gjorde. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 sssh: Hvorfor jkøpte du en sempron ?trodde nå en xp var bedre, og til billigere penge. Joda, som Deepsearch sier her, så har Komplett sluttet å selge Athlon. Jeg kjøpte meg en haug med tilbudsvarer på super-weekend hos dem, og tenkte som så at Sempron funker vel like greit som Athlon, det kommer vel alltids ut en BIOS-oppdatering til en ny prosessor av samme socket.. Men det viste seg jo at å være SÅ godtroende, ja, se det skaper hodebry... Var borte hos en kamerat i dag, flasha BIOSen hans, gav han min nykjøpte Sempron 2400+ mot en Athlon 2200+ i bytte. Jaja.. Har funnet noen som vil kjøpe maskinen alikevel, så jeg gir egentlig blanke. Når det gjelder den nye maskinen jeg har satt sammen, ser det ut til at ting løser seg. Men jeg fant ikke ut av feilkilden, og det bekymrer meg! Liker stabile system, og det jeg kvitter meg med nå var dønn stabilt.. Aldri en uforutsett reboot elns. Sånt liker vi.. Lenke til kommentar
sssh Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Dette sklir litt over i noe som er off topic, men jeg har funnet løsninga på ustaibliteten med den nye maskinen jeg har bygd.. Se mitt innlegg på denne siden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Beklager å måtte si det, men.. når man ikke sjekker ut på forhånd CPU-support hos produsenten av HK.. ja da kan man faktisk skylde seg sjøl.. Har selv (som trådstarter) kjøpt inn både Sempron (socket-A) og Celeron D for å bygge noen billige systemer... Det første jeg da gjorde var å sjekke om HK'ene støtte dette.. Det gjorde de...*fra og med* en gitt BIos-revisjon... Så da var det å laste ned BIos *først* og flashe... så bygge PC'n... Da går det greit... Edit: Glemte selvfølgelig å skrive at jeg hadde CPU'er i bakhånd (som trådstarter) for å få flashet HK til support av "nyere" CPU (Ja.ja. Sempron er vel ikke akkurat en revolusjon..) Endret 1. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kyan Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Asus a7n8x deluxe v2.0 har iallefall støtte for sempron (med nyeste bios (1008)).. Du kan jo se om du finner et sånt brukt. Burde finnes mange av de rundt om kring, de gikk som varmt vetebrød for 1-2 år siden. Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 eller så har de jo en del (hadde sist jeg sjekka) av Asus A7N8X-E Deluxe korta som demovare på komplett til bare 500 eller 600 kroner. Vil si dette kanskje er et av de beste Socket A hovedkorta som også støtter Semperon med siste bios. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå