Hrundi V. Bakshi Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Jeg har ikke noe digitalkamera selv, og har heller aldri hatt det (kun drevet med video). Men nå har jeg lyst på ett digitalkamera. Megapixler i bøtter og spann er ikke så nøye... 3-4 burde være mer enn nok. Derimot har jeg lyst på ett lite og lekkert kamera. Det kameraet jeg har forelsket meg i, er Casio Exilim EX-S100. Er det noen som har kameraet som kan dele noen erfaringer? Jeg har ikke peil på hva jeg bør se etter i ett digitalkamera. Kriteriene mine er vel omtrent dette: -Lite, dess mindre dess bedre. -Trenger ikke mye MP, tviler på at jeg vil ta noe særlig over 1600x1200... -God kvalitet på bilder innendørs, både med og uten blitz. -Enkelt i bruk, men dog med iallefall noen manuelle justeringsmuligheter. Er da Casio kameraet ett bra kjøp? Eller er det andre som kan anbefales? Max pris jeg vil betale er 3-3 500,- kroner. Endret 15. november 2004 av mjau Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Panasonic FX2 er kanskje noe man kan anbefale. Så og si like lite som S100, skal ha bedre billedkvalitet og bedre optikk. Ulempen er lavere batterikapasitet, men skal være nok til et par-tre hundre bilder uten å lade. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Tænk på at jo mindre kameraet er, jo svagere (mindre) er blitzen som regel også. Ligeledes er det ofte sådan på helt små kameraer, at de manuelle indstillingsmuligheder er ret begrænsede, så måske skal du gå lidt på kompromis med størrelsen for at få et kamera du bliver glad for...? På www.steves-digicams.com finder du test og specifikationer på S100 Ellers tror jeg også at Alastors alternativ vil være er bedre valg for dig Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Pre-tester av dette kameraet (S100) viser visstnok uakseptable støyverdier der det ikke er godt med lys. Ville ikke satset på dette kameraet, nei. Endret 31. oktober 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Nå har jeg sett litt på andre kameraer, men jeg er fortsatt litt forelsket i Casio EX-S100... Vel uansett... de kameraene jeg ellers har snust på og vurderer, er disse: -Olympus µ-mini Digital -Rollei Prego dp5200 -Casio Exilim EX-Z40 -Panasonic Lumix DMC-FX2 -Sony Cyber-shot DSC-W1 Olympusen er jo "spesiell" i designet, og litt spennende. Er såpass nytt at det er vel ikke mange som har noen erfaringer med det vel? Rollei kameraet ser jo også spennende ut, og har jo 5MP (men som jeg sa tidligere er ikke masse MP det store kravet...), men er jo så nytt at jeg finner ingen tester eller priser eller noe egentlig... dessuten Rollei? Er dette noe kjent kameramerke? Og er det snakk om kvalitet eller ei? EX-Z40... noen som har noen meninger om det? Panasonic FX2 ser jo også meget bra ut... og det gjør også Sony'n... Med andre ord er jeg vel nå totalt forvirret... 1000 kroners spørsmålet; hvilket kamera av disse er det beste kjøpet? (advarsel: det kan hende jeg kjøper EX-S100 uansett konklusjoner fra denne tråden... hvis hjertet og følelsene vinner over fornuften... noe som ofte skjer ) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er nå fortsatt mange her på forumet som er misfornøyd med bildekvaliteten på Casio kameraene, og har brukt angreretten. Det er dumt å kjøpe et kamera basert på utseende, og ikke selve bildekvaliteten. En her på forumet hadde gjort det, tross advarsler fra oss "Casio motstandere", og han hadde ikke forespeilet seg at kvaliteten skulle være såpass dårlig, som han sa. Ett av dine krav er jo "-God kvalitet på bilder innendørs, både med og uten blitz.", og da faller de Casio kameraene du har listet opp vekk. Styr også unna Rollei kameraet... helt ukjent på digitalkamerafronten, og man vet da ikke hvordan bildebrikkens og optikkens kvalitet er. Fem megapixler fra en ukjent produsent bør også være et varsko (de lager dårlig optikk og bildebrikke, og prøver å kompensere med flere megapixler selv om det er nyttesløst). Olympus Mju mini er sikkert helt ok. Eneste minuset er at det mangler optisk søker. Men av de du har listet opp ville jeg nok tatt en nærmere kikk på Panasonic kameraet. Du kan også kikke på Nikon 4200/5200 og Ixus 30/40 da også disse er raske og gode kamera med lekkert design. Ixus 30/40 har også stor skjerm. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Ok da... jeg skal prøve og glemme Casio kameraet Sånn jeg ser det nå, står antageligvis valget mellom Canon Ixus 30 eller 40 og Olympus µ-mini Digital. Er det noen annen forskjell mellom Ixus 30 og 40 bortsett fra antall MP? Ixus kameraene er vel det jeg heller mest mot nå... Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Spent på svarene du får nå. Imponert over testene av Ixus 40 selv jeg, og tror også jeg velger det kamera... Brukte et Ixus 500 i helga, suverent selv i mørke rom. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Ville nok også valgt Canon Ixus fremfor Olympus Mju. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Ingen som vil svare mjau på forskjellene mellom Ixus 30 og 40? Ser det er en megapixel... spørs om det er verdt pengene i mellom. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Hvis jeg leser spesifikasjonene i produktguiden på akam rett, finner jeg ingen andre forskjeller enn: -Utsende, størrelse og vekt (Ixus 30 er 8.58x5.34x2.11 og 115gr mens Ixus 40 er 8.58x5.34x2.07 og 130gr) - personlig synes jeg Ixus 30 er stiligere enn 40! -Antall megapixler; 3.14 på Ixus 30 og 3.87 på Ixus 40. -Ixus 40 tar 2.4 bilder/sek. mot 2.8 bilder/sek på Ixus 30 (Seriebilder, full oppløsning) Ser det er enten Nomatica.com eller mShop som er billigst i prisguiden... er dette seriøse nettbutikker? En annen liten ting; Ixus 430 - hva er forskjellen på det kontra 30/40? Det er vel en eldre modell hvis jeg har oppfattet det riktig? Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Jeg har enda ikke kjøpt kamera, men det blir vel bestilt i løpet av den kommende uken antar jeg. Har lest alle tester og produktbeskrivelser jeg har kommet over av Ixus 30 og 40. Det er ikke stor forskjell på kameraene som jeg kan finne. Det jeg heller mot nå, er å kjøpe Ixus 40 fra Komplett. De selger EU versjonen til 2895,-. Det står at det følger med tysk manual, men at engelsk manual kan lastes ned fra Canon. Hvis jeg klarer meg med en nedlastet engelsk manual, er det noen grunner til at jeg ikke burde kjøpe EU versjonen? Den nordiske versjonen koster jo 3495,- fra Komplett, altså 600 kroner mer! Hva er fordelen bortsett fra manual? Har det noe med service å gjøre? Jeg kan jo få ett 256/512 SD kort for forskjellen mellom de 2 versjonene! Apropos SD kort... ser at mange her sier at Kingston, Twinmos og diverse andre minneprodusenter bare er drit? Bør jeg ikke kjøpe f.eks ett Kingston SD kort? Ser at det er Sandisk og Lexar(?) som blir anbefalt... er det verdt prisforskjellen? Når det gjelder Nomatica; de prisene som er oppgitt for pakkeløsninger på sidene dems... er det bare og plusse på MVA? Så er frakt og alt annet inkludert? Isåfall vil Ixus 30 med ett ekstra originalt batteri og ett 128MB SDkort (+ de 2 "gavene" minitripod og USB hub) koste 2 807,- inkludert frakt! Stemmer det? (F.eks. vil Ixus 40 med orig. batteri og 256SD kort koste 3365,- inkludert alt) Jeg har lest litt i Nomatica tråden, uten at jeg egentlig ble helt klok på det... stemmer de prisene jeg oppga ovenfor og er det trygt og handle hos de? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Mange spørsmål. Får ta de enkeltvis tror jeg. Hvis jeg klarer meg med en nedlastet engelsk manual, er det noen grunner til at jeg ikke burde kjøpe EU versjonen? EU versjoner er importert av butikken selv, og er ikke kjøpt fra norsk importør. Ulempene er blant annet *Manual som du nevner (synes en trykt manual er mye mer behagelig enn en på nettet, og i den norske versjonen får du trykket dansk manual). *Du må levere kameraet direkte til butikken der du kjøpte kameraet hvis du vil ha garanti/reklamasjonsservice på det, og hvis butikken går konk, sitter du fint i det (Komplett går nok ikke konk, men...). Versjoner fra norsk importør kan i utgangspunktet leveres til en hvilken som helst Canon forhandler ved feil. *Ettersom disse kamera gjerne må sendes til utlandet ved garanti/reklamasjon, vil det også ta betydelig lenger tid før du får igjen kameraet ditt. *Det kan også være forskjeller i pakkeløsningene, men tviler på at det har mye å si i dette tilfellet. Søk på forumet for flere grunner og erfaringer. Ser at det er Sandisk og Lexar(?) som blir anbefalt... er det verdt prisforskjellen? Ja, det vil jeg si. Det er verdt å betale ett par hundrelapper mer for ett godt SD kort. Det er en engangsinvestering, og du vil vel at bildene dine skal ligge trygt? Billige minnekort har en tendens til å krasje, og da er bildene som lå på det borte for alltid. Mange med f.eks Twinmos kort som har dårlige erfaringer med det. Søk på forumet, og du finner en del skrekkhistorier. Når det gjelder Nomatica; de prisene som er oppgitt for pakkeløsninger på sidene dems... er det bare og plusse på MVA? Så er frakt og alt annet inkludert? Nomatica er en fransk butikk. Du må betale mva og tollgebyr og muligens også frakt. Det er også EU versjoner, og du mister reklamasjonsretten på fem år som du har ved kjøp i Norge. Du får bare ett års garantitid, og må sende kameraet til Frankrike om det skulle bli noe feil i garantitiden. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Da har jeg bestilt meg ett Ixus 30 + ett Sandisk 256MB SD kort. Bestilte meg den nordiske versjonen, og totalsummen for kamera og minnekort ble 3 066,-. Det må vel være helt greit? Ett siste spørsmål; batterier til Ixus 30... det originale Canon batteriet koster ca 4-500,- hos de fleste websjapper. Finnes det uoriginale batterier? Isåfall hvor og til hvilken pris? Er det noen ulemper med å bruke uoriginale batterier? (må vel nesten ha ett ekstra batteri etterhvert...) Takk for alle innspill underveis! Nå håper jeg bare jeg blir fornøyd med Ixus 30'n Endret 23. november 2004 av mjau Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå