Gå til innhold

Kabinett med beste termiske egenskaper

Anbefalte innlegg

Mitt nåværende selvlagte kabinett er i messing, plexi og teak

nytt kabinett er under planlegging og og da er skjerming, termiske egenskaper osv viktige egenskaper.

Så derfor lurer jeg på å bruke kobberplater i store deler av kabinettet fordi kobber har gode termiske egenskaper

Messing og plexi vil også bli brukt.

Men det store spørsmålet er vel om at ett kabinett bygd hovedsaklig i kobber vil være kjøligere enn andre materialer. Noen som har noen innspill på dette

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med Rikky her.

Den kjølemessige gevinsten i forhold til alu vil være marginal, i den grad kabbiset bidrar til dette. Skal en slik løsning i det hele tatt ha noen funksjon, vil dette bety en mer eller mindre "stum" / fast fysisk kontakt mellom disker og andre elementer som avgir varme. Dette er i de fleste tilfelle uheldig, støymessig sett, da vibrasjoner fra komponenter med mekaniske funksjoner vil overføres til kabinettet.

Alu vil nok skjerme like godt som kobber, så heller ikke der kan du regne med noen fordeler.

Lenke til kommentar

Tja om det er smartere og bygge i aluminium er vel uvisst, hva som penest er vel smak og behag også.

Dessuten er mest på innerste lag at jeg har å ha kobber, men ikke så tett at man får vibrasjner nei.

Ytterste lag vil bestå av plexi og messing. Alt i alt så tror jeg det vil bli ett svært bra kabinett. Selv om at ikke alt er i boks ennå. Dessuten så harjeg bygd kabinett før så det blir nok bra ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...