tintin77 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Mitt nåværende selvlagte kabinett er i messing, plexi og teak nytt kabinett er under planlegging og og da er skjerming, termiske egenskaper osv viktige egenskaper. Så derfor lurer jeg på å bruke kobberplater i store deler av kabinettet fordi kobber har gode termiske egenskaper Messing og plexi vil også bli brukt. Men det store spørsmålet er vel om at ett kabinett bygd hovedsaklig i kobber vil være kjøligere enn andre materialer. Noen som har noen innspill på dette Endret 30. oktober 2004 av tintin77 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Men det store spørsmålet er vel om at ett kabinett bygd hovedsaklig i kobber vil være kjøligere enn andre materialer. Ikke så mye at det vil forsvare vekten i forhold til f.eks alu, spør du meg. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Vekten spiller ingen rolle da, ettersom mitt nåværende kabinett også er temmelig tungt... muligens 25-30 KG. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Må si meg enig med Rikky her. Den kjølemessige gevinsten i forhold til alu vil være marginal, i den grad kabbiset bidrar til dette. Skal en slik løsning i det hele tatt ha noen funksjon, vil dette bety en mer eller mindre "stum" / fast fysisk kontakt mellom disker og andre elementer som avgir varme. Dette er i de fleste tilfelle uheldig, støymessig sett, da vibrasjoner fra komponenter med mekaniske funksjoner vil overføres til kabinettet. Alu vil nok skjerme like godt som kobber, så heller ikke der kan du regne med noen fordeler. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) jeg tror du får no effekt av at du bygger den i kobber det hadde nok vert mye lurere å bygge i alu pluss at det ville nok sett bedre ut Endret 30. oktober 2004 av FatFuck Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Tja om det er smartere og bygge i aluminium er vel uvisst, hva som penest er vel smak og behag også. Dessuten er mest på innerste lag at jeg har å ha kobber, men ikke så tett at man får vibrasjner nei. Ytterste lag vil bestå av plexi og messing. Alt i alt så tror jeg det vil bli ett svært bra kabinett. Selv om at ikke alt er i boks ennå. Dessuten så harjeg bygd kabinett før så det blir nok bra ja. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Den STORE og MERKBARE effekten oppstår når du bugger kabinettet av kjøleribber, både utvendig og innvendig. Ikke nødv så dype riller men... Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Den STORE og MERKBARE effekten oppstår når du bugger kabinettet av kjøleribber, både utvendig og innvendig. Ikke nødv så dype riller men... Den er jeg selvsagt med på ja, virker smart det ja Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Ikke glem en viktig ting da folkens: Kobber er vesentlig vanskeligere å håndtere og å bearbeide, i forhold til alu. Jeg for min del er ikke i tvil om hva jeg ville valgt...... Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Tja, jeg har litt erfaring med bearbeiding av messing. Og kobber er ikke så skrekkelig ulikt så det tror jeg går bra. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 hva er poenget med å bygge kabinett i kobber? selve kabinettet tar vel ikke til seg så mye varme, eller gjør det det? (feste heatpipes fra kjøleribber til dører) Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Det er vel det motsatt som er målet da, at varmen skal forsvinne fra kabinetter raskest mulig... Dette både i form at bra materialvalg, enkel fysikk, vifter og ribber Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Alu og Kobber har veldig lik lede evne. De har faktisk så lik lede evne at du nesten ikke merker forskjell. Tror Alu er det beste og bruke. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 det tror jeg også. men uansett hva du velger, lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå