SverreD Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Kjører også winxp har nå kun 500 MB ledig av mine 1GB minne. Kjører ikke noe mer en mirc, dc++,msn, itunes og firefox. Firefox er vel den som sluker mest minne da, nærmere 100MB komme ganske ofte opp i 200MB, men om jeg ikke tar feil går det an å begrense. Føler nesten at 1024 er et must, men det får jo an å tweke systemene en god del om en har 256MB minne. Men merker at en trenger dem i spill, spesielt ut2004 sluker minne, på store onlought maps er det ikke mer en et par mb ledig i tilleg til en pagefile på 1GB! Litt mye kanskje, men det funka fint, ikke noe hakking bortsett fra at musa hang seg. til normalt bruk holder vel da 512MB ram, vill tro at 256 blir litt lite uansett hvor mye en tweaker. Bildevisning krever også en del minne. Men ja, hovedpoenger er vel at man kan bruke veldig mye minne selv om man ikke kjører noen harde aplikasjoner Lenke til kommentar
Spyder Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) dette er nok høyt oppe i eliten når det gjelder defrag verktøy, jeg har prøvd mange av de her programmene å dette er for å si det mildt det beste http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/pro.html og ang ram vil jeg si det er fullt mulig å kjøre en pc med 256ram uten noe som helst lagg av noe slag men selvfølgelig man kan ikke gjøre hva som helst med pc'n. alt kommer vel av om man har kvalitets minne eller billige saker. men for all del hehe jeg er ening med MrLee maskiner med for lite minne er sirup akkurat nå har jeg oppe 47 apps og bruker ca 600 MB av minne, så jeg tipper de av dere som sliter med høyt minne bruk har sikkert mye spagetti ware på pc'n deres (spyware da) er mange av de som ikke gjør annet enn å okkupere minne bare for å irritere vettet av oss pc guder spybot og addaware er kjekt å ha Endret 2. november 2004 av Spyder Lenke til kommentar
arokh Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Les hva jeg skriver da folk. RAM som blir brukt til cache blir frigjort når en applikasjon trenger det. Det er ikke som i gamle dager da minne kun ble brukt til selve applikasjonene, i dag blir mesteparten brukt som cache, og det gjør maskinen din raskere. Lenke til kommentar
marglie Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 hør på arokh retards. nå har dere fått svaret på begge spørsmålene deres.. hvordan ram brukes, og hvor du kan skaffe bra defragmenter. er unødvendig med flere innlegg nå. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 dette er nok høyt oppe i eliten når det gjelder defrag verktøy, jeg har prøvd mange av de her programmene å dette er for å si det mildt det beste http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/pro.html Hvordan vet du at det programmet defragmenterer best??? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 dette er nok høyt oppe i eliten når det gjelder defrag verktøy, jeg har prøvd mange av de her programmene å dette er for å si det mildt det beste http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/pro.html Hvordan vet du at det programmet defragmenterer best??? Prøvde det for en uke siden, programet kunne ikke brukes fordi at windows hadde gjort ett eller annet. Moro program? Lenke til kommentar
Spyder Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 dette er nok høyt oppe i eliten når det gjelder defrag verktøy, jeg har prøvd mange av de her programmene å dette er for å si det mildt det beste http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/pro.html Hvordan vet du at det programmet defragmenterer best??? vel fordi at jeg syns det, men det betyr ikke at du å være enig Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Å si at ubrukt RAM er bortkasta RAM er jeg ikke helt enig i. Hvis man har 1024MB RAM og bare bruker 200MB så vil jo de resterende 824MB i så fall være fullt av ting man ikke bruker. Når man så plutselig trenger xxxMB RAM til et program/spill/e.l. så må jo dette fjernes på en måte (skrives til disk?), og maskinen vil "lagge". Jeg ville da sammenligna det med å lesse bilen full av lodd for å hele tiden kunne bruke 100% av motoreffekten. Vil ta tid når du trenger mer fart og må hive av lodda, og så hive de på igjen når du ikke trenger stor fart. utrolig god anologi Uansett, de fleste er vel enig om at du bør ha 512mb ram til winxp for å kunne gjøre noe særlig mer enn å surfe nå til dags (uten at disk'en begynner å pagefile som en dust). Angående defragmenteringsprogram så bruker jeg en personal utgave av diskeeper , det er den som windows sin er basert av, men windows utgaven er light så det holder. diskeeper fungerer mye raskere og har flere funksjoner. Uansett, er det ikke slik at man burde defragmentere i sikkerhetsmodus for å gjøre defragmenteringen raskere? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 dette er nok høyt oppe i eliten når det gjelder defrag verktøy, jeg har prøvd mange av de her programmene å dette er for å si det mildt det beste http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/pro.html Hvordan vet du at det programmet defragmenterer best??? vel fordi at jeg syns det, men det betyr ikke at du å være enig Lurte bare på om det var en måte å måle ytelsen på et defrag program med... Prøvde det selv for litt siden og må si meg enig, det er et nydelig program. Defragmenterte partisjonene mine med "access/name" og systemet har aldri vært så raskt og responsivt før. Elsker det programmet Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Defragmentering har vel uansett begrenset nytteverdi, spesielt med de raske diskene vi har i dag Lenke til kommentar
Legion Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Defragmentering har vel uansett begrenset nytteverdi, spesielt med de raske diskene vi har i dag nei med en disk/partisjon som er fragmentert vil mesteparten av tiden gå med på å flytte lesehodet fra fragment til fragment. et fenomen som kalles trashing. sier seg selv at dette er ugunstig. dog er det et noe mindre probler nå enn før da diskene var treeeege. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Det vil være fordelaktig ja, men gir ikke store ytelsesforskjeller. Skal du defragmentere må du gjøre det skikkelig. Bruksanvisning Lenke til kommentar
radivx Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Altså, mange her som ikke har peiling. Ubrukt RAM er bortkastet RAM. Moderne operativsystem bruker mye av minnet til diskcache, dette vil da bli oppført som "brukt" minne. Dette vil bli frigjort hvis vanlige program trenger minnet, men i mellomtiden så blir minnet brukt til det som er hensikten med minne, nemlig å gjøre maskinen raskere. Simple as that. Om man har 1GB RAM og kun 100MB blir brukt så er noe galt. 900MB er da bortkastet. Dette stemmer ja... Alle PCer bruker det de har tilgjengelig... Mitt system bruker 640 av 1024 mb ram, ved å bare kjøre et reint desktopsystem. Får bruk for resten under spilling. Du ser fenomenet veldig lett på .NET FrameWork programmer. Et "Hello World" program kan bruke opp til 50mb ram om det får lov! På maskiner med mindre minne kan programmet presses ned til 10 og kanskje mindre ... Edit: Frekkas., om det er slik det gjøres så går jeg ut i fra at du har ett par disker hengende på veggen... De lager ikke snåle lyder etterpå? Endret 7. november 2004 av vidiware Lenke til kommentar
Spyder Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Det vil være fordelaktig ja, men gir ikke store ytelsesforskjeller.Skal du defragmentere må du gjøre det skikkelig. Bruksanvisning Det er det mest idiotiske jeg har sett å hørt i mitt liv hehe, stakkars den som tror på det greiene der for det første er det ikke støv inni en harddisk å den får heller ikke virus på lesehodene hehe. pass dere for smitte fare om dere åpner en harddisk da dere som tror på den der Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 OS'et skal fungere som følger: Alt blir loadet inn i ram, ubrukte deler blir paget til disk, men er fortsatt i minne etter en viss tid. Hvis et program trenger dette minnet blir det frigitt, dette tar ca 0 tid. "Alle PCer bruker det de har tilgjengelig... Mitt system bruker 640 av 1024 mb ram, ved å bare kjøre et reint desktopsystem. Får bruk for resten under spilling." Dette høres ikke heeelt sunt ut, høres egentlig ut som du loader alt for mye dritt under oppstarten. Har en maskin med 384mb ram og den bruker mindre enn 100mb under oppstarten (winxp pro). Eksempel: har en kompis som har masse dritt og 512mb ram, han har brukt 256mb bare han har startet maskinen. Hans P4 2,8ghz med 512mb ram bruker lengre tid på å starte opp enn min Duron 900 med 384mb ram. I dette tilfellet utnytter ikke bare maskinen det at han har mye minne, han har faktisk masse dritt i minnet også. Synes linux er ganske ryddig sånn sett, har en maskin med 2gb ram som kjører en database og en webserver. Etter at vi har stillte inn alt riktig bruker den 2gb minne og 0byte swap.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg har 512 MB nå.. Bruker 220-230 ved surfing på internett, msn, p2p og slikt.. Antivirus og sånt er også oppe går.. +++.. Vurderer å kjøpe meg en 512 MB brikke til. Så jeg får litt å gå på når jeg plutselig setter i gang.. Jeg ville med andre ord pr. dags dato aldri kjøpt en Bærbar med kun 256 MB minne, hvis den ikke kun skulle bli brukt til Internett og litt Office.. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Dette høres ikke heeelt sunt ut, høres egentlig ut som du loader alt for mye dritt under oppstarten. Har en maskin med 384mb ram og den bruker mindre enn 100mb under oppstarten (winxp pro). Sukk, enda en som ikke har peiling. Minnebruk reguleres såklart etter hvor mye fysisk minne som er tilgjengelig også, så om du kun har 384MB vil ikke operativsystemet bruke så mye til cache. Om kompisen din har mye "dritt" vet jeg ikke noe om men 256MB i bruk av 512MB høres ikke ille ut i hele tatt, tvertimot ganske normalt. Til du med den bil + lodd historien så tar det ikke lang tid å frigjøre minne som er brukt til cache. Cache er nettop det navnet tilsier, og vil derfor ikke bli swappet ut. Hele formålet til cache er å ligge i minnet og gjøre diskaksess/oppstart av programmer raskere. Minne brukt til cache blir umiddelbart tilgjengelig ved behov og pc'en blir ikke noe treigere når dette skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå