Gå til innhold

Ramsluking ved normalt bruk..

Anbefalte innlegg

Hvor mye rambruk er normalt under lite bruk. Dvs. surfing (opera), og msn. XP med innstillinger på middels ytelse. Under slik bruk bruker den ca. 360-400 mb ram.. Dette synes jeg er sinnsykt mye.. Hva med de pc'ene som leveres med 256Mb ram da? Må jo "lugge" noe forferdelig...

Det er en 1557GLS med 1024Mb ram.. No-Name

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, Mr.Lee, men nå skriver du tøv. Jeg har en noen år gammel AMD-maskin (1.2GHz) med 256 MB RAM og Win XP. Akkurat nå har jeg litt over 60 MB ledig. Om jeg bruker Firefox eller IE endrer ledig minne seg veldig lite. Så til rolig bruk uten for mange programmer oppe samtidig holder 256 MB i lange baner...

Lenke til kommentar
Hvor mye rambruk er normalt under lite bruk. Dvs. surfing (opera), og msn. XP med innstillinger på middels ytelse. Under slik bruk bruker den ca. 360-400 mb ram.. Dette synes jeg er sinnsykt mye.. Hva med de pc'ene som leveres med 256Mb ram da? Må jo "lugge" noe forferdelig...

Det er en 1557GLS med 1024Mb ram.. No-Name

Til trådstarter: Hva mener du med "XP med innstillinger på middels ytelse". Hvilke innstillinger er det du eventuelt har justert i forhold til default?

Lenke til kommentar

Altså, mange her som ikke har peiling. Ubrukt RAM er bortkastet RAM. Moderne operativsystem bruker mye av minnet til diskcache, dette vil da bli oppført som "brukt" minne. Dette vil bli frigjort hvis vanlige program trenger minnet, men i mellomtiden så blir minnet brukt til det som er

hensikten med minne, nemlig å gjøre maskinen raskere. Simple as that. Om man har 1GB RAM og kun 100MB blir brukt så er noe galt. 900MB er da bortkastet.

Lenke til kommentar

Å si at ubrukt RAM er bortkasta RAM er jeg ikke helt enig i. Hvis man har 1024MB RAM og bare bruker 200MB så vil jo de resterende 824MB i så fall være fullt av ting man ikke bruker. Når man så plutselig trenger xxxMB RAM til et program/spill/e.l. så må jo dette fjernes på en måte (skrives til disk?), og maskinen vil "lagge".

Jeg ville da sammenligna det med å lesse bilen full av lodd for å hele tiden kunne bruke 100% av motoreffekten. Vil ta tid når du trenger mer fart og må hive av lodda, og så hive de på igjen når du ikke trenger stor fart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...