Gå til innhold

Tenker på å bytte til linux... (HAR byttet)

Anbefalte innlegg

OKi :D Men nettverkskortet mitt heter realtek etellerannet, og når jeg skal velge i en liste hvilket nettverkskort jeg har så velger jeg den, men da kommer det opp at den ikke kan finne "modulen" eller noe slikt. Betyr det at jeg må ha en driver til den da? Hvor kan jeg isåfall finne den og hvordan installerer jeg den?

EDIT:

Det høres ut som om kortet ditt prøver å få tak i en DHCP-server... I XP, satt du ip manuellt der, eller fikk den automatisk?

Jeg har satt den på automatiskt i XP.

EDIT2:

Fant en her: ftp://ftp.scyld.com/pub/network/rtl8139.c

Men hvordan skal jeg få brukt den :hmm: ?

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo prøve å gjøre dette i terminal:

skriv su. root passordet ditt.

så skriver du /sbin/modprobe 8139too. se om dette funker for å få aktivert nettverkskortet ditt i Fedora. dette funker iallefall i Slackware. som jeg bruker.

Lenke til kommentar
du kan jo prøve å gjøre dette i terminal:

skriv su. root passordet ditt.

så skriver du /sbin/modprobe 8139too. se om dette funker for å få aktivert nettverkskortet ditt i Fedora. dette funker iallefall i Slackware. som jeg bruker.

Wil: I fedora har man noe som kalles "hardware auto-detection". Dette "autodetekterer" maskinvaren din, og laster modulene heeeelt av seg selv. Men joda, iofs. sant...

Flott at du fikk det til å virke! Hva var galt?

Lenke til kommentar
Ingen mulighet for at linux kan fungere fint med ntfs?

Som sagt tidligere, GNU/Linux leser NTFS fint, men skriver ikke. Det finnes eksperimentel støtte for det, men da risikerer du å føcke opp partisjonen så jeg ville ikke prøvd.

Den nye NTFS støtten (som uheldigvis ikke er patchet inn i kernelen i de fleste distroer), støtter lesing og skriving like bra. Eneste minusside er at det kan være litt seint til tider.

Når vil den være patchet inn (om det heter det), eller har man mulighet til å gjøre dette selv?

Vurderer seriøst og sparke xp veggimellom her nå, kvitte meg med den for godt, og hive inn ubuntu.

Har prøvd det en gang tidligere, men da gav jeg opp (for et drøyt år siden ca) grunnen til at jeg gav opp var usb_automontering som ikke fungerte, synes det er veldig kjekt at kameraet dukker opp med en gang det plugges i, det samme med usb disker.

Har sånn ting blitt bedre i løpet av det siste året?

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hva som var galt, men jeg slettet ethernet koblingen og opprettet en xDSL kobling istede. Så til slutt så funka det :D

Jaja, det hender ofte at ting går i stykker, en skjelden gang i blant går ting i stand... :w00t:

Vel, lurer på om du trengte pppoe for å få det til å funke. Vel, bra at du fikk det til, ihvertfall. :thumbup:

M.

Lenke til kommentar
Har prøvd det en gang tidligere, men da gav jeg opp (for et drøyt år siden ca) grunnen til at jeg gav opp var usb_automontering som ikke fungerte, synes det er veldig kjekt at kameraet dukker opp med en gang det plugges i, det samme med usb disker.

Har sånn ting blitt bedre i løpet av det siste året?

Jeg vet ikke helt hvordand et er, men jeg har laget en linje i /etc/fstab som kort forklart inneholder informasjon om hvordan kameraet skal mountes. Så alt jeg trenger å gjøre når jeg kobler til kameraet er å skrive mount /mnt/kamera, og så kan jeg navigere rundt i GUI uten noen problemer.

Jeg tror forresten GNOME kommer med en autosense-greie i neste versjon?

Lenke til kommentar
jeg vet ikke helt hvordand et er, men jeg har laget en linje i /etc/fstab som kort forklart inneholder informasjon om hvordan kameraet skal mountes. Så alt jeg trenger å gjøre når jeg kobler til kameraet er å skrive mount /mnt/kamera, og så kan jeg navigere rundt i GUI uten noen problemer.

Hvis det ikke er verre enn det, så høres jo dette veldig lovende ut, for forrige gang jeg testet det ut så fikk jeg det som sagt ikke til.

Da er bare lese/skrive til ntfs problemet igjen, noe som ser ut til at det skal gå.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Ingen mulighet for at linux kan fungere fint med ntfs?

Som sagt tidligere, GNU/Linux leser NTFS fint, men skriver ikke. Det finnes eksperimentel støtte for det, men da risikerer du å føcke opp partisjonen så jeg ville ikke prøvd.

Den nye NTFS støtten (som uheldigvis ikke er patchet inn i kernelen i de fleste distroer), støtter lesing og skriving like bra. Eneste minusside er at det kan være litt seint til tider.

Når vil den være patchet inn (om det heter det), eller har man mulighet til å gjøre dette selv?

Står mye på denne siden.

http://linux-ntfs.sourceforge.net/

Lenke til kommentar
jeg vet ikke helt hvordand et er, men jeg har laget en linje i /etc/fstab som kort forklart inneholder informasjon om hvordan kameraet skal mountes. Så alt jeg trenger å gjøre når jeg kobler til kameraet er å skrive mount /mnt/kamera, og så kan jeg navigere rundt i GUI uten noen problemer.

Hvis det ikke er verre enn det, så høres jo dette veldig lovende ut, for forrige gang jeg testet det ut så fikk jeg det som sagt ikke til.

Da er bare lese/skrive til ntfs problemet igjen, noe som ser ut til at det skal gå.

Takker for svar.

/dev/sdb1 /mnt/mp3 vfat rw,uid=petter,noauto,user 0 0

Det er linja jeg har skrevet inn i fstab. Jeg fikk litt hjelp med den, så jeg husker ikke 100% hva alt betyr, men det er omtrent som dette:

/dev/sdb1 = Hvilken device det er. I dette tilfellet er det sdb1

/mnt/mp3 = Hvilken mappe devicen sakl mountes til så den er lesbar som en hvilken som helst annen mappe

vfat = filsystem. Det er det samme om det er FAT 16 eller FAT 32

rw = read, write - Alle rettigheter

uid=petter = user ID (tror jeg) Den sier noe om at jeg (petter) kan få lov til å herje med den så mye jeg vil. Jeg har altså de samme rettigheter som root over den mappa.

noauto = er ikke sikker

user 0 0 = Jeg vet ikke, men det KAN være den som gjør at jeg får et ikon på skrivebordet når jeg mounter den.

Det er sikkert noen som kan dette bedre enn meg, men det fungerer i hvert fall veldig fint.

Lenke til kommentar
vfat = fat32, fat16 = msdos

noauto = Mountes ikke automatisk ved boot.

user = Man trenger ikke være root for å mounte.

0 0 = Filsystemet skal ikke testes ved mount.

Når vi først er inne på kameraer (også relevant for USB-disker): Det er også lurt å ha med en 'noatime' (no access time) i options.

noauto,user,noatime

Da vil ikke linux oppdatere filens timestamp hver gang man åpner en fil, og dermed unngår man en del skriving på disken (Den typen minnebrikker som typisk brukes i kameraer og usbdisker konker ut etter for mange skrivinger ~100000 elns) Dersom man ikke trenger den informasjonen, kan det også være like greit å ta med en noatime på vanlige disker også.

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...