Gå til innhold

Tenker på å bytte til linux... (HAR byttet)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker litt på å bytte til linux og jeg sitter her med både mandrake 9.2 og Fedora core 2 rett ved siden av meg, mens jeg kjeder meg og det klør i fingrene etter å installere det. MEN; syns dere jeg burde det?

*Jeg må spille CS av og til

*Jeg har mange sanger og filmer som jeg ikke vil miste

Og det er enste grunnen til at jeg ikke har bytta enda

:dontgetit:

Men hva er det med linux som er bedre enn XP bortsett fra sikkerheten? Finnes det programmer lik DC++ til linux f.eks?

Hvordan er det hvis jeg vil ha tilbake windows igjen?

Takker for alle svar!

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Men hva er det med linux som er bedre enn XP"

Alt. Uten unntak. (det finnes sikkert noen, men jeg finner ingen.)

Ang. CS: wine (http://winehq.org/) kjører cs smertefritt. Sanger / Filmer: har du nok plass til å backe de opp kan du flytte de inn på linuxpartisjonen, slette ntfs / fat-partisjonen og lage deg en fin partisjon med slikt på.

"Finnes det programmer lik DC++ til linux f.eks?"

Ja. De fleste programmene du bruker i windows vil du finne (ofte bedre ! ) alternativer til i GNU/Linux.

Og vær så snill - si GNU/Linux :)

Windows kan kjøre side om side med GNU/Linux.

Endret av iCrap
Lenke til kommentar
Hvis du passer på å ikke ta bort windows-partisjonen skal du vel gjøre det.

OK, da putter jeg i cd'en nå :dribble:

EDIT: Hmm, jeg må ha XP cd-keyen min i tilfelle det skjer noe, men jeg har rota den bort. Hva heter det programmet som gjør at man kan se den?

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Wine fungerer ikke alltid like godt, noe som er forståelig når de må reverse enginere så store mengder API. Jeg ville beholdt en partisjon med windows på for spilling en gang i blandt.

I GNU/Linux foretrekker jeg valknut (tidligere dcgui-qt) som dc++ erstatter.

Linux kan lese både ntfs og FAt32, men bare skrive til FAT32. Under innstalasjonen må du passe på at den ikke sletter partisjonene du har med viktige ting på.

Ventrilo finnes endå ikke i linux versjon. Jeg har hørt at det skal være mulig å få det til under wine, men jeg vet ikke.

Om det er et spesielt Dj program du bruker så må du sjekke om det finnes til linux, og om ikke så må du prøve det i wine. Om det er slik at den bruker en standard protokoll for å komunisere med "whattewer den komuniserer med" så er det veldig mulig at det finnes et linux program som gjør samme nytten.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å bruke en annen harddisk hvis du kan. I værste fall klarer du ikke å få PC'en oppe å gå (med mindre du får key'en, men det er jo fryktelig tungvint å installere MSwin på nytt da). Hvis du ikke har en ekstra hd å leke deg med (evt. en ekstra PC å komme deg på nett med), bør du laste ned knoppix før du begynner, da kan du ihvertfall få bootet opp systemet, og komme deg inn hit å få hjelp til å rette opp eventuelle problemer.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg puttet i cd'en og kom dit hvor jeg skulle partisjonere. Da jeg skulle legge til en ny der hvor det var ledig plass stod det at jeg ikke kunne det ... at jeg måtte slette hele og bare ha linux der. Så da må jeg vel partisjonere en ny plass inne i windows først da? Så legger jeg linux på den etter på?

Kan dere fortelle meg hvordan jeg partisjonerer her inne i windows? :blush:

Lenke til kommentar

OKi, jeg har lasta ned paragon partition manager, men når jeg skal partisjonere så høyre klikker jeg på C:, og da kommer det opp en rute hvor det står noen valg, inkl. partisjoner ... men den går det ikke ann å trykke på. Hvorfor kan jeg ikke partisjonere?

Lenke til kommentar

JA! :w00t:

Da har jeg endelig fått til alt sammen nesten! Nå har jeg iallfall dualboot og jeg kan kjøre begge OS'ene :D *stolt*

Men, i fedora så får jeg ikke kobla til internett da :blush: Tror det er fordi jeg ikke får aktivert nettverkskortet... står bare "bestemmer IP-adresse" eller noe sånt der leenge. Noen som vet hva som må gjøres her?

Lenke til kommentar
Ingen mulighet for at linux kan fungere fint med ntfs?

Som sagt tidligere, GNU/Linux leser NTFS fint, men skriver ikke. Det finnes eksperimentel støtte for det, men da risikerer du å føcke opp partisjonen så jeg ville ikke prøvd.

Den nye NTFS støtten (som uheldigvis ikke er patchet inn i kernelen i de fleste distroer), støtter lesing og skriving like bra. Eneste minusside er at det kan være litt seint til tider.

Lenke til kommentar

jeg har lenge prøvd og få til steam/cs i wine...

uffda vanskelig...

bruk den samme guiden jeg prøvde meg på:

www.linux-gamers.net

howto's

game with wine/cedga

osv,

edit:

Husk linux er IKKE windows.

DETTE ER VIKTIG...

i linux er det ikke .exe programmer som

installeres via, next,next opplegg..

C: D: E: stasjoner finnes ikke i linux.

Her dar du kataloger som:

/

/home/

/mnt/

/usr/

/tmp

osv.osv.

Endret av Ripz911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...