Gå til innhold

Modifisere eldre PC til stue HTPC.

Anbefalte innlegg

Heisann

har en litt eldre P3 933Mhz Compaq Deskpro EN som skal gå over i ny funksjon snart. Kort fortalt, jeg skal kjøpe "ny PC" og min samboer arver min P4 2,0. Hennes P3 skal vi slenge ut i stua og sette opp med trådløst nettverks kort for å kunne aksessere ting på våre to andre PC'er.

Denne gamle Compaq'en er fin da den er liten og ganske så stillegående. Sitter en 80GB disk i den samt 256MB RAM (2x128, men har en 256 som kan settes inn istedenfor). PC'en har også 3 stk PCI slots + 2USB porter. Ett minus er at PS/2 mus porten er gåen så må ha USB mus. Tenkte på trådlås "kombi" mus & tastatur for å kjøre begge to på USB tenker jeg. Maskinen skal også som nevnt ha trådløst PCI kort + Ett greit lydkort med surround for lydanlegg. Disse komponentene er allerede forhånds tenkt på, men problemet blir følgende:

TV inn/ut kort i PCI versjon, siden at 2 stk PCI slots allerede er planlagt til Trådløs + lydkort (PS kan med nød strekke TP kabel til stua og sette opp ett punkt, sparer da 1 stk PCI slot) så er det en slot ledig (2 om kabel strekkes fysisk).

Er det noen som har tips på ett kombi PCI TV inn/ut kort? Trenger ikke radio. Funksjonene bør være som følger at man kan ta antenne kabel inn til HTPC'en og ut fra HTPC'en til TV'en. HTPC skal da fungere som opptaker og avspiller, samt mulighet til å kjøre annen multimedia på den. Har planer om å legge inn resten av CD samlinga mi over til MP3 og kunne da spille den via HTPX'en.

Håper at noen har noen tips til valg av TV inn/ut løsning. Kan som sagt kjøre fysisk kabel og dermed er 2 PCI slots tilgjengelig for TV inn og TV ut.

Takker for hjelp på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har ett vanlig tv kort, trenger du bare tv singnal inn til pcen, signalene fra pcen kjører du gjennom S-video. På den måten får du opptak og filmer fra pcen.

Før dette setter du bare en 1 til 2 i tv kabelen, og kjører en ledning til pc og en til tv. Det skal ikke være nødvendig å kjøre tv signalet til tv gjennom pcen. Slik jeg forstår at du ønsker det? Men det er kanskje ett bruksområde jeg ikke ser her som du har tenkt ?

edit: tenker du kasnkje på skjærmkort med innebygget tv tuner? :blush:

Endret av Folo
Lenke til kommentar

PC'en har bare vanlig D-SUB til CRT skjerm tilgjengelig, har ikke TV ut fra før av.

Tenkte på at PC'en skal ha TV tuner også ja. :)

Med å la TV signalet gå igjennom PC'en så kan man benytte seg av forskjellig Software til å kjøre ting på TV skjermen. Kan da sitte i sofaen og chatte om man er syk f.eks, hehe. :)

Lenke til kommentar

Har lagt merke til det kortet og den testen der. :) Så lovende ut ja, men om jeg ikke bommer helt her så har det Winfast kortet ikke TV-utgang. Ergo så må jeg da skaffe ett ekstra tv ut kort.

Kom på en ting som kan løse dette litt. Det finnes jo trådløse kort for USB, må ikke har PCI versjon. :) Om det blir trangt med bare 2 USB porter så kan man jo slenge på en USB hub.

Ser ut som ting da kan løses om jeg ikke bommer helt her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...