Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linux sluker båndbredde!

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-23 14:02, kjerts skrev:

DHCP, tildelt IP. det kan ikke være slik, da de to windows maskinene lever i harmoni og deler båndbredden som brødre(eller..?)/venner :smile:

Er ikke helt enig i at Windows-burker deler båndbredden broderlig. Prøv å ha bare de to XP-burkene på nettet, start en nedlasting fra en kjapp FTP på den ene maskinen (så kjapp at den bruker all downstream-hastighet). Deretter begynner du å browse litt på den andre maskinen. Lykke til :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg må le litt.. Masse klaging på at "linux er dårlig" , fordi linux klarer å bruke alle tilgjengelig båndbredde? Høøø! Nå må dere gi dere.

1. Sett opp delinga av internetten på en bedre måte, for eks med en linux burk som kjører QoS (prioritering av linje, fair queing), så vil alle ha munligheten til å få likt.. Det er windows burken som deler ut internetten som gjør noe teit, ikke linux burken..

Så hva burde blitt gjort? Lagt inn ett filter i linux som passa på å alltid la det være igjen 2-3 kb i sec av linja? :wink: Nei, huff.. Butt ut windows nat routeren.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 11:55, jean skrev:

Hehe, jeg må le litt.. Masse klaging på at "linux er dårlig" , fordi linux klarer å bruke alle tilgjengelig båndbredde? Høøø! Nå må dere gi dere.

1. Sett opp delinga av internetten på en bedre måte, for eks med en linux burk som kjører QoS (prioritering av linje, fair queing), så vil alle ha munligheten til å få likt.. Det er windows burken som deler ut internetten som gjør noe teit, ikke linux burken..

Så hva burde blitt gjort? Lagt inn ett filter i linux som passa på å alltid la det være igjen 2-3 kb i sec av linja? :wink: Nei, huff.. Butt ut windows nat routeren.

Hva skal du med en en "pingvin-burk" når du har en hardware-router? Windows maskinene gjør ikke noe annet enn å surfe på nettet og har ikke noe med delinga å gjøre, du brude lese meldinga først...

Og til topic-starter, si til ha kameraten din at han ikke får bruke linjen din før HAN fixer det... Hvis han ikke klarer det med linuxen sin så får han legge inn windows da vel... verste jeg vet er linux wannabe's som absolutt skal bruke linux og ikke kann bruke det...

Lenke til kommentar

Quote:

Civilix skrev (2002-05-24 12:19):

Hva skal du med en en "pingvin-burk" når du har en hardware-router? Windows maskinene gjør ikke noe annet enn å surfe på nettet og har ikke noe med delinga å gjøre, du brude lese meldinga først...

Hvis det ikke finnes en DHCP-server i nettverket, så vil Windows-maskiner automatisk dele ut ip-adresser, og dele bpndbredden. Dette har helt sikkert ikke noe med Linux-maskinen å gjøre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 12:31, olsen skrev:

Quote:

Civilix skrev (2002-05-24 12:19):

Hvis det ikke finnes en DHCP-server i nettverket, så vil Windows-maskiner automatisk dele ut ip-adresser, og dele bpndbredden. Dette har helt sikkert ikke noe med Linux-maskinen å gjøre.

jeg har adsl fra BlueCom, og bare et ADSL-modem. alle maskinene får IP-adresser fra dhcp-server'n til bluecom. det er godt mulig at det er noe settings på XP-maskinene som må endres, men det er sikkert like greit å sette ned prioriteringen i instillinger hos linux-dude'n, da det er jeg som (L)eier linja. det er ikke XP-maskina som deler ut internett..

det er kommet inn mange tips som skal testes, men jeg legger problemet litt på is, da linux-duden har tatt ferie :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 12:19, Civilix skrev:

Quote:

Den 2002-05-24 11:55, jean skrev:

Og til topic-starter, si til ha kameraten din at han ikke får bruke linjen din før HAN fixer det... Hvis han ikke klarer det med linuxen sin så får han legge inn windows da vel... verste jeg vet er linux wannabe's som absolutt skal bruke linux og ikke kann bruke det...

Jeg tror du burde begynne å lese meldingene du også. Fyren surfet ikke bare på nettet, han spilte cs også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...