Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linux sluker båndbredde!

Anbefalte innlegg

Jeg kjører winXP på to maskiner.. jeg deler adsl med en luring med linux.. bare han surfer så går det treigt til meg. når han laster ned stopper alt opp, og jeg får opp mot 2000ping i cs.. det er ikke riktig, da alt funker fint om jeg laster ned masse med den andre maskina mi med XP.. da øker pingen litt bare..

noen forslag? er det instillinger i Linux'en hans som må endres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis er receive-window for tcp sin sliding window protokoll høyere på linux-boksen. Denne parameteren kan endres både under windows og linux, men jeg husker ikke hvordan. Dersom man setter parameteret likt på begge maskinene, vil man antageligvis få mer rettferdig båndbreddefordeling.

Lenke til kommentar

*jo, en switch _ser_ ip-adresser. den leser av adressa til pakken å sender bare til porten med den riktige maskina. (mulig det går på nettkort-adresse)

*enda et bevis på at linux er genialt? at det ikke kan stå i et windowsbasert nettverk er vel ikke bra?

takk for nyttige tips! skal hjem å endre settings hos Mr. Linux-fjomp!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 13:25, IronWire skrev:

Hvilke ip'er har du satt opp på nettverket?

Det kan være at maskinen med lavest ip blir proritert av switchen..

DHCP, tildelt IP. det kan ikke være slik, da de to windows maskinene lever i harmoni og deler båndbredden som brødre(eller..?)/venner :smile:

har sett i manualen til switch'n å det er ingen instillinger som kan endre portenes båndbredde..

Lenke til kommentar

Jeg husker før da jeg hadde isdn, og lastet ned flere ting i linux, så ville den ene oppta hele båndbredden (altså, ca. 7-8k/s), mens de(n) andre ville gå enormt tregt. I windows derimot, deler internet explorer båndbredden mellom de forskjellige tingene du laster ned.

Så jeg tror at linux (eller linux browsere?) gir første oppgaven så høy prioritet som mulig, og driter i de andre inntil den første er ferdig. Det går sikkert an å endre på det, men jeg vet ikke hvordan.

Men jeg kom med noen alternative løsninger isted.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 14:11, Radiax skrev:

Jeg husker før da jeg hadde isdn, og lastet ned flere ting i linux, så ville den ene oppta hele båndbredden (altså, ca. 7-8k/s), mens de(n) andre ville gå enormt tregt. I windows derimot, deler internet explorer båndbredden mellom de forskjellige tingene du laster ned.

Så jeg tror at linux (eller linux browsere?) gir første oppgaven så høy prioritet som mulig, og driter i de andre inntil den første er ferdig. Det går sikkert an å endre på det, men jeg vet ikke hvordan.

Men jeg kom med noen alternative løsninger isted.

Bare digg det, tenke på seg selv først, så andre. Thats life.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 14:55, CrZy_T skrev:

du sier du deler inett med en switch... da må det jo være en av dere som kjører noen form for connection shareing... er det linux-burken som kjører detta så vil såklart linux-burken få mest bandwidth

det er jo så si plug&play..

modem

|

switch

| | `

XP XP linux-hora

neh.. jeg har hatt linja lenge, med to maskiner med xp, så kommer linux-dude å ødelegger..

connection-sharing?? med switch? hæ?

tenker du på analog modem eller isdn, eller?

[ Denne Melding var redigert av: kjerts på 2002-05-23 15:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...