kdog Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg kjører winXP på to maskiner.. jeg deler adsl med en luring med linux.. bare han surfer så går det treigt til meg. når han laster ned stopper alt opp, og jeg får opp mot 2000ping i cs.. det er ikke riktig, da alt funker fint om jeg laster ned masse med den andre maskina mi med XP.. da øker pingen litt bare.. noen forslag? er det instillinger i Linux'en hans som må endres? Lenke til kommentar
Pompa Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Kan du si litt om hvordan linja er delt i linux ? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 det er ei 704/128 linje som er delt til flere PC'er med en switch, så i utgangspunktet skulle båndbredda deles ganske retferdig, men nei.. :sad: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Spørr under Linux-delen av forumet. Lenke til kommentar
applet Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Antageligvis fordi at linux-maskinen hans ser at det r ledig båndbredde og tar alt som er tilgjgengelig.. Det er antageligvis en instilling som kan endres i den browseren han bruker... peace Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Be han sette opp QoS og traffic shaping. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 10:32, B|Real skrev:Spørr under Linux-delen av forumet. om ikke dette er internett/nettverk, så veit ikke jeg. rekner med du bare leste emne, å skreiv.. Lenke til kommentar
perjp Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Antageligvis er receive-window for tcp sin sliding window protokoll høyere på linux-boksen. Denne parameteren kan endres både under windows og linux, men jeg husker ikke hvordan. Dersom man setter parameteret likt på begge maskinene, vil man antageligvis få mer rettferdig båndbreddefordeling. Lenke til kommentar
IronWire Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hvilke ip'er har du satt opp på nettverket? Det kan være at maskinen med lavest ip blir proritert av switchen.. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 en switch ser ikke ip addresser... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 09:20, kjerts skrev:Jeg kjører winXP på to maskiner.. jeg deler adsl med en luring med linux.. bare han surfer så går det treigt til meg Enda en indikasjon på at Linux er suverent :wink: Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 *jo, en switch _ser_ ip-adresser. den leser av adressa til pakken å sender bare til porten med den riktige maskina. (mulig det går på nettkort-adresse) *enda et bevis på at linux er genialt? at det ikke kan stå i et windowsbasert nettverk er vel ikke bra? takk for nyttige tips! skal hjem å endre settings hos Mr. Linux-fjomp! Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Den klart beste løsningen her, ville vært å klippe over tp kabelen til kameraten din. Eventuelt bruke en motorsag. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 13:25, IronWire skrev:Hvilke ip'er har du satt opp på nettverket?Det kan være at maskinen med lavest ip blir proritert av switchen.. DHCP, tildelt IP. det kan ikke være slik, da de to windows maskinene lever i harmoni og deler båndbredden som brødre(eller..?)/venner :smile: har sett i manualen til switch'n å det er ingen instillinger som kan endre portenes båndbredde.. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Jeg husker før da jeg hadde isdn, og lastet ned flere ting i linux, så ville den ene oppta hele båndbredden (altså, ca. 7-8k/s), mens de(n) andre ville gå enormt tregt. I windows derimot, deler internet explorer båndbredden mellom de forskjellige tingene du laster ned. Så jeg tror at linux (eller linux browsere?) gir første oppgaven så høy prioritet som mulig, og driter i de andre inntil den første er ferdig. Det går sikkert an å endre på det, men jeg vet ikke hvordan. Men jeg kom med noen alternative løsninger isted. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 leser switchen ip addresser ? Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 14:11, Radiax skrev:Jeg husker før da jeg hadde isdn, og lastet ned flere ting i linux, så ville den ene oppta hele båndbredden (altså, ca. 7-8k/s), mens de(n) andre ville gå enormt tregt. I windows derimot, deler internet explorer båndbredden mellom de forskjellige tingene du laster ned.Så jeg tror at linux (eller linux browsere?) gir første oppgaven så høy prioritet som mulig, og driter i de andre inntil den første er ferdig. Det går sikkert an å endre på det, men jeg vet ikke hvordan.Men jeg kom med noen alternative løsninger isted. Bare digg det, tenke på seg selv først, så andre. Thats life. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 du sier du deler inett med en switch... da må det jo være en av dere som kjører noen form for connection shareing... er det linux-burken som kjører detta så vil såklart linux-burken få mest bandwidth Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 14:55, CrZy_T skrev:du sier du deler inett med en switch... da må det jo være en av dere som kjører noen form for connection shareing... er det linux-burken som kjører detta så vil såklart linux-burken få mest bandwidth det er jo så si plug&play.. modem | switch | | ` XP XP linux-hora neh.. jeg har hatt linja lenge, med to maskiner med xp, så kommer linux-dude å ødelegger.. connection-sharing?? med switch? hæ? tenker du på analog modem eller isdn, eller? [ Denne Melding var redigert av: kjerts på 2002-05-23 15:44 ] Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: *enda et bevis på at linux er genialt? at det ikke kan stå i et windowsbasert nettverk er vel ikke bra?takk for nyttige tips! skal hjem å endre settings hos Mr. Linux-fjomp! Linux er faktisk fornuftig oppsatt i utgangspunktet - det er windowsboksen du bør endre på - den har normalt et for lite tcp-receive vindu. Se http://www.realmap.com/tcp_speed.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå