Gå til innhold

Gratis tekst editor for programmering.

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg egentlig begynt å bruke emacs. Det går veldig fort å bytte mellom flere vinduer, slette linjer, bevege seg raskt frem og tilbake i teksten, søke, etc. I tillegg kan man vel også sende og motta mail i emacs, og mye, mye mer. Hvis man bruker så mye som en dag på å lære seg det litt grunleggende så er det allikevel verd det, sysn jeg.

Edit: Og, ikke minst syntax hightlight

Endret av zirener
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gvim fungerer vanvittig bra i windows. bruk en halvtime på å lære deg vi(m)-syntaxen, les noen av tipsene  på vim.org osv.. du vil ikke angre. at den ikke har unødvendige, ressurskrevende funksjoner som syntax highlighting kan komme av at dette er et unix-produkt, og hvis du lurer på syntaxen i et unix-miljø kan du i 98% av tilfellene skrive "man funksjonnavn" (eks "man mmap") eller "man headerfil" (som i "man fcntl.h").  jeg savner det iallefall ikke. mulig emacs har støtte for dette, men mitt inntrykk av emacs er at dette er et dagsprosjekt å lære seg samtidig som det er en ganske så tung teksteditor (frister å sammenligne emacs med et operativsystem.. hvis det da ikke (faktisk) er det )

Vim har jo syntax highlighting. Tenker du på code completion elns..? Ellers er jeg jo enig i mye av det du sier. Vim er en liten og snedig, men veldig kraftig, editor som starter opp øyeblikkelig.

Når man etterhvert trenger code completion, refaktorering osv, så går man for en IDE, som Eclipse, NetBeans eller IDEA. Emacs er vel en mailklient eller et operativsystem eller noe sånt, tror jeg.. :p

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Har aldri opplevd lignende, men det får nå være sånn.

Notepad har støtte for unicode, ihvertfall i xp, og notepad gjør også newline om til 0x0D 0x0A (13 10) som det skal være i windows.

0x0A er carrige return og den vises som ^M i mange editorer. Notepad liker heller ikke linjesjift kun ved newline (som er lovlig unicode), da havner hele filen på en linje.

Nå har det seg også sånn at unicode er et superset av ansi, så fordi om notepad viser de fleste unicode karrakterer riktig betyr ikke det at alt den skriver nødvendigvis er riktig eller lovlig unicode.

Poenget var å oppgi min frustrasjon over hvordan det går an å anbefale å bruke en så uegnet editor som notepad til noe som helst som har med programkode å gjøre.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...