Gå til innhold

Gratis tekst editor for programmering.

Anbefalte innlegg

Eg ser etter ein gratis tekst editor for windows som eg kan bruke.

Sida eg er ganske fersk med programmering så held det med at den kan vise farger på kommandoer, vise linjer for å leite etter feil og viser kor eg lukker med { }

Det går jo ann å anbefale billige teksteditorer og som ikkje koster stort sett meir enn 100kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Notepad i windows, Kate i KDE (POSIX).

Eh... javakode skal være i unicode og notepad støtter ingenting utover ANSI, hvorfor skal man bruke verdens dårligste editor (notepad) da?

Greit nok at kompilatoren skjønner tegningen og oversetter internt, men det kan jo være greit å kunne lese kode andre har skrevet samt å slippe å få ^M bak hver eneste linje når man flytter koden sin over i et skikkelig IDE.

En grei editor bør ha linjenummerering og highlighting, Textpad hvis du må bruke windows, stort sett alle editorer som er aktuelle for *nix har det man trenger til å begynne med.

Lenke til kommentar

Det er så fantastisk snobberi å påstå at notepad er velegnet til programmering, når man vet det finnes gratis editorer som fargelegger syntaksen. :p

Attentionwhore, kaller vi sånt.

UltraEdit er slett ikke verst, brukte den da jeg lærte meg programmering.

Etterhvert som man kan det grunnleggende bør man dog finne seg noe med skikkelig opplegg for å håndtere klasser og filer.

Lenke til kommentar

gvim fungerer vanvittig bra i windows. bruk en halvtime på å lære deg vi(m)-syntaxen, les noen av tipsene på vim.org osv.. du vil ikke angre. at den ikke har unødvendige, ressurskrevende funksjoner som syntax highlighting kan komme av at dette er et unix-produkt, og hvis du lurer på syntaxen i et unix-miljø kan du i 98% av tilfellene skrive "man funksjonnavn" (eks "man mmap") eller "man headerfil" (som i "man fcntl.h"). jeg savner det iallefall ikke. mulig emacs har støtte for dette, men mitt inntrykk av emacs er at dette er et dagsprosjekt å lære seg samtidig som det er en ganske så tung teksteditor (frister å sammenligne emacs med et operativsystem.. hvis det da ikke (faktisk) er det )

Endret av iCrap
Lenke til kommentar
Notepad i windows, Kate i KDE (POSIX).

Eh... javakode skal være i unicode og notepad støtter ingenting utover ANSI, hvorfor skal man bruke verdens dårligste editor (notepad) da?

Greit nok at kompilatoren skjønner tegningen og oversetter internt, men det kan jo være greit å kunne lese kode andre har skrevet samt å slippe å få ^M bak hver eneste linje når man flytter koden sin over i et skikkelig IDE.

En grei editor bør ha linjenummerering og highlighting, Textpad hvis du må bruke windows, stort sett alle editorer som er aktuelle for *nix har det man trenger til å begynne med.

Har aldri opplevd lignende, men det får nå være sånn.

Notepad har støtte for unicode, ihvertfall i xp, og notepad gjør også newline om til 0x0D 0x0A (13 10) som det skal være i windows.

Foretrekker egentlig min egen editor, men kun til asm, siden den har syntax for det.

Ellers bruker jeg Dev-C++ editoren, Delphi og Html-kit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...