Gå til innhold

logitech z-5500 ELLER Creative Gw S750?


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg vil oppgradere litt pc høytalere nå..... men hakke peiling på hva jeg egentlig vil ha... :p Jeg ser mye på film og liker det høyt og samtidig kjenne trøkke i magan. MEN, jeg spiller mest musikk. Til spill bruker jeg headsett, så jeg skal bruke høytalerne bare til film og musikk....

 

 

Så er spørsmålene..

1. Vilket system vil låte høyest UTEN å vrenge ??

2. Vilket system vil spille PENEST (Men såklart ha en rå bass :D )

3. Har jeg bruk for 7.1 ? eller holder det fint med 5.1 ??

 

 

Jeg er så sinnsyk i tvil om hva jeg skal kjøpe... begge har sine pluss og minus...

 

Creative = Fordeler = 7.1,, Mere watt pr.høytaler OG basser

Ser kult ut med mange høytalere rundt sofaen :!:

Spiller vist rimelig høyt og har rå bass

 

Ulemper = Ganske dyrt i forrhold til logitech sitt system...Har ikke

like stor basser som logitech..

 

 

 

 

Logitech = fordeler = stilig utsende, Forgjengeren var helt rå!!.. 10 " bass i sub!!

bedre frekvensområde enn creative ? ( eller tar jeg feil?? ;) ) Billigere...

 

Ulemper = Ikke like mye watt som creative,, ikke 7.1...

 

 

 

Så jeg har ikke anelse på hva jeg bør velge rett og slett...

 

 

Alt detta innebygde greiene som dekoder og slikt sier meg ingen ting,, for såppass med peiling har jeg ikke :p Jeg bare kobler opp og peiser på med film og musikk jeg :cool:

 

Og en siste ting,, kan jeg bruke et vanlig 5.1 lydkort fra creative dersom jeg går for logitech sitt system ?

 

Hva tror dere passer best for meg... ??

 

Alt av svar hjelper nok :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Min egen brukertest av S750. Dessverre har jeg ikke hørt på Z-5500.

 

Oppsumering av S750:

Konklusjon

Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte Gigaworks i løpet av de seks månedene jeg har hatt anlegget. I spill er anlegget svært tilfredsstillende, og film og musikk gjør den også en god innsats. For meg gjør det ingenting at den ikke har innebygget dekoder. Hvis du bruker lydkort eller en dvd-spiller med innebygget dekoder er ikke dette et problem. Det er negativt hvis en kobler den til en konsoll, noe jeg ikke har. 

 

Anbefales!

 

Positivt

- Veldig god lydkvalitet både på subwofer og høyttalere!

- Forvrengelse er fraværende, selv ved høyt volum. Noe også andre ulyder er (susing osv.)

- Kraftig (700 watt!)

- Trådløs fjernkontroll og hendig kontrollenhet

- THX- sertifisert

- Svært god i spill, og veldig god i film og musikk

- UPMIX-funksjonen i film

- Gode innstillingsmuligheter

- Toveis!

- 7.1

 

Negativt

- Ikke innebygget dekoder

- Ikke like imponerende i film og musikk

- 7.1 er kanskje overkill for de fleste?

- Powerknappen på kontrollenheten kan en sjelden gang være overfølsom når du skrur den på fra standbye (på ->på-av)

- Samspillet mellom subwoferen og høyttalerne kan bli litt "voldsom" til tider (mangler et større høyttalerelement)

 

Karakterer X/10

Lyd

- Totalt: 9+

- Spill: 10

- Film: 9

- Musikk: 9-

Design: 7

Brukervennlighet: 7

Funksjoner: 7

Pris/lyd: 9

 

Sum: 9

Hva jeg tror om Z-5500:

 

Positivt

- Billigere

- Innebygget dekoder

 

Negativt

- Dårligere lyd (ikke toveis!)

- Kraftig, men ikke særlig presis subwofer (tenker da på Z680)

- Går bare ned til 33 Hz, mens S750 går helt ned til 20 Hz.

 

Sluttkommentar

 

Lydkvalitet

S750 er nok her ganske overlegen, både høyttalere og subwofer.

 

Multimedia

Her er Z-5500 overlegen hvis du må koble anlegget til noe uten innebygget dekoder (konsoll o. l.). En har da ikke behov for å kjøpe den eksterne dekoderen til S750.

 

Hvis ikke denne tilkoblingsmuligheten er et must er S750 et klart valg, synes nå jeg.

 

Edit:

Glemte spørsmålene dine...

 

1. Vilket system vil låte høyest UTEN å vrenge ?? Jeg er ikke sikker, men tror det vil være S750

2. Vilket system vil spille PENEST (Men såklart ha en rå bass ) Uten tvil S750

3. Har jeg bruk for 7.1 ? eller holder det fint med 5.1 ?? Egentlig ikke, men 7.1 høres greit ut hvis du bruker UPMIX-funksjonen (5.1/6.1 -> 7.1)

 

Og en siste ting,, kan jeg bruke et vanlig 5.1 lydkort fra creative dersom jeg går for logitech sitt system ? Hvorfor skulle ikke det gå an? :dontgetit: Anbefaler deg sterk til å kjøpe Audigy 2 ZS, da lydkvaliteten vil bli mye bedre!

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Hallo igjenn.. Hmm :hmm:

 

Ja du sa mye pent om s750 der,Guezz.. Jeg har ikke noe konsoll av noe slag nå,, og trur heller ikke jeg kommer til å kjøpe det,, Bruker bare pc'n til spilling jeg,, Så lydannlegget vil jeg nok bare bruke til film Og musikk tenker jeg... For jeg har fra før av et 5.1 system av creative,og det spiller VELDIG klart osv... Det systemet var jeg veldig fornøyd med :yes:

 

Men det høres veldig lovende ut da, å kjøpe s750.

Audigy 7.1 hadde jeg også tenk å kjøpe meg, For da er det vel en decoder i den ? eller har jeg røyka nå ? :blush:

 

hehe,... Men takk for svarene hittils :thumbup:

Lenke til kommentar
Hallo igjenn.. Hmm :hmm:

 

Ja du sa mye pent om s750 der,Guezz.. Jeg har ikke noe konsoll av noe slag nå,, og trur heller ikke jeg kommer til å kjøpe det,, Bruker bare pc'n til spilling jeg,, Så lydannlegget vil jeg nok bare bruke til film Og musikk tenker jeg... For jeg har fra før av et 5.1 system av creative,og det spiller VELDIG klart osv... Det systemet var jeg veldig fornøyd med :yes:

 

Men det høres veldig lovende ut da, å kjøpe s750.

Audigy 7.1 hadde jeg også tenk å kjøpe meg, For da er det vel en decoder i den ? eller har jeg røyka nå ? :blush:

 

hehe,... Men takk for svarene hittils :thumbup:

hva er vitsen med 7.1 når du ikke får spillt noe i 7.1 :thumbdown:

 

alle filmer er enten Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1 og i tillegg sparer du penger også på 5.1 systemet og det varierer melom 5.1 systemer hvor bra dem er og Z-5500 er Logitech sitt beste system burde prøve noe nytt da en creative :)

Lenke til kommentar

Det er ikke mange ting som støtter 7.1 i dag! Filmer støtter bare 6.1.. Jeg ville heller sammenlignet Creative Megaworks 5.1 og Z-5500. Mitt personelige valg hadde vært Logitech Z-5500, fordi den har dekoder som støtter Dts, dolby digital og flere som er viktig i mitt bruk! Men hvis du ikke trenger dekoder ville jeg kjøpt meg Megaworks 5.1! Mye for pengene og 70w per sattelitthøytaler og en 150w subwoofer! (Det er nok mere enn nok!)

Endret av siemensboy
Lenke til kommentar
Hallo igjenn.. Hmm :hmm:

 

Ja du sa mye pent om s750  der,Guezz.. Jeg har ikke noe konsoll av noe slag nå,, og trur heller ikke jeg kommer til å kjøpe det,, Bruker bare pc'n til spilling jeg,, Så lydannlegget vil jeg nok bare bruke til film Og musikk tenker jeg... For jeg har fra før av et 5.1 system av creative,og det spiller VELDIG klart osv... Det systemet var jeg veldig fornøyd med  :yes:

 

Men det høres veldig lovende ut da, å kjøpe s750.

Audigy 7.1  hadde jeg også tenk å kjøpe meg, For da er det vel en decoder i den ? eller har jeg røyka nå ? :blush:

 

hehe,... Men takk for svarene hittils  :thumbup:

hva er vitsen med 7.1 når du ikke får spillt noe i 7.1 :thumbdown:

 

alle filmer er enten Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1 og i tillegg sparer du penger også på 5.1 systemet og det varierer melom 5.1 systemer hvor bra dem er og Z-5500 er Logitech sitt beste system burde prøve noe nytt da en creative :)

 

Du mener sikkert Audigy 2 ZS. Den har innebygget dekoder (Dolby Digital EX og DTS ES, alle 6.1)

 

Ganske mange spill støtter 7.1 gjennom EAX, som CoD.

 

Anlegget har en funksjon som heter UPMIX som mixer 5.1/6.1 til 7.1. Dette er en funksjon jeg alltid bruker når jeg ser filmer. Dette er dog ikke ekte 7.1...

 

Noen vil si at 7.1 er overkill, men jeg synes ikke det, spesielt etter å ha hørt det i spill.

 

Jeg kan ikke forstå at de kan mene at Z-5500 er best når den ikke har høyttalere som er toveis! Den er kanskje best når en tar prisen med i beregningen og en har behov for innebygget dekoder. Hvis en ikke har behov for denne dekoderen bør en seriøst vurdere S750, mener nå jeg.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Jeg har selv både Z5500 og Gigaworks tilgjengelig på jobben, begge to er meget gode anlegger. Jeg synes Z-5500 er et mye penere anlegg rent estetisk,

men må si at rent lydmessig må nok Z5500 se seg slått.

 

Særlig på bass-respons og lydkvalitet er S750 i en annen divisjon.

Z-5500 er et meget godt multimedie-alternativ hvis du har konsoller, tv og data og ønsker å kombinere bruken.

 

S750 hvis du kun skal ha på PCen og er ute etter det akustisk beste anlegget

Lenke til kommentar
Jeg har selv både Z5500 og Gigaworks tilgjengelig på jobben, begge to er meget gode anlegger. Jeg synes Z-5500 er et mye penere anlegg rent estetisk,

men må si at rent lydmessig må nok Z5500 se seg slått.

 

Særlig på bass-respons og lydkvalitet er S750 i en annen divisjon.

Z-5500 er et meget godt multimedie-alternativ hvis du har konsoller, tv og data og ønsker å kombinere bruken.

 

S750 hvis du kun skal ha på PCen og er ute etter det akustisk beste anlegget

Akkurat hva jeg har trodd hele tiden.

 

Når jeg skal se dvd-filmer på tven bruker jeg datamaskinen som dvd-spiller. S750 er selvsagt tilkoblet lydkortet.

 

Det går an å koble anlegget til selve tven, men da blir det bare stereo.

 

Edit:

Etter det jeg vet går det an å koble anlegget til en stasjonær dvd-spiller, den må da selvsagt ha innebygget dekoder... Dette blir gjerne litt tungvint, samme med Z-5500, siden en må koble anlegget til datamaskinen igjen når en skal spille o. l.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Alle nyere spill støtter 7.1 da, og alle kommende spill som er verdt noe som helst vil ha støtte for det (så lenge spillet har noe surround-lydsom skal gjenngis da).

 

Det alene er vel en grunn til å ville ha 7.1 for en "seriøs" gamer. 7.1 er faktisk en god del bedre på posisjonering enn et simpelt 5.1. For spillbruk. Den dagen vi får 9.1 (7.1 + en i taket og en under stolen), så er jeg endelig helt fornøyd ^_^

 

750 har også en stooor fordel i høye frekvensområdet pga. dens tweeter elementer i tillegg til mellomtone elementet.

 

Sånn jeg ser det er det bare 3 ufordeler som veier mot 750'en:

1) Du må ha plass til alle satelittene

2) Den er dyr i forhold til andre mindre pakker (selvfølgelig)

3) Den har ikke digital dekoder innegygget, noe som bare påvirker deg i visse tilfeller, men kan bli en relativt stor ekstrakostnad om du er "avhengig" av det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har du tenkt på Klipsh sitt system?

Husker ikke hva det heter med nå er det vist bedre en logitech osv

Du tenker på Promedia Ultra? Koster ikke det 5000 kroner? Det er nok det beste anlegget, men det koster skjorta!

og undertøyet med :dontgetit:

:!: Det er bare et uttrykk... Et slags ordtak... Betyr at noe er veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...