Gå til innhold

Hvor får jeg tak i en 400mm vifte.

perpyro

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å skaffe meg skikkerlig luftgjennomstrømning i mitt gamle kabinett (les Brick medium tower).

Jeg hadde tenkt å montere 400mm vifta i siden av kabinettet slik at den dekker hele sida.

Planen var å sette et filter på vifta og ha åpninger i front og bakkant av kabinettet slik at lufta kommer ut igjen.

Alternativet er å bruke 9 120mm kabinettvifter til samme formålet.

I såfall hvor får jeg tak i billige 120mm vifter som lager lite lyd?

Luftgennomstrømningen på viftene er ikke så nøye ettersom jeg skal ha så mange.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett på den og finner jeg ikke noe billigere eller den 400mm vifta så blir det vel de.

EDIT:

Jeg hadde jo håpet på at det satt noen ventilasjonsfolk her som kunne hjelpe meg (jeg kjøper gjerne vifta av GK).

Poenget er at den må være lavtbyggende.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan jo ymte frempå om 120mm 220v SUNON-vifter. Disse får du kjøpt hos Clas for 190,- pr stk.

Seriekobles to og to, så går disse svært stille! Hva med å montere seks slike f.eks? Men det vil jo koste litt.

Ellers får du garantert tak i aksialvifter i den størrelsen du er ute etter. Et google-søk på papst avslører jo det...

Lenke til kommentar
Elfa har masse papstvifter. Men de er så innigranskævven dyre, at det er ikke lønnsomt.

Tør jeg spørre hvorfor du skal ha så forbanna mange vifter? Ingen som bruker maskinen sin normalt trenger SÅ mye luft!

de var jo ikke dyre da 340.00 for 25 vifter hvis jeg ikke tok litt feil nå :blush:

de så stilige ut da :love:

Lenke til kommentar
Ja det gjorde faktisk det (google søk på papst).

Men hvor får jeg kjøpt/bestilt slike?

Må jeg importere selv eller er det forhandlere ute i landet?

Om du søker etter aksialvifter på google, så vil du få endel oppslag, også norske forhandlere av forskjellige merker. Papst så jeg ikke i farten, men ta en kikk allikevel!

Lenke til kommentar

Jeg ser bare ikke hensikten. Hva skal du med 9 vifter på den ene siden? Det vil jo si at du dytter inn umenskelig mender med luft men har ikke noe sted for den luften å gå ut igjen.

Like greit legge maskinen på pulten uten kabinett, så plasserte et par 120 mm vifter til å blåse over det? Eller hva?

Det høres bare ut som bortkastet penger og jobb.. men det er meg :p

Lenke til kommentar

Årsaken til dette er å ha en vegg av vifter som blåser luft inn i kabinettet.

Nå vil alle 9 viftene gå på 1/2 hastighet samt at jeg kommer til å lage meg strømpebuksefilter å ha på.

Til å få lufta ut skal jeg ha åpninger i front og bakkant, med dette oppnår jeg overtrykk i kassa samt god kjøling for flere harddisker uansett hvor de er plassert.

I dag har jeg støvsugerløsning og ingen mulighet til å montere flere harddisker uten å gjøre noe med luftgjennomstrømninga.

Som sagt tidligere så trenger ikke viftene å flytte så mye luft ettersom jeg skal ha 9 av dem.

9 forde det går opp med et kvadrat og det vil dekke nesten hele sida av kabinettet.

Bedre luftgjennomstrømning i et kabinett får man vel ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...