Gå til innhold

VK1 Transportfag / VK2 Yrkessjåfør

bfisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ferdig med 3 år på allmennfag til våren, og har, tro det eller ei, tenkt å begynne på yrkesfag. VK1 transportfag, og deretter VK2 yrkesjåfør. Dette er for å få en del fete sertifikater, regner med jeg slipper allmennfagene, og at jeg får utsatt militæret. Samtidig er det jo gratis, eller, iallefall tilnærmet.

Er det noen som har gått disse kursene? Har ikke seriøse planer om å begynne å kjøre vogntog nedover Europa, men det er greit å ha noe å falle tilbake på. Regner med det blir ganske okei sammenliknet med matte, fysikk og kjemi, slik jeg har nå, som er tunge, teoretiske fag. Har lyst til å lære noe nyttig, og ikke minst har jeg en liten fetisj for tunge kjøretøyer. Er jo kos å ha CE på lappen :love:

Vil tro jeg stiller ikke helt uforberedt - har jo lappen, og har kjørt mye, og trives veldig godt i trafikken.

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått Vk1 Transportfag, og det kan anbefales til alle. Men man bør ha litt interesse for faget.

For å ta lappen så må du gå ett 350 timers trafikksikker hets kurs, VK2 Yrkessjåførfaget. Etter de timene får du muligheten til å kjøre opp til CE, da får du i tillegg BE.

Du slipper ikke unna allmenfagene på transportfag, du har Engelsk, Norsk, sammfunsfag og gym. Mener jeg det var.. Men dette er bare barnematen.

Lykke til

Lenke til kommentar

Kan ta C lappen og endel annet i forsvaret. Jeg har tatt C der nå, tenker på kranfører+truck på voksenopplæring. Alt dette er gratis. Får tilogmed litt penger. Hvis du er heldig så gir de deg CE også. Hvis du først har C så er ikke CE så mye mer, lit mer teori + rygging. D (buss) er også mye det samme, skulle visst være greit med noen kjøretimer for å vende seg til overheng. Kan få stipender mens du er i forsvaret til å ta diverse, hvis du har tilbud om jobb etterpå elns (kjekt å kjenne noen med transportfirma, var iallefall tipset jeg fikk)

Bruke to år bare fordi det er fett med CE virker som litt lang tid, det klarer du på under 1mnd

Lenke til kommentar
Jeg har gått Vk1 Transportfag, og det kan anbefales til alle. Men man bør ha litt interesse for faget.

For å ta lappen så må du gå ett 350 timers trafikksikker hets kurs, VK2 Yrkessjåførfaget. Etter de timene får du muligheten til å kjøre opp til CE, da får du i tillegg BE.

Du slipper ikke unna allmenfagene på transportfag, du har Engelsk, Norsk, sammfunsfag og gym. Mener jeg det var.. Men dette er bare barnematen.

Lykke til

Stig-Arne da husker du ikke at jeg ikke hadde engelsk , og jeg hadde bare godt gk allmen

du slipper alle almenfaga på vk1 transport fag (faktisk på alle yrkes fag)

Lenke til kommentar

til tråd starter:

det er jo ikke noe poeng i og gå vk1 transportfag hvist du ikke har tengt og være lærlig/ta fagbrev

da dekker dette kurset di samme sertifikatene og det meste av teoretisk oplæring:

19 vekers kurs

Skulen gir og tilbod om 19 vekers yrkessjåførkurs til deg som er eldre enn 21 år.

Opptakskrava er

* grunnkurs i minst eitt av faga Mekanisk-, elektro-, allmenne-, økonomiske og administrative fag

* fylt 21 år ved kursstart

* Førarkort klasse B

På 19 vekers kurset har ein følgjande fag:

* Trafikksikkerhet

* Godsbehandling

* Persontransport

* Samferdsel

* Glattkjøring i Kristiansand

* Kurs i sikkring av last

* Truckførerkurs

* ADR-Kurs

hentet her : http://www.sauda.vgs.no/Statisk.asp?TekstI...l%20informasjon

står og om 10 ukers lærlinge kus der

Lenke til kommentar
Men jeg er jo ikke 21, da. Er 18. Dessuten er det godt mulig jeg går lærlingetida ut også!

da kan du jo godt bruke tiden på vk1 og vk2(10 ukers lærlinge kurs) og en eventuel lære tid , men du får ikke tatt dette kurese med mindre du går i lære og har lære plass

men en ting er sikkert en bedre sjåfør blir du av og gå på skolen , meget utfyllende klasse b oplæring i vk1 transportfag

Lenke til kommentar
(kjekt å kjenne noen med transportfirma, var iallefall tipset jeg fikk)

Eller bare en som later som han har et transport firma, går bra det også. Fikk fetteren til min mor til å skrive noe på et fancy brevpapier og vips så hadde jeg "jobb" etter "barnehagen" ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil bare minne om at du kan få vanskigheter med å komme inn siden du allerede har brukt opp din rtt (de har gitt deg studiekompetanse).

du stiller i andre rekke bak alle GK elever som søker.

vell hvist man er felksibel og kan flytte på seg er det neppe noe problem , dette er og en linje som ikke akkurat er den mestpopulære , er noe "harry" over den og noen av personen som går der

Lenke til kommentar
Jeg vil bare minne om at du kan få vanskigheter med å komme inn siden du allerede har brukt opp din rtt (de har gitt deg studiekompetanse).

du stiller i andre rekke bak alle GK elever som søker.

Trodde man hadde rett på ett omvalg, jeg? :dontgetit:

Lenke til kommentar
mener man har 4 år, du har da brukt 3 av dem.. så å komme seg inn skal ikke være noe problem

man har "rett" på 4år over en 5år periode (rett på et fri år og) og så mister man retten ved fylte 21

EDIT: så har man vell og rett på og fulføre påbegynt opplæring

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...