Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internettforbindelse mellom Europa og Asia

Anbefalte innlegg

Hvis vi for diskusjonens sak forutsetter at den teoretiske signaltiden i fiber fra Europe, via USA til Asia er i området 100-150 ms, og at det på grunn av begrensninger i HW tilkommer 150 ms latency i signalet. Kan du da forklare hvorfor det er mulig å føre en telefonsamtale over konvensjonell telefoni over den samme strekningen uten særlig merkbar latency, men ikke IP-telefoni, gitt at IP-telefoni ikke er underlagt best effort som i dag?

Tur-retur er det snakk om et stedet mellom 200-300ms, antagligvis nærmere 300ms når man tar hensyn til lyshastighet i området 200-250000km/s i fiber. "Hardware" latency som forårsakes av repeatere og routere er jeg dog mer usikker på, men noe er det.

Jeg pinga en site i australia for en del år siden rett etter at vi hadde fått oss en 2mbps linje på jobben, og hadde en ping på godt over 400ms som kun varierte med +- 1-2 ms. Det tyder på at det på det tidspunktet så godt som ikke eksisterte noen "chokepoints" på veien og at det var snakk om optimal rundetid.

Jeg snakker ganske hyppig på tlf mot Asia og du til tider kan merke at det er litt latency. Vi vet dog ikke, ihvertfall ikke jeg, om det allerede finnes noe "direkte" fiber mellom Europa og Asia som brukes til telefoni og andre ting. Det at det ligger fiber mellom 2 steder betyr jo ikke at den automagisk blir brukt til internett.

Jeg tror ikke vi vil se noen klar overgang til routing mellom Europa og Asia etter å ha tenkt litt på saken. Hvis blant annet Global Crossing, som AFAIK er en av de største aktøreren innen fiber og internett backbone, legger fiber til Asia så vil ikke det automatisk ønske å peere annet enn lokalt mot andre backbones der - såsant de ikke da får betalt for den trafikken som går over dems nett mellom Europa og Asia. Så i først omgang vil man kanskje se direkte routing innenfor nettet til noen av de store internasjonale operatørene. Igjen, dette er ikke noe jeg har så voldsomt mye peiling på, men jeg har sett litt av den type issues når jeg har lest litt rundt på nettet. Blant annet gjaldt samme problem internt i Europa inntil for bare noen få år siden da mye trafikk som kunne gått internt i Europa ble først routa over atlanteren.

Blir nok orden på det etterhvert, men hjelper alltids at de har noen som maser litt :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...