Gå til innhold

Komplett avviste returforespørsel


Anbefalte innlegg

J0lle

 

Jeg skrev ikke at du var uforsiktig, men at dette var en del som faktisk er knekt eller brukket av så er det ganske "spenstig" av deg når du venter halvannet år med å klage på det. Hvordan kan du huske akkurat hva du gjorde for halvannet år siden, har du fotografisk hukommelse osv?  Uansett så mener folk veldig masse, de kan rett og slett ikke gi deg retur på sånt, da må du ha en videofilm med dato på som beviser at du aldri har rørt på den :p lykke til

Her ser det ut som trådstarter har oppfylt undersøkelsesplikten sin da han fikk produktet.

 

Dersom det trådstarter sier er riktig så har han en sak. Hvis saken hadde gått så langt som til konfliktrådet/rettssak måtte trådstarter sannsynliggjort (over 50%) at delen var brekt når han fikk produktet. Dette kan som du sier være vanskelig. De fleste rettssaker avgjøres ikke på jussen, men på faktum (bevisene).

 

 

Komplett har bestemt seg for å ikke tro på trådstarter så enkelt er det. En angrepsvinkel kan være å se på hvordan delen er brekt og om dette svært lite sannsynlig kunne blitt gjort ved klønete montasje.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du kjøpte en komplett pc som reklamasjonstiden er gått ut på, kan du vel ikke kreve å få den reparert lenger, selv om komplett har reparert den en gang(byttet hk).

 

Spørsmålet blir vel hvor lang reklamasjonstid du har.

 

Det er kjøpsloven av 1988 som gjelder her tror jeg, der står det:

 

"Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). "

 

 

Det står også i loven:

 

"Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier."

 

Siden du kjøpte før den nye kjøpsloven, vil jeg si komplett har rett her siden deres pc-garanti gjelder i tre år.

 

Dersom du skulle fått erstattet dette hk og i tillegg fått fem nye år med reklamasjonrett, kunne du altså reklamert i 2009 på en pc du kjøpte i 2000!

 

 

 

OT:

Det er muligens på tide å oppgradere hk uansett?

Lenke til kommentar
"Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende.

Slik jeg tolker det så kan "overtok tingen" også gjelde for erstatningen. Dette er fordi selger ikke skal stadig kunne pådytte en kunde en erstatning som ikke holder mår bare for å komme over 2-årsgrensen for det produltet han kjøpte i utgangspunktet. F.eks hvis man klager på et hovedkort som er 1 år og 11 måneder så skal ikke selger kunne drøye en måne for å slippe å gi noe tilbake. Han skal heller ikke kunne levere en så dårlig erstatning at den bare vil vare såvidt over 2-årsgrensa. Men som sagt tidligere: Jeg er på ingen måte sikker på om jeg har rett her. Det er mulig det var den gamle kjøpsloven som var slik og ikke den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Dersom du skulle fått erstattet dette hk og i tillegg fått fem nye år med reklamasjonrett, kunne du altså reklamert i 2009 på en pc du kjøpte i 2000!
Nei, han kunne reklamert på en erstatning som var knappe 5 år gammel. Forøvrig så er det vel kanskje 2 år slik det sies lengre opp her i tråden. Da betyr det at man i teorien kan reklamere på et knappe 4 år gammelt produkt.
Lenke til kommentar
M_Mickey

 

Spørsmålet blir vel hvor lang reklamasjonstid du har.

 

Det er kjøpsloven av 1988 som gjelder her tror jeg, der står det:

 

"Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). "

 

 

Det står også i loven:

 

"Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier."

 

Siden du kjøpte før den nye kjøpsloven, vil jeg si komplett har rett her siden deres pc-garanti gjelder i tre år.

 

Dersom du skulle fått erstattet dette hk og i tillegg fått fem nye år med reklamasjonrett, kunne du altså reklamert i 2009 på en pc du kjøpte i 2000!

 

 

 

OT:

Det er muligens på tide å oppgradere hk uansett?

Det er riktig som M_Mickey sier at det er kjøpsloven fra 1988 som gjelder for ditt kjøp i og med at det skjedde før 1. juli 2002

 

Derimot henviser M_Mickey til kjøpsloven av 1988 etter at den ble endret etter 1 juli 2002. Bakgrunnen for at den ble endret var at nå er forbrukerrettighetene overflyttet til forbrukerkjøpsloven. (Dette medførte ikke noen endring i rettstilstanden for kjøp som skjedde før denne datoen. Man må se hvordan kjøpsloven av 1988 lød før den ble endret)

 

Det spørs om ikke M_Mickey skifter konklusjon når han leser hvordan loven egentlig var.

 

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3) I forbrukerkjøp gjelder fristregelen i andre ledd tilsvarende. Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Melding om mangelen kan i forbrukerkjøp gis til den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
For at det skal være DOA skal feil meldes innen 15 dager etter kjøpsdato...

Uansett mener jeg at reklamasjonsretten gjelder her.

For at det skal være DOA, må feilen være der når du mottar produktet, den må være slik at den ikke kan fikses på stedet, og den må meldes så snart som mulig, senest 15 dager. Om feilen oppstår etter f.eks. en ukes bruk er det ikke DOA.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Eneste grunn til at reklamasjonsreglene skulle være kortere på enkelt komponenter enn hele PCer er at forventet levealder er kortere for enkeltkomponenter. Og hvordan det i så fall skulle henge sammen logisk vet jeg ikke da PCer er bygd opp av enkeltkomponenter.

Jeg snakker ut fra praktisk anvendelse. Jeg jobber med tekniske ting for en produsent av ferdigbygde PCer. Der er det 5 års reklamasjonsrett uansett hvilken komponent som ryker, samme om det er en slitedel eller ikke.

 

Har også jobbet med slike ting på løse komponenter. Der var det 2 år. Begge arbeidsstedene har hatt saker på dette for å få avgjort hva som skulle gjelde.

 

I den saken her, så styrte trådstarter selv rett inn i et avslag fordi han hevdet DOA på en del som han har hatt i vanlig bruk. Han kan prøve å gå for en reklamasjon, så får man jo da se hvordan Komplett ordner den saken.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
J0lle

 

Jeg skrev ikke at du var uforsiktig, men at dette var en del som faktisk er knekt eller brukket av så er det ganske "spenstig" av deg når du venter halvannet år med å klage på det. Hvordan kan du huske akkurat hva du gjorde for halvannet år siden, har du fotografisk hukommelse osv?  Uansett så mener folk veldig masse, de kan rett og slett ikke gi deg retur på sånt, da må du ha en videofilm med dato på som beviser at du aldri har rørt på den :p lykke til

Her ser det ut som trådstarter har oppfylt undersøkelsesplikten sin da han fikk produktet.

 

Dersom det trådstarter sier er riktig så har han en sak. Hvis saken hadde gått så langt som til konfliktrådet/rettssak måtte trådstarter sannsynliggjort (over 50%) at delen var brekt når han fikk produktet. Dette kan som du sier være vanskelig. De fleste rettssaker avgjøres ikke på jussen, men på faktum (bevisene).

 

 

Komplett har bestemt seg for å ikke tro på trådstarter så enkelt er det. En angrepsvinkel kan være å se på hvordan delen er brekt og om dette svært lite sannsynlig kunne blitt gjort ved klønete montasje.

Nå er det mange saker som blandes her. Det er ikke trådstarter (meg) som har knekt en minneslot.

 

DOA kan godt være feil beskrivelse på problemet, den saken får jeg evt. ta opp med Komplett dersom det blir aktuelt.

 

For å beskrive saken litt mer teknisk, kort og enkelt:

 

Ved 100 MHz FSB funker hovedkortet fint. Ved 133 MHz FSB fungerer ikke den ene minnesloten. Jeg har prøvd alle kombinasjoner med 2 brikker (begge i, byttet, én og én) og kommet frem til at begge brikkene samt én minneslot er fungerende.

 

I begynnelsen hadde jeg en Duron 600 (6x100 MHz). Derfor fikk jeg aldri prøvd hovedkortet ved 133 MHz. Nå har jeg kjøpt en XP 2400+, og måtte derfor stille opp FSB til 133 MHz. Da begynte maskinen å bli ustabil. Dersom jeg satte ned FSB til 100, dvs. prosessoren yter som en 1800+, gikk den stabilt. Jeg hadde derfor valget mellom å kun bruke én minneslot (256 MB) og kjøre 2400+, eller begge (384 MB) og kjøre 1800+.

 

Dette anser jeg som en vesentlig mangel, og jeg kunne på ingen måte oppdaget feilen tidligere.

Lenke til kommentar

Jepp, produksjonsfeil i så fall. Og da er det mulig å prøve seg på en reklamasjon. Om reklamasjonstiden er 2 eller 5 år finner man jo ut :cool:

 

At du brukte betegnelsen DOA kan godt være grunnen til at du fikk avslag, siden DOA forutsetter at du ikke fikk brukt produktet når du fikk det.

Lenke til kommentar
DOA kan godt være feil beskrivelse på problemet, den saken får jeg evt. ta opp med Komplett dersom det blir aktuelt.

 

For å beskrive saken litt mer teknisk, kort og enkelt:

 

Ved 100 MHz FSB funker hovedkortet fint. Ved 133 MHz FSB fungerer ikke den ene minnesloten. Jeg har prøvd alle kombinasjoner med 2 brikker (begge i, byttet, én og én) og kommet frem til at begge brikkene samt én minneslot er fungerende.

 

I begynnelsen hadde jeg en Duron 600 (6x100 MHz). Derfor fikk jeg aldri prøvd hovedkortet ved 133 MHz. Nå har jeg kjøpt en XP 2400+, og måtte derfor stille opp FSB til 133 MHz. Da begynte maskinen å bli ustabil. Dersom jeg satte ned FSB til 100, dvs. prosessoren yter som en 1800+, gikk den stabilt. Jeg hadde derfor valget mellom å kun bruke én minneslot (256 MB) og kjøre 2400+, eller begge (384 MB) og kjøre 1800+.

 

Dette anser jeg som en vesentlig mangel, og jeg kunne på ingen måte oppdaget feilen tidligere.

DOA betyr Dead on Arrival, og skal brukes hvis du mottar et "dødt" produkt. Hvis produktet er brukt, skal du bruke vanlig reklamasjon.

 

DOA har som regel ekstra "gunstige" betingelser, og gjelder altså ikke for brukte produkter.

 

Etter min mening har alle datakomponenter en forventet levetid på minst fem år, med et mulig unntak av vifter. Hvem forventer liksom at harddisken skal dø før det er gått fem år? Jeg hadde ihverfall ikke kjøpt dét merket...

 

At hovedkortet ikke takler 133MHz på alle slottene bør nok regnes som en vesentlig mangel, og Komplett bør reparere kortet eller levere et nytt, tilsvarende. Dette forutsetter at du melder det inn som en vanlig reklamasjon.. En DOA-forespørsel vil naturlig nok bli avslått med en gang.

 

My two cents..

Lenke til kommentar

Rett skal være rett ; men ikke la det gå utover helgehumøret .

Tilsvarende kort koster "minst" kr. 150 på PS-lagersalg.

Handles det der kan man koste på seg litt storsinn , så ikke de stakkars nettbutikkene går på slike "kjempesmeller".

Lenke til kommentar

bare for å påpeke en ting;

 

hvis TEE snakker på genrelt grunnlag om DOA. Denne doa tiden varier veldig fra produsent til produsent. Alle feil innen en uke på feks Sony Ericsson er doa, alle feil på Compaq produkter innenfor 30 dager er ansett som DOA. Acer har 7 dager og feks Panasonic 14 dager i likhet med Siemens.

 

 

Reklamsjonsfristen fornyes fra den dagen man mottar erstatningsproduktet.

I hvert fall er det noe forbrukerrådet gjentatte ganger forteller meg.

Lenke til kommentar

Ja med de prisene som det er på data komponenter idag . Så bør man kunne forvente at det holder i minst 5 år. Herre Gud!

Likeledes bør leverandører forstå at eksempelvis ett skjærmkort med feil type minne eller mislykket modding skal tas tilbake på angrefristen.

De retunerte kortene skal så selges på "billigsalg" heller kastes.

Alvorlig talt jeg tror det knapt er en bransje med større grad av vilje til å gjøre kunden fornøyd. På tross av lave marginer.

Slutt opp med sutring, som i dette eksemplet med ett antikk hovedkort!

Endret av tag1
Lenke til kommentar

Enig i at DOA var en tabbe, som skyldes av at kortet trolig var ødelagt fra starten av og at jeg ikke visste nok om hva DOA innebærer. Det var imidlertid tydeligvis ikke Komplett sin begrunnelse for avslaget, de mente nemlig at kortet ikke kunne returneres pga. utgått garanti.

 

Jeg har, forståelig nok, enda ikke fått noe svar fra Komplett, så vi får avvente. Jeg er for tiden i militæret, så jeg kommer ikke til å sjekke noe mail på en stund, men vil holde dere oppdaterte etter hvert :) (Skal forresten på en fire døgns feltøvelse fra mandag av, forhåpentligvis holder værmeldingene som lovet)

Lenke til kommentar

Perm! :D

 

Alt jeg har skrevet til Komplett, er dette:

 

Dette er feil. I følge kjøpsloven har jeg reklamasjonsrett i 5 år.

Hovedkortet jeg benytter nå er også mye nyere enn dette, og var

sannsynligvis defekt da jeg fikk det som en erstatning for mitt

forrige hovedkort.

 

Nå fikk jeg svar:

 

Hei.

 

Søk retur på nytt henvis til denne mailen. Og at du har fått et erstatnignskort som har blitt defekt eller var defekt ved levering

 

De var altså ikke særlig vanskelige å ha med å gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei du.

 

Jeg kan bare si hva jeg lærte når jeg jobbet for en importør.

Jeg mener loven er slik at hvis du får en ny vare fordi at ditt gamle hovedkort ryker så skal du få 2 nye år med garranti.

Altså får du nytt kort og du skal ha to nye år.

Da skal man ikke følge den gamle kvitteringen på det gamle kortet for det er ikke det du har lenger.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at Komplett skulle erstatte et hovedkort tidligere i år (opprinnelig kjøpt i 2000), men at erstatningen ikke lenger kan reklameres.

 

Og erstatningens reklamasjonstid skal starte på nytt, da denne 'handlingen' sees på som en oppgjøring at feilen, er dermed ny handel. Dette skal derimot ikke gjelde med reparasjoner, da det er samme produkt.

 

Det virker som om den personen hos Komplett har misforstått omstendighetene litt. Noen ganger kan det gå litt fort. Prøv å ringe dem for å forklare saken (eller e-post). Dette ordner seg nok.

 

Off-topic: Du som snakker om 'sutring'..... Skal man gi fra seg rettighetene sine fordi pris er rimelig eller fortjeneste ikke er stor? Du vet tydeligvis ikke noe om butikkenes fortjeneste uansett. Butikker som driver bra (i åresvis nå) gjør sånn fordi de forskjellige sidene av bedriften tas hånd av med prisene de selger til. Om ting ikke dekkes og bedriften sliter økonomisk, har bedriften selv gjort noe feil, og har seg selv å skylde på.

 

Det er vårt ansvar å sørge for at våre rettigheter opprettholdes. I tillegg skal vi sørge for å støtte bedrifter som opprettholder våre rettigheter og som yter service, ved at de får oss som kunder. Det er slik vi får et marked som fungerer for seg og for oss.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...