inaktiv000 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 For endel år siden (ca år 2000) kjøpte jeg en PC med ABIT KT7-RAID-hovedkort. Det gikk istykker, og jeg fikk et MSI-kort i erstatning. Dette var tidligere i år. Nå har jeg funnet ut at det er en feil med den ene minnesloten på kortet, noe som sannsynligvis har vært der siden jeg fikk det. Derfor sente jeg inn en returforespørsel, der jeg beskrev problemet som en DOA. Til svar fikk jeg følgende: Vi kan dessverre ikke godkjenne retur på denne varen, da den er utenfor garanti (3år) fra opprinnelig kjøpsdato 11.09.2000. Sørg for at du bruker siste BIOS versjon fra www.msi.com.tw til dette kortet. Dette var mitt svar: Dette er feil. I følge kjøpsloven har jeg reklamasjonsrett i 5 år.Hovedkortet jeg benytter nå er også mye nyere enn dette, og var sannsynligvis defekt da jeg fikk det som en erstatning for mitt forrige hovedkort. Har ikke jeg rett i denne saken? I så tilfelle synes jeg det er dårlig av Komplett å forsøke å villede kundene med hensyn til hvilke rettigheter dem har. Kan forøvrig nevne at PS-Data, hvor jeg hadde kjøpt minnebrikken, gikk ut fra at jeg hadde kjøpt hovedkortet hos dem, og tilbød seg umiddelbart å ta i mot hovedkortet i retur. Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Komplett har retten på sin side, hovedkort har i utgangspunktet 2 års reklamasjon ved fabrikasjonsfeil. Garantien blir heller ikke fornyet når man får et nytt produkt, det er alltid opprinnelig kjøpsdato som teller. Slik er reglene Lenke til kommentar
diss Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg må bare legge til en opplevelse som er noe tilsvarende den du har her cecolon... Tidligere iår bad jeg om returforespørsel på mitt ABIT-NFS7 hovedkort, jeg kjøpte kortet høsten 2003 og bad om returforespørsel våren 2005, altså ca 1,5 år senere. Grunnen til det var at jeg skulle oppgradere med mer ram og da oppdaget at et av "clips" festene på den minnesloten (som jeg forøvrig aldri tidligere hadde brukt) var knukket og såvidt hang fast. Jeg søkte om retur, men fikk avslag på den. Grunnen til det var at ramslottene ikke hadde støtte av reklamasjonsretten. Vel, jeg gav blaffen og bruker idag den minnesloten, uten at jeg kan være helt sikker på at minnebrikken sitter skikkelig fast... Glimrende av komplett! Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg må bare legge til en opplevelse som er noe tilsvarende den du har her cecolon... Tidligere iår bad jeg om returforespørsel på mitt ABIT-NFS7 hovedkort, jeg kjøpte kortet høsten 2003 og bad om returforespørsel våren 2005, altså ca 1,5 år senere. Grunnen til det var at jeg skulle oppgradere med mer ram og da oppdaget at et av "clips" festene på den minnesloten (som jeg forøvrig aldri tidligere hadde brukt) var knukket og såvidt hang fast. Jeg søkte om retur, men fikk avslag på den. Grunnen til det var at ramslottene ikke hadde støtte av reklamasjonsretten. Vel, jeg gav blaffen og bruker idag den minnesloten, uten at jeg kan være helt sikker på at minnebrikken sitter skikkelig fast... Glimrende av komplett! De ville uansett ikke gitt retur på en del som er brukket av, garanti omfatter fabrikasjonsfeil, sånne ting må man sjekke med en gang man får pakken og melde ifra om straks. Kan ikke tro man får retur på slikt halvannet år etterpå. Tror du virkelig de kan gi ut nye kort i hytt og pine grunnet at folk er uforsiktige? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 når du mottar erstatningsvare i fra komplett.no så må du søke retur på den ordren, ikke på den opprinnelige ordren, som altså var i 2000. MSI kortet skal ha dukket opp som en egen ordre på ordre historikken din på dine konto sider. Søk retur på den. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Komplett har retten på sin side, hovedkort har i utgangspunktet 2 års reklamasjon ved fabrikasjonsfeil. Garantien blir heller ikke fornyet når man får et nytt produkt, det er alltid opprinnelig kjøpsdato som teller. Slik er reglene Dette er vel feil...Garantien gjelder på produktet,, og hvis han fikk det i år, har han fortsatt garanti på MSI-kortet. dessuten er det produsent som yter garanti og ikke komplett. Derfor vil jeg si atdu burde stå på, og forklare at du fikk erstatningskort, og garantien fortsatt gjelder. Rett på meg hvis jeg tar feil, men det er jeg gabske sikker på at jeg ikke er. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Man kan reklamere på et produkt i intil 5 år, garanti derimot er noe litt anet. Men man skulle jo tro du kunne reklamere på produktet da det ikke er 5 år siden kjøpsdato. Lenke til kommentar
diss Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jolle: Spenstig at du antyder at jeg er "uforsiktig" når jeg i spesifikt skriver at minnesloten aldri var brukt. Når jeg får en vare, i dette tilfellet hovedkortet, ser jeg over kortet etter åpenbare mangler. Når jeg ikke identifiserer mangler direkte, og kortet virker, og når jeg i ettertid ser at det er en feil ved kortet som etter min mening er fra tiden før den endte i mitt eie, da er det fra mitt ståsted rimelig at jeg ber om erstatningsvare som tilsvarer det jeg betalte for. At komplett ikke tillater returer av denne typen fordi risikoen for svindel av "uforsiktige folk" er for stor, så er det deres valg, ikke mitt eget. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 For endel år siden (ca år 2000) kjøpte jeg en PC med ABIT KT7-RAID-hovedkort. Det gikk istykker, og jeg fikk et MSI-kort i erstatning. Dette var tidligere i år. Nå har jeg funnet ut at det er en feil med den ene minnesloten på kortet, noe som sannsynligvis har vært der siden jeg fikk det. Derfor sente jeg inn en returforespørsel, der jeg beskrev problemet som en DOA. Til svar fikk jeg følgende: Vi kan dessverre ikke godkjenne retur på denne varen, da den er utenfor garanti (3år) fra opprinnelig kjøpsdato 11.09.2000. Sørg for at du bruker siste BIOS versjon fra www.msi.com.tw til dette kortet. Dette var mitt svar: Dette er feil. I følge kjøpsloven har jeg reklamasjonsrett i 5 år.Hovedkortet jeg benytter nå er også mye nyere enn dette, og var sannsynligvis defekt da jeg fikk det som en erstatning for mitt forrige hovedkort. For å få godkjent en DOA, så må det faktisk være en DOA. Altså ubrukelig når du mottar varen. Siden kortet har vært i bruk, er det ikke DOA. Enkelt og greit. Reklamasjonsretten når du kjøper løse komponenter er også forskjellig fra når du kjøper en ferdig bygd PC fra f.eks. Dell (får vel unngå å bruke de jeg selv driver med som eksempel ). På en komplett ferdigbygd PC har du 5 års reklamasjonsrett. På løse komponenter er du dessverre ikke like heldig Allerede i åpningen, med å forklare det som en DOA, styrte du rett inn i et kort og greit avslag, siden kortet åpenbart ikke var Dead On Arrival Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 For at det skal være DOA skal feil meldes innen 15 dager etter kjøpsdato... Uansett mener jeg at reklamasjonsretten gjelder her. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) når du mottar erstatningsvare i fra komplett.no så må du søke retur på den ordren, ikke på den opprinnelige ordren, som altså var i 2000. MSI kortet skal ha dukket opp som en egen ordre på ordre historikken din på dine konto sider. Søk retur på den. Det var det jeg gjorde! Det er egentlig flere aspekter ved saken som gjør at jeg føler at jeg har retten på min side. For det første er jeg overbevist om at et hovedkort er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, dvs. reklamasjonsrett i 5. Om reklamasjonsretten ikke blir forlenget ved erstatningsvare, vil jeg hvertfall regne med at garantien (fra produsenten sin side!) ikke blir fornyet! Dersom ingen av disse argumentene er gyldige, så er det uansett svært sannsynlig at feilen var der når jeg mottok kortet, og dermed at jeg mottok en defekt erstatningsvare. Det må da medføre at jeg har rett til å få ny, selv om feilen ikke ble oppdaget før nå? Endret 30. oktober 2004 av cecolon Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Reklamasjonsretten når du kjøper løse komponenter er også forskjellig fra når du kjøper en ferdig bygd PC fra f.eks. Dell (får vel unngå å bruke de jeg selv driver med som eksempel ). På en komplett ferdigbygd PC har du 5 års reklamasjonsrett. På løse komponenter er du dessverre ikke like heldig Jeg vet ikke om folk her blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjonsrett er dine rettigheter etter kjøpsloven(forbrukerkjøpsloven) Garanti er løfte fra produsenten om å ordne opp. Eneste grunn til at reklamasjonsreglene skulle være kortere på enkelt komponenter enn hele PCer er at forventet levealder er kortere for enkeltkomponenter. Og hvordan det i så fall skulle henge sammen logisk vet jeg ikke da PCer er bygd opp av enkeltkomponenter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Garantien blir heller ikke fornyet når man får et nytt produkt, det er alltid opprinnelig kjøpsdato som teller. Men hva med reklamasjon da? Jeg tror jeg har hørt noe om at reklamasjonen skal gjelde på det erstatningsproduktet fra man fikk erstatningen og ikke fra man kjøpte det første produktet. Jeg er absolutt ikke sikker, men mener å ha hørt noe slikt en gang. Hm.. Jeg burde vel egentlig sjekket forbrukerkjøpsloven selv. *sløv* BTW: Hvilke dataprodukter er det egentlig som har 5 års reklamasjon? Jeg syne jeg stadig hører noen si "Det er 2 år og ikke 5 år på det produktet der", men aldri omvendt. Det er i hvertfall ikke så mange som gidder å diskutere seg til 5 års reklamasjon, så da lurer jeg på om 5-årsregelen er på vei til å skli helt ut når det gjelder dataprodukter. Hva mener dere? Hvilke dataprodukter mener dere har 5år? Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Garantien blir heller ikke fornyet når man får et nytt produkt, det er alltid opprinnelig kjøpsdato som teller. Men hva med reklamasjon da? Jeg tror jeg har hørt noe om at reklamasjonen skal gjelde på det erstatningsproduktet fra man fikk erstatningen og ikke fra man kjøpte det første produktet. Jeg er absolutt ikke sikker, men mener å ha hørt noe slikt en gang. Hm.. Jeg burde vel egentlig sjekket forbrukerkjøpsloven selv. *sløv* BTW: Hvilke dataprodukter er det egentlig som har 5 års reklamasjon? Jeg syne jeg stadig hører noen si "Det er 2 år og ikke 5 år på det produktet der", men aldri omvendt. Det er i hvertfall ikke så mange som gidder å diskutere seg til 5 års reklamasjon, så da lurer jeg på om 5-årsregelen er på vei til å skli helt ut når det gjelder dataprodukter. Hva mener dere? Hvilke dataprodukter mener dere har 5år? Bl.a skjermer skal vel ha 5 år i likhet med tv'er osv. (Gjelder vel CRT) Endret 30. oktober 2004 av J0lle Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Hvorfor søkte du retur på DOA?? Feilen har oppstått når du finner den så du skal reklamere for en feil som har oppstått nyligt. Bare tull at du synser feilen tilbake til du mottok det.. Endret 30. oktober 2004 av taz Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jolle: Spenstig at du antyder at jeg er "uforsiktig" når jeg i spesifikt skriver at minnesloten aldri var brukt. Når jeg får en vare, i dette tilfellet hovedkortet, ser jeg over kortet etter åpenbare mangler. Når jeg ikke identifiserer mangler direkte, og kortet virker, og når jeg i ettertid ser at det er en feil ved kortet som etter min mening er fra tiden før den endte i mitt eie, da er det fra mitt ståsted rimelig at jeg ber om erstatningsvare som tilsvarer det jeg betalte for. At komplett ikke tillater returer av denne typen fordi risikoen for svindel av "uforsiktige folk" er for stor, så er det deres valg, ikke mitt eget. Jeg skrev ikke at du var uforsiktig, men at dette var en del som faktisk er knekt eller brukket av så er det ganske "spenstig" av deg når du venter halvannet år med å klage på det. Hvordan kan du huske akkurat hva du gjorde for halvannet år siden, har du fotografisk hukommelse osv? Uansett så mener folk veldig masse, de kan rett og slett ikke gi deg retur på sånt, da må du ha en videofilm med dato på som beviser at du aldri har rørt på den lykke til Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Tidligere iår bad jeg om returforespørsel på mitt ABIT-NFS7 hovedkort, jeg kjøpte kortet høsten 2003 og bad om returforespørsel våren 2005, altså ca 1,5 år senere. ^ Back to the future? Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Simen1 BTW: Hvilke dataprodukter er det egentlig som har 5 års reklamasjon? Jeg syne jeg stadig hører noen si "Det er 2 år og ikke 5 år på det produktet der", men aldri omvendt. Det er i hvertfall ikke så mange som gidder å diskutere seg til 5 års reklamasjon, så da lurer jeg på om 5-årsregelen er på vei til å skli helt ut når det gjelder dataprodukter. Hva mener dere? Hvilke dataprodukter mener dere har 5år? Min personlige oppfatning (og jeg tror den også er faglig) er at omtrent samtlige datakomponenter har 5 år reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil. Ofte kommer ikke problemstillingen på spissen da mange bytter ut utstyret lenge før det. Men slitasje deler som går i stykker pga normal slitasje er det ikke reklamasjon på. BW Lurer på hvor lang reklamasjonsrett man har på elektronikken i biler. Kvalitetsmessig ligger vel disse på nivå med vanlige datakomponenter. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Det mest fornuftige hadde vel vært at garantien ble utvidet, ettersom den er gitt av produsent, mens reklamasjonsretten går tilbake til det første produktet. Greit nok at det var feil å søke DOA, men dette var ikke en del av Kompletts begrunnelse. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Nå har jeg funnet ut at det er en feil med den ene minnesloten på kortet (...) Og du er 100% sikker på at det ikke er noe feil med minnebrikken, eller kombinasjonen av minnebrikker, som forårsaker feilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå