Gå til innhold

Lisenskoder, hvordan fungerer de?


Anbefalte innlegg

Hvis man tar for seg ex. Win XP. Selve programvaren fungere så lenge man har en lisensnøkkel, uavhengig om det er den samme cd`en man fikk med lisensen når man kjøpte den.

Er det ei fil i programmet som inneholder alle de ulike lisensnøklene som finnes, eller?.

Spørsmålet har ingenting med piratkopi-virksomhet, men er rettet p.g.a. nysgerrighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ei fil i programmet som inneholder alle de ulike lisensnøklene som finnes, eller?.

Generelt kan man vel si at det ikke ligger komplette lister over alle lisensnøkler inni programmet, men snarere benyttes en eller annen matematisk formel som kalkulerer om nøklen er gyldig. I tillegg kan det ligge en liste (blacklist) over ugyldige nøkler som f.eks har blitt spredt på internett, slik at disse ikke lenger vil fungere.

Lenke til kommentar
Så en produsent har ikke oversikt over hvilke lisenser som finnes og dermed kan brukes?

Produsenten har selvsagt et program som kan generere gyldige lisensnøkler.

 

Mener du om de har oversikt over alle lisensnøklene som brukes? Det kommer isåfall an på om det benyttes registrering av programmene over internett, eller om det kun foregår lokal sjekking av nøklene.

Lenke til kommentar
Så en produsent har ikke oversikt over hvilke lisenser som finnes og dermed kan brukes?

Med aktivering over nett så har det vel blitt mer vanlig at produsenten har en database med x antall forhåndsgenererte lisensnummer som det sjekkes mot.

 

Programmer (keygeneratorer) som generer nummer ut i fra en matematisk formel for å omgå kopibeskyttelse vil dermed langt på vei utspille sin rolle siden det ikke lenger bare holder at lisensnummeret er matematisk korrekt.

 

I tillegg blir det vel ofte registrert hos produsenten at et nummer er i bruk og dette kan dermed ikke brukes hos flere samtidig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Så du mener at en "keygenerator" ikke vil fungere når det gjelder å lage en lisensnøkkel?

Det vil ikke fungere hvis man har et robust opplegg for online-sjekking av registreringsnøkler. Du vil jo alltids kunne installere programmet men det er altså en "fare" for at du ikke får full glede av det pga online-muligheter. Et ekstremt eksempel er jo massive online spill, hvor man ikke kommer langt med en keygen.

 

 

PS. Må bare si det er deilig å kjøre GNU/Linux og slippe alt dette bryet med lisensnøkler for hvert minste lille drittprogram. Her installerer man hundrevis av programmer i én operasjon, og jeg slipper å slite ut fingrene mine på å taste inn en uendelig rekke registreringsnøkler :p

Lenke til kommentar
Er det ei fil i programmet som inneholder alle de ulike lisensnøklene som finnes, eller?.

Generelt kan man vel si at det ikke ligger komplette lister over alle lisensnøkler inni programmet, men snarere benyttes en eller annen matematisk formel som kalkulerer om nøklen er gyldig. I tillegg kan det ligge en liste (blacklist) over ugyldige nøkler som f.eks har blitt spredt på internett, slik at disse ikke lenger vil fungere.

Det er derfor man kan bruke disassembler til å lage en keygen :D

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
hmm.. Og hva er en assembler? :)

En assembler oversetter symbolsk maskinspråk (aka assembly) til maskinspråk.

 

Assembly er et programmeringsspråk som ligger så tett opp til maskinspråk som mulig, da instruksjonene man skriver så og si bare er mnemoniske uttrykk for de samme instruksjonene - i maskinkode

Lenke til kommentar
Det er et programmeringsspråk, som ligger "nærmere" maskinvare"språket" enn f.eks. C++?

Høynivaspråk er nøytrale i forhold til cpu-arkitektur, slik at du kan programmere i C++ og andre språk og kompilere det til enhver arkitektur såfremt det fins en passende kompilator tilgjengelig.

 

Assembler er som Manuel skriver i utgangspunktet kun mnemoniske utrykk for prosessor-instruksjonene på den aktuelle plattformen, og det er derfor det laveste nivået det går an å programmere i (bortsett fra at man selvsagt kan kode direkte i hexeditor hvis man føler seg ekstremt l33t, men det gir ingen fordeler fremfor assember siden man kan oppnå akkurat det samme i assembly, som er lettere å lese for mennesker). Assembler-kode er derfor ikke kompatibel på tvers av ulike cpu-arkitekturer (f.eks Intel/AMD x86, Motorola 680xx, PowerPC, SPARC osv)

 

Nå bør det nevnes at i en moderne assembler finnes det også endel muligheter pseudo-assembly. Dette er instruksjoner som blir omgjort til flere cpu-instuksjoner, og fungerer som en forenkling for programmereren. Dette er spesielt nyttig hvis man jobber med RISC-prosessorer siden de har veldig få instruksjoner på cpu'en, og kan sånn sett få de til og virke litt mer "CISC-aktig".

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...