PloKooN Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) Har 5 hardisker totalt på min pc. 4 av de er vanlig IDE disker. Mens den siste er en serial ata disk. Problem #1: Saken er at jeg vil ha serial ata disken som Primary Master, men den blir valgt som fourth master i bios. Hvordan fikser jeg dette? Siden jeg har så mange disker bruker jeg et IDE kort i pcisporet (gir meg plass til 4 nye disker). Problem #2: Når jeg er i windows låser alt seg plutselig i noen sekunder. Når pcen kommer til hektene igjen er begge diskene som er koblet til idekortet forsvunnet. Restarter jeg pcen og går inn i bios står det at first boot device er raidkortet (idekortet altså). Jeg fikser opp i problemet: setter 4 master satadisken som first boot device. Alt funker og booter opp i windows XP. Men neste gang jeg skal slå på pcen står igjen raidkortet som first boot device!! Hvordan kan et slikt kort overstyre bios? Og hvordan fikser jeg dette? MVH PloKooN Endret 30. oktober 2004 av PloKooN Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 litt hjelp hadde ikke vært å forakte. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) litt hjelp hadde ikke vært å forakte. Fy! Ikke bumpe etter bare en dag! Forøvrig: 1: Det skal være settings i BIOS for å forandre på boot-rekkefølgen, slik at det ikke har noenting å si hva sata-disken ligger som i listen. EDIT: Så du allerede har gjort dette, ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt vil ha sata-disken som første disk i listen, dersom det ikke har noe å si anyway? 2: Jeg hadde lignende problemer med et Abit IC7-kort en gang i tiden, og det som var løsningen da var en BIOS-oppgradering. Andre ting som kan forårsake slike problemer er strømforsyning som er for svak, ustabil/overklokket PCI-buss, eller dårlige kondensatorer på hovedkortet. Endret 31. oktober 2004 av Aetius Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hei. Bare en ting å gjøre; når du installere WinXP(eller hva nå du bruker), like før man begynner å kopiere filer til hd. Står det at hvis du vil "Press F6, if you wonna install raid/*** driver", eller lignende! Så installer du driveren til S-ATA disken og da kan Windows finne den! Cluet er at du må installere S-ATA driveren før du begynner å sette opp OSen. (Tror det gjelder di fleste OSene) Håper dette var en hjelper på veien Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Kan du velge "S-ATA 1" eller "SCSI-controller" i boot sequency i biosen? Hvis det er det du allerede gjør så kan det være litt konflikt mellom de to kontrollerene. (S-ATA-kontrolleren på hovedkortet og PCI P-ATA-kontrolleren). Hvis det er tilfelle så tror bios at "SATA-1" eller "SCSI" alltid refererer til PCI-kontrolleren og tar dermed ikke hensyn til S-ATA kontrolleren på hovedkortet. Det er mulig du klarer å løse det med å benytte andre PCI-porter (dvs. endre IRQ'en). Hvis det ikke går så kanskje du klarer å løse det ved å kjøpe en PCI-SATA-kontroller. Hvis du fortsatt ikke får det til så tror jeg ikke at det er andre muligheter enn å kutte ut PCI-kortet. Dette ble litt rotete, men jeg håper du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
PloKooN Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) 1. har prøvd det. hva med å koble ut alle diskene untatt s-ata, da blir den vel oppfatta som primary master? 2. tror faktisk problemet begynte etter at jeg satt inn et tv-kort, får prøve å ta det ut. Men alt har fungert bra i flere år, så rart det blir krøll nå. Takker for hjelpa hvertfall, sorry for at jeg bumpa tidlig. Edit: JA der er du inne på noe! Jeg måtte flytte IDE-kortet ned en pci-slot for å få inn tv-kortet! det må nok være grunnen til problemene! Endret 31. oktober 2004 av PloKooN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå