Gå til innhold

LCD, CTR, refresh rates, synsvinkel etc


Lars-Erik

Anbefalte innlegg

En ting til jeg har fått testet nå er dette med refresh på LCD vs CRT

 

Det ble nevnt at refresh ikke har noe å si på en LCD, men jeg er ikke enig. Jeg har nå testet både 60Hz analog og 75hz analog mot en Eizo 550 LCD, og hvis du står i et rom i f.eks. en HalfLife modul, og så snur deg rundt, så er bevegelsen mye jevnere med 75hz, selv på en LCD (blir veldig hakkete i 60hz).

 

Men en ting som er mye verre (og som ikke nevnes i tester) er at når man snur seg rundt sånn, så er bildet helt krystallklart på en CRT mens man snur seg, på en LCD (selv en 16ms uten etterslep) så blir alt helt "blurry" (uklart/tåkete) mens man snur seg rundt. Nesten helt umulig å se noe. Jeg antar at dette også kommer av responstiden på LCD som er tregere. Men det er mye verre enn etterslep (jeg har ikke kunnet sport noe etterslep nemelig, men dette er jo enda verre :-)

 

Ja ja, jeg er tydeligvis altfor streng som ser både fargeforskjell oppe/nede og uklarheter ved bevegelse, men siden dette tydeligvis er forskjellig på TB og SN paneler så synes jeg det er rart ingen andre nevner dette med lyst/mørkt, det vurde jo være et utmerket kriterie å skille skjermer på i en test av dem? Samme med dette med uklarthet i spill når man står stille og snur seg rundt i et rom. Bedre måte å teste refresh og spillbarhet finnes vel ikke tydeligvis (må bare sees, sett opp en CRT og en LCD og sammenlign, det er helt vanvittig forskjell).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis fått din nye Eizo 550K Lars-Erik.Min er på tur men jeg begynner

å få kalde føtter etter det du skriver.Kanskje jeg ikke skulle ha bestillt og klart meg med CRT'n noen år til.Glad jeg ikke bruker så mye penger på LCD skjerm,

denne er jo "billig".Jeg bestillte DVI kabel fra Komplett så jeg håper den passer.

Ser at du muligens bare har fått testet med analog signal,det er mulig det blir

bedre hvis du kobler den opp med DVI?

Denne Eizo skjermen har jo fått gode tester.Angrer du på at du kjøpte din?

Endret av Raper
Lenke til kommentar

Skjermen er pen av utseende, støtten/foten er genial, fargene er meget bra. Skulle gjerne beholdt den (valgets kvaler). Men jeg VET jeg kommer til å irritere meg over lysstyrke forskjellen på mellomtoner (grå, lys blå, lys rød etc) siden jeg gjør det på laptopen på jobben. Men dette er sikkert bare sånn det er på TN-panel (de har jo i utgangspunktet meget snever synsvinkel). Men det er jo rart det er mørkt opp og lyst nede når man ser 90 grader på skjermen. Sideveis er det mye mye bedre. MEN det er jo ikke sikkert andre irriterer seg over dette - folk har jo forskjellig følsomhet for alt som har med bilde å gjøre.

 

Litt vrient å forklare dette med tekst, men jeg har tatt noen foto (med mitt nye supre Nikon 3700!) av en grå bakgrunn, samt av testbildene fra MonitorTest. Så skal jeg ta noen tilsvarende av Dell skjermen på jobben (som har et VA-panel) og legge den ut på hjemmesiden min.

 

Tips til de som tester. Dette er jo noe dere bør nevne i testene, og ikke regne med at alle er inforstått med at TN-paneler er sånn. Noen bilder av disse testbildene i testene hadde jo vist effekten, og hvorvidt noen TN baserte skjermer er bedre enn andre (et bilde sier mer enn 1000 ord).

 

Som sagt, bilder kommer etterhvert...

Lenke til kommentar

Hei Lars-Erik

 

1. Alle skjermer oppfører seg ulikt, selv om de er av samme modell. TO L550 kan faktisk oppføre seg helt ulikt hverandre. Dette er ofte et problem for de som kjører dual systemer.

 

2. Regner med at du har lest alle guider vi har skrevet, og satt deg inn i LCD til spilling: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8623&side=6

 

3. TN baserte skjermer har sin svakhet. Du burde gått for s-ips baserte skjermer, men disse koster jo litt igjen da. LaCie 20" er nok den perfekte skjerm for deg .)

Lenke til kommentar

Som jeg lovte, her er bildene. Jeg sjekket flere TN-baserte og VA-baserte, og det er helt likt. Så det er bare en sånn forskjell mellom dem da antar jeg (det er vel styrken til VA-skjermene). Men jeg synes fremdeles at slike bilder er nyttige i test-sammenheng. Viser tydelig svakhetene og styrekene ved de forskjellige skjermene. Se selv:

 

http://home.chello.no/~larse/LCD/LCD.html

Lenke til kommentar
modell. TO L550 kan faktisk oppføre seg helt ulikt hverandre. Dette er ofte et problem for de som kjører dual systemer.

 

3. TN baserte skjermer har sin svakhet. Du burde gått for s-ips baserte skjermer, men disse koster jo litt igjen da. LaCie 20" er nok den perfekte skjerm for deg .)

Selv om TN-skjermer er forskjellige regner jeg med at det med at de er mørkere øverst og lysere nederst må være generisk for denne typen skjermer. Siden alle tre jeg har sett er sånn (Eizo550, en laptop og Samsung173vt). Vet ikke hvordan logikken er (filmen skulle vel bryte lyset fra panelen både opp og ned, så hvorfor blir det mørkere øverst da). Dere tekniskere kan kanskje forklare det. VA-skjermene på jobben ser helt like ut uansett synsvinkel (helt opp til 170 grader).

 

Konklusjonen er vel at jeg må ha en VA eller S-IPS skjerm med <16 ms :-)

 

Så da er det vel bare å håpe at CRT skjermen min holder en stund til :-)

Lenke til kommentar

Man må tydeligvis begynne å ta disse testene av LCD skjermer med en

øsekar med salt.Eizo L550 har jo fått gode testresultater her på HW.no

og flere andre steder.Ser ikke testerne at bildet er så mye mørkere

øverst?En svaktsynt person kan jo se det uten briller.

Jeg ser jo forskjellen på VA og TN bildene som du har lagt ut.

Og jeg min tosk som har bestillt en Eizo L550.Jeg får benytte meg av angreretten.

Og jeg som trodde at LCD skjermer var blitt bra nå.

Endret av Raper
Lenke til kommentar
Og jeg min tosk som har bestillt en Eizo L550.Jeg får benytte meg av angreretten.

Og jeg som trodde at LCD skjermer var blitt bra nå.

Hmm... Jeg synes netopp jeg så at Dahle skrev none linjer over:

 

TO L550 kan faktisk oppføre seg helt ulikt hverandre. Dette er ofte et problem for de som kjører dual systemer.

Kanskje er din skjerm helt grei. Prøv den først litt du, og se. (Skjønt nå kommer du sikkert til å lete etter feil bare fordi du er overbevist om at de finnes. Sånn er vi mennesker. ;) )

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har ikke fått den enda,men det er jo klart jeg kommer til prøve den og da med DVI.Jeg har gledet meg slik til å få min første LCD skjerm og er derfor SÅ skuffet

over det dårlige resultatet som Lars-Erik sier han får på sin.

Det rare er jo at alle som har lagt inn sine erfaringer i prisguiden er strålende

fornøyd med sine skjermer.Mulig at de ikke tør innrømme at de kjøpt katta

i sekken?

Men du verden som sagt den skal prøves,hvis da posten klarer å få den frem.

Endret av Raper
Lenke til kommentar

Siden dette er en LCD post så.

Jeg har hatt lcd nå veldig lenge. Siden det ble nesten normalt. tror jeg har hatt LCD i nesten 4 år. Er fornøyd med åssen de er jeg. Selv om jeg spiller en del. Jeg har nå en Viewsonic VX700 25ms = 40Fps . Tenker jeg kjøper meg en Samsung skjerm med 12ms. Om ikke for lenge.

Men er det noen som vet når 8ms LCDene kommer ut på markedet?

Lenke til kommentar
Dere tekniskere kan kanskje forklare det. VA-skjermene på jobben ser helt like ut uansett synsvinkel (helt opp til 170 grader)

Det rent tekniske er forklart i en tråd av Øivind som heter "LCD alt du trenger å vite" (tipper den ligger i skjermforumet). Orker ikke å søke etter den akkurat nå. Det er helt riktig at en av de største styrkene til VA er overlegen innsynsvinkel. Dette forklarer at det er bedre bildekvalitet enn TN-baserte skjermer når du ikke sitter rett forran akjermen.

 

Allikevel ser jeg ikke hvordan dette kan oppstå.Jeg har ikke lagt merke til dette på noen av skjermene jeg har testet, og jeg fikler mye med bilder og farger under en test. Jeg har nå Samsung 710v på testbenken, men ser ingen tegn til dette her heller, selv om jeg leter etter det.

 

Sitter du i en merkelig stilling vanligvis? Normalen ligger vel på en drøy halvmeter fra skjermen, og med ca 30 graders vinkel ned mot bunnen av skjermbildet.

 

edit; Den soppen Øivind har slettet innholdet i tråden jeg snakket om...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Siden dette er en LCD post så.

Jeg har hatt lcd nå veldig lenge. Siden det ble nesten normalt. tror jeg har hatt LCD i nesten 4 år. Er fornøyd med åssen de er jeg. Selv om jeg spiller en del. Jeg har nå en Viewsonic VX700 25ms = 40Fps . Tenker jeg kjøper meg en Samsung skjerm med 12ms. Om ikke for lenge.

Men er det noen som vet når 8ms LCDene kommer ut på markedet?

http://www.mamoz.no/produkt/99%2EL0172%2EDSE/BenQ_17

Lenke til kommentar

Øvind,jeg driver og leser guiden din men har et enkelt spørsmål.

Er det slik på TN baserte LCD skjermer at en vil få øvre delen av bildet

såpass mørk som Lars-Erik sin Eizo L550 er?Kan det ha noe å si at

disse skjermene som Komplett selger så billig nå er TCO 99 og ikke

TCO 03?

Endret av Raper
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror Lars Erik er en smule kresen i sitt valg bare. Når du er så kresen bør du leke i high end klassen, og der får du ikke skjermer til under 4k ennå .)

 

Men TN baserte skjermer har ikke like bra innsynsvinkel som de andre panelene, derfor vil mange oppleve fargeforskjell da de ser på skjermen i ulike vinkler.

 

Kontrast fall vil vi også ha i VA baserte skjermer, den sterkeste på området er der S-IPS.

 

Eizo baserer skjermene sine på VA paneler (stort sett) som tilbyr en langt høyere kontrast enn S-IPS. Men VA har fall i kontrasen med en gang du begynner å se på skjermen fra sidene (vertikalt og horisontalt).

Vi snakker dog ikke om noe kjempe greier her. Folk som leker i denne klassen har øye for noe 99% av resten av befolkningen ikke ser...

 

 

Spørsmålet er hvor nerd man vil være på dette feltet, og hvor mye penger man har til rådighet.

 

TCO sier lite om bildekvalitet, det er det ISO 13406-2 som sier...

 

 

Ok, tipper dette holder som svar, slik at jeg ikke blir oppfattet som fagidiot av enkelte..

Lenke til kommentar
...eller kanskje Lars-Erik har vært uheldig.

Skylder kanskje å si at jeg er veldig kvalitetsbevisst og pirkete :-)

Det er ikke sikkert andre bryr seg om dette i det hele tatt.

Derfor jeg postet bildene - så dere kunne se for dere selv.

 

Synes fremdeles at gardient-bildene i Monitor-Test (de som viser rød, grønn og blå fra 0% til 100% fra venstre mot høyre er veldig avslørende). På en VA basert skjerm var det jo helt perfekt.

 

Derfor henstiller jeg herved testerne på hardware.no som vel bruker Monitor-Test om å ta med foto av disse (iallfall et) test-bilene når de tester monitorer.

 

Da kan hver enkelt sammenligne hvor mye denne forskjellen er på de ulike skjermene. OK, VA-skjermene er sikkert bra, men på TN-skjermer hvor dette fenomenet tydeligvis varierer så hadde disse test-bildene vært til stor hjelp!

 

Bare prøve-bildet (første bilde) viser jo tydelig lysstyrke forskjellen.

 

PS! Dette er jo først og fremst et problem i "office" bruk, når jeg testet i spill la jeg ikke merke til lysstyrke forskjellen (da var det "ulkart/tåkete" bilde når jeg snudde meg som jeg reagerte på - men slik er det vel på alle LCD skjermer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...