Gå til innhold

Bedre ytelse med lydkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit NF7 og kjører integrert lyd (se profil for resten av specs hvis det er interressant). Jeg bruker PC'en min nesten utelukkende til spilling (+ litt musikk), og er derfor opptatt av høy ytelse. Vil jeg få mye bedre ytelse med et lydkort, eller er det ganske lite det er snakk om? Lydkort kan vel være greit å ønske seg i julegave, så hvis dere kommer med forslag til kort, bør de ikke være så veldig dyre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et Abit NF7 og kjører integrert lyd (se profil for resten av specs hvis det er interressant). Jeg bruker PC'en min nesten utelukkende til spilling (+ litt musikk), og er derfor opptatt av høy ytelse. Vil jeg få mye bedre ytelse med et lydkort, eller er det ganske lite det er snakk om? Lydkort kan vel være greit å ønske seg i julegave, så hvis dere kommer med forslag til kort, bør de ikke være så veldig dyre...

det hket har et meget bra innebygd lydkort med navn Soundstorm. Dette kan måles med Audigy seriern :)

Lenke til kommentar

Jeg bytta også nettopp hovedkort fra Asus A7v333 til NF7-s rev 2.0 ..

..brukte tidligere et hercules fourtissimo 7.1 kort som jeg nå la i hylla til fordel for det integrerte lydsystemet på NF7 kortet.

Har ikke merket noe særlig på ytelsen enda (venter på retur av 6800LE) men jeg synes lyden er litt mer paff liksom. Var bedre på fourtissimo kortet, vurderer å bytte tilbake..

Lenke til kommentar

Er det ikke kun snakk om rundt 3-5% man eventuelt kan spare (husker rett og slett ikke hvor mye vi snakker egentlig).

Skal du ha mindre lagging i spill saa ville jeg heller ha stillt opp standard cache innstillinger som er i spill. Vet ikke hvordan det er med andre spill en UT-serien, men der er det 32MB som er satt av til cache, etter at jeg satte den til 128-256MB har jeg ikke noe lagging. Kjorer ogsaa med innebygd lydkort, funker fett det.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Skal du ha mindre lagging i spill saa ville jeg heller ha stillt opp standard cache innstillinger som er i spill. Vet ikke hvordan det er med andre spill en UT-serien, men der er det 32MB som er satt av til cache, etter at jeg satte den til 128-256MB har jeg ikke noe lagging.

Frankie

Singapore

Kan du forklare det der litt bedre for meg? Hvor kan man endre cache? Hva vil eventuelle endringer føre til? Er det RAMen vi snakker om her? (Ja jeg er noob.. :( )

Lenke til kommentar
Jeg har et Abit NF7 og kjører integrert lyd (se profil for resten av specs hvis det er interressant). Jeg bruker PC'en min nesten utelukkende til spilling (+ litt musikk), og er derfor opptatt av høy ytelse. Vil jeg få mye bedre ytelse med et lydkort, eller er det ganske lite det er snakk om?

Kommer an på flere faktorer, men generelt sett vil du få bedre ytelse i spill og bedre lydkvalitet dersom du bruker et separat lydkort av relativt bra kvalitet (som regel koster disse minst 500-1000 kr.).

Det finnes integrerte lydkort/prosessorer som f.eks. Soundstorm som gjør en grei jobb, men som allikevel ikke er helt på høyde med Audigy 2-serien til Creative (som tross alt koster en del hundrelapper ekstra).

Lenke til kommentar
Er det ikke kun snakk om rundt 3-5% man eventuelt kan spare (husker rett og slett ikke hvor mye vi snakker egentlig).

Skal du ha mindre lagging i spill saa ville jeg heller ha stillt opp standard cache innstillinger som er i spill. Vet ikke hvordan det er med andre spill en UT-serien, men der er det 32MB som er satt av til cache, etter at jeg satte den til 128-256MB har jeg ikke noe lagging. Kjorer ogsaa med innebygd lydkort, funker fett det.

Frankie

Singapore

Bare sånn i farta...

Bruker andre innebygde funksjoner i HK også mer ressurser framfor å plugge komponent i pci? f.eks er det bedre å bruke pci nettverkskort framfor innebygd i HK?

Lenke til kommentar
Skal du ha mindre lagging i spill saa ville jeg heller ha stillt opp standard cache innstillinger som er i spill. Vet ikke hvordan det er med andre spill en UT-serien, men der er det 32MB som er satt av til cache, etter at jeg satte den til 128-256MB har jeg ikke noe lagging.

Frankie

Singapore

Kan du forklare det der litt bedre for meg? Hvor kan man endre cache? Hva vil eventuelle endringer føre til? Er det RAMen vi snakker om her? (Ja jeg er noob.. :( )

Jeg vet ikke andre spill enn UT serien. Men la oss ta UT til og med UT2k4.

I konsolett skriver du "preferences" trykk enter.

(Sitter ikke med spillet forran meg naa), finn frem til Filesystem, der skal det vere en boks som sier "cache" denner er normalt paa 32Mb, sett den saa hoyt du bare orker, (merk deg at du maa ha nok minne til Windows og spillet). Jeg kjorer paa 512MB system minne, saa min UT cache har jeg satt til 196MB, og dette funker kjeme fint uten problemer.

Det nermeste man kan sammenligne cachen med i spill er Pagefile som du finner i Windows, er denne for liten saa maa spillet jobbe mer mot HDen, er cachen storre saa kan den lagre mer i minne.

Er det noen eksperter der ute som kan rette meg litt(?), men jeg tror faktisk at cachen hjelper mot brett som du har lastet ned fra servere, som du ikke har installert paa maskinen enda.

Rett meg om jeg tar feil.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Frankie

Singapore

Bare sånn i farta...

Bruker andre innebygde funksjoner i HK også mer ressurser framfor å plugge komponent i pci? f.eks er det bedre å bruke pci nettverkskort framfor innebygd i HK?

Vel, er endel faktorer som kommer inn i bilde egentlig.

Trenger du kun nettverks tilkobling saa kan du strengt tatt bruke det som er paa HKet, men jeg tror nok at ytelsen ikke er den helt beste med tanke paa nettverks trafikk.

Naar det gjelder system ressurser saa tror jeg det kommer veldig ann paa hvilket kort og produsent du bruker. Det er ikke uvanlig at du faar passive PCI kort (f.eks nettverks kort) som vil ta mer ressurser fra en CPU enn et aktivt kort. Et aktivt kort har gjerne sin egen prosessor for aa behandle data raskere samt avlaste CPUen.

Tilbake eget nettverks kort. Taa for eks SysKonnect som er konge av konge naar det gjelder billige nettverks kort (rundt 1000kroner), har en fantastisk ytelse, derimot saa vet jeg ikke hvor mye system ressurser den tar eller ikke tar.

Ett annent moment er strom, jo flere PCI enheter du har i maskinen jo bedre PSU trenger du, jeg tviler paa at en liten chip som er intrigert i HK trenger like mye strom som et lydkort i en PCI slott.

Rett meg om jeg tar feil.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...