skinner Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hvor mye koster det egentlig en person av tid og krefter å oppdatere og vedlike holde sin antivirus programvare? Nå for tiden kommer det inn fler virus meldinger enn folk bytter underbukse (nesten), og media flyter over av virus advarsler og formaninger om at vi oppdaterer og vedlikeholder den programvaren vi benytter for å beskytte oss mot sikkerhetshull, virus, osv. Det virker som at det er flere som overhodet ikke interesserer seg for å beskytte seg selv, eller så har dem ikke kunnskaper som er tilstrekkelige for å ha dette oppdatert og i orden? Hvis du tenker på hvor mange som surfer ubeskyttet og har virus som i ren uvitenhet bidrar til distribusjon av dette så er det et stort problem, og når dem klager i ettertid at de har blitt virusinfisert så synes jeg det er provoserende! Jeg jobber for et firma som er i utstrakt kontakt med våre kunder på ganske mange områder og en del av mine kunder klager over at de har brukt adskillelige kroner på IT konsulenter og virusfjerning; så mitt standard spørsmål "har dere oppdatert antivirus programvaren dere fikk med leveransen?" blir ofte besvart "Hum, oppdatert? Må vi det?". Hvis alle som skal benytte en PC mot internett, enten i form av oppringt internett eller xDSL tar seg 5 minutter og leser brukerveiledninger og setter seg "litt" inn i den programvaren de skal benytte så tror jeg vi kommer langt på vei mot et mer sikkert IT samfunn. Men klart, det er ikke alle som har tid eller ork til å gjøre dette..... Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Dersom de som jobber i et firma, der de ikke klarer å oppdatere noe sånt som antivirus-programvaren sin selv, så høres det ut som om det er gjort en dårlig jobb av konsulentene som har installert og satt opp systemet deres. De tjener jo tross alt mere penger på at de må komme jevnlig å vedlikeholde systemet deres. Jeg er helt enig med deg, men oftest er det pga. ren uvitenhet at folk ikke oppdaterer programvaren sin. Jeg jobber som it-konsulent, er ofte ute hos kunder som tror det er firmaet jeg jobber hos som har laget windows, de tror at dersom du har et program som har ordet "antivirus" i seg så er man sikret mot virus for all tid. Altså, det kryr av folk som ikke vet i nærheten av tilstrekkelig for å kunne ha en pc. Derfor forklarer jeg alltid hva man burde gjøre, og hvordan man gjør det, og hvorfor man gjør det. Dette skaper en mye bedre tillit til kundene. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Programvare er ikke alt, og vet de ikke engang at et antivirusprogram skal oppdateres er de ute å kjører. Det skal en del til for å herde maksimal sikkerhet. Men jeg er ikke helt paranoid enda tror jeg Hvis folk bare kunne forestille seg at noen «over gata» kan sitte å se / ta opp det du leser og skriver. En god video opptaker kan spille inn video signaler i flere uker. Endret 8. november 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
GA75 Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er vel akkurat dette som begynner å bli et stort tema i datasikkerhetsindustrien, at teknologien alene ikke kan garantere noe som helst. Det å bevisstgjøre og utdanne brukerne er minst like viktig som å konfigurere brannmuren og antivirus riktig. Kanskje viktigere... Det er mange som kjøper en PC og forventer sammenliknbar brukeropplevelse som med det å kjøpt et kjøleskap. Du putter ting inni så blir de kalde. Om du vil ha det kaldere skrur du på en bryter og vise versa. Dette er langt fra situasjonen med en datamaskin i dag! Likevel er datamaskinen nesten like utbredt som kjøleskapet i dette landet. Forøvrig: Hvorfor i all verden er ikke antivirus satt til å oppdatere seg automatisk? Leste en artikkel som anbefalte at autoppdatering av antivirus ble satt til å sjekke hver 4de time for oppdateringer til signaturarkivet. I sin Threat Evaluation Report første halvår 2004 meldte forøvrig Symantec at det kom ut en ny variant virus hver hele time....det er alvorlige mengder nye virus... Men igjen, datasikkerhet dreier seg om langt mer enn programvare og teknologi. Bærbart datautstyr er vel en av de tøffeste utfordringene i dag, og krever rett programvare og relativt god kursing av bruker for at det skal foregå trygt uten potensielle informasjonslekkasjer. Eks: ansatt med laptop på flytoget går på do uten å låse maskinen. Fyfy! Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Kanskje like greit å drite i hva andre gjør. De tar det ikke alvolig likevel. Lenke til kommentar
olais Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det å vite hva man holder på med når den ene brannmur-meldingen etter den andre popper opp på skjermen er ikke så enkelt for en som ikke er ekspert. Det kommer en haug med meldinger om man skal blokkere ditt eller tillate datt. Dette er jo håpløst for en vanlig stakkar. Når man ikke har peiling, tar man kanskje sjanser, og så blir det feil. Ting vil ikke fungere osv. Hvilken brannmur er forresten den enkleste i bruk? Har selv prøvd flere, Zonealarm, Sygate, Outpost bl.a. men like forvirret når det kommer varsel om tillate/ikke tillate. Sikkert mange som kjenner seg igjen dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå