Gå til innhold

opssetting av scsi 320 disk på u 160 kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et system basert på Asus A8V socket 939. FX55.

I dette systemet skal jeg ha en raptor på 73 gig, og en Seagate cheetah 73 gig Scsi u320LW som jeg har tenkt å sette opp på en Adaptec 19160 kontroller. Vil det gå an å sette opp denne disken med den ovvennevnte kontroller som er basert på Pci 32 bit? :roll: Jeg vil nok ikke få brukt transferhastigheten på 320, men 160 er helt sikkert greit nok. Jeg tror at Cheetahen er en heftig disk, og vil satse på å bruke den som os disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge pin-mengden stemmer overens så vil du kunne benytte den kontrolleren. Har selv en Tekram u160 kontroller (68 pins). Denne er PCI 32 bit eller hva de kaller det, altså langt PCI spor (nei ikke ISA). kortet ble stappet ned i, det henger en del av pcisporet på kortet utenfor, men det funker fint som fy.

SCSI disker er også bakoverkompatible, slik at en 320 disk (som jeg har, en Seagate Cheetah 36 GB) funker fint på en u160 kontroller.

Det kan være verdt å nevne at jeg har forstått det slik at selv 15k SCSI-disker, om en bare har en, ikke klarer å utnytte en u160 kontroller fullt ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Så lenge pin-mengden stemmer overens så vil du kunne benytte den kontrolleren. Har selv en Tekram u160 kontroller (68 pins). Denne er PCI 32 bit eller hva de kaller det, altså langt PCI spor (nei ikke ISA). kortet ble stappet ned i, det henger en del av pcisporet på kortet utenfor, men det funker fint som fy.

SCSI disker er også bakoverkompatible, slik at en 320 disk (som jeg har, en Seagate Cheetah 36 GB) funker fint på en u160 kontroller.

Det kan være verdt å nevne at jeg har forstått det slik at selv 15k SCSI-disker, om en bare har en, ikke klarer å utnytte en u160 kontroller fullt ut.

Er det slik at man ikkje trenger mere enn en u160 kontroller hvis man bare har en "Seagate Cheetah 15K.3 36.7GB 68 pin Ultra320" scsi disk? Eller blir disken tregere av en litt dårligere kontroller?

Hvilke kontroller passer best til denne disken? Har P4 478 hovedkort, så må ha et pci kontrollerkort....

Lenke til kommentar
Jeg ville helt klart gått for et kort fra Adaptec. Vil tro du kan få Adaptec 19160/29160 til en hyggelig pris.

Det finnes jo noen forskjellige av de kontrollerene du nevnte... Adaptec 29160N, Adaptec ASC-29160, Adaptec ASC-19160, Adaptec 29160LP. Hva er forskjellen på disse kontrollerene? må kjøpe en av disse tenker jeg.... men hvilken? ASC hva er det f.eks?

Litt mas midt på natta, men har lyst til å bestille kontroller veldig snart! :thumbup:

Lenke til kommentar
da er det Adaptec 29160N jeg må ha da, siden det er pci (håper det funker i hovedkortet mitt (ic7-g)? Litt dyrt, men man får vel det man betaler for.....

Jeg har selv en Adaptec 39160 SCSI-kontroller (to separate kanaler på samme kort) som har fungert prikkfritt i 2 år nå. 29160N tilhører samme serie og har samme kvalitet. Det SCSI-kortet vil garantert fungere på ditt hovedkort. Ja, man får akkurat hva man betaler for. Og Adaptec har de beste SCSI-kontrollerne. Jeg bruker akkurat samme disk som du har, og er kjempefornøyd. Dessuten har alle operativsystemer støtte for denne kontrolleren. Hvis du har tenkt å bruke linux/unix vil du ikke ha problemer med denne kontrolleren, da den garantert er støttet.

Lenke til kommentar

Om du vil ha billigere ting så er det vel verdt å vurdere en tekram kontroller istedet for. Samme ytelse, til halvparten så mange penger. Det er i alle fall det jeg bruker. Skal vi se om jeg kan finne ut hva jeg betalte for min kontroller.

For DENNE betalte jeg 1444 kr for snart et halvt år siden. To kanaler + at du får med ALT av kabler. Den har og støtte for 80-pins HD mener jeg.

Denne er riktignok 64 bits så det er en fordel om man har 64 bits PCI-spor (dobbelt lengde) men den funker fint som blekk på vanlige PCI-spor.

Edit: Hmm, ser ut som jeg tok feil. Adaptecen var billigere, men da er det usikkert om alt av kabler er med. Dessuten var Adaptecen single-channel.

Edit2: Ser at man får retail av den kontrolleren for 1499 på flere butikker. Da var ikke prisforskjellen så stor da.

Edit3: Den har ikke støtte for 80-pins, men den har for 50-pins.

Om du desperat bestemmer deg for en U320 kontroller har PSData inne DENNE fra Intel. LowProfile og greier. Til 1274 kr

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Har en stykk Adaptech 29160 kontroller liggende samt en 15GB U160 IBM 10k disk liggende. Bruker dem ikke så kan selges hvis noen er interessert.

Kom med bud, har ikke snøring hva jeg skal ha for det.

Ligger på hjemplassen min da, men blir hentet i løpet av jula.

Lenke til kommentar

Adaptec ASC-29160N koster ikke så mye lenger. Dessuten er det veldig sjelden man har behov for to separate kanaler på SCSI-kortet (hvem er det som har behov for 30 SCSI-enheter i en og samme maskin uten å ta i bruk SCSI RAID?). 29160N har også støtte for 50pins, og har Speed-flex, slik at det ikke blir noe problem å ha 50pins enheter (CD/DVD ROM/Brenner) sammen med harddisker som går på LVD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...