karmøy Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 skal en tur til USA og vurderer å kjøpe videokamera der, da prisene er mye lavere. Er det noen som har anbefalinger om hva jeg bør kjøpe? Kameraet skal brukes til typisk familie / ferie filming. Jeg tenkte å bruke max. 5-6000.- men kan jeg finne ett kamera som gjør jobben til 2-3000,- er jo ikke det noe problem. Anbefalinger motas med takk Lenke til kommentar
vidoy Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 En viktig ting å huske på er at USA og Euopa kjører to forskjellige formater. USA har NTSC mens Europa har PAL. Skal du vise videoen på en standard norsk TV må du derfor kjøpe et PAL-kamera. Ofte er PAL dyrere enn NTSC i USA. En annen ting er garanti dersom du får en feil på kameraet. Per Johan Lenke til kommentar
karmøy Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) planen min er å overføre film til PC for å så brenne på CD/DVD så jeg trodde ikke att Pal / ntsc hadde noe betydning (eller tar jeg feil) det er vel mulig å convertere formatet? Når det gjelder garanti så trodde jeg att de store (panasonic,canon;sony osv. har "verdensgaranti" Endret 30. oktober 2004 av karmøy Lenke til kommentar
ritzini Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Så lenge du kun skal overføre til pc, så er det jo ikke noe problem med pal/ntsc. Men skal du koble kamera til tv, er du avhengig av at det er et pal kamera. Grunnen til dette er at norske tv´er kjører pal. Kjører du ntsc på pal tv, blir det svart hvitt... Når du spør hvilket kamera du skal satse på, ville jeg gått for sony eller panasonic. Henholdsvis fordi de benytter Carl Zeiss og Leica objektiv. Sony sitt DCR HC40 er et meget godt alternativ, hvor du får utrolig mye for pengene. Når det gjelder garanti, så har jo de største aktørene verdensgarant, men da må du huske på at du ikke kommer inn under norsk kjøpslov. Som er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Verdensgaranti gjelder kun i 1 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå