Gå til innhold

reinstalering av xp pro no.

Anbefalte innlegg

etter timer med spyware soøk og virus søk har jeg besluttet å reinstalere allt på pc. har inntalert xp noen ganger men tror ikke jeg gjør det rett. jeg booter med win 98 disk for å komme i dos slik at jeg får skrive format c:. finnes det noen bedre måte å gjøre det på? jeg tenker også å partisjonere hd. har 20 gb som jeg tengte dele i 2. det lar seg vel gjøre under install av xp?. finnes det noen"smør brød" lister for slike ting.?

håper på snarlig hjelp

mvh hauk74 :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt riktig som Kasp sier. egentlig er det kjappere og enklere å boote direkte fra XP plata enn å boote fra Windows 98 disketten. så lenge Windows XP plata er bootbar så klart :) når du kommer til partisjoneringa i Installasjonen kan du gjøre som jeg gjorde når jeg hadde 2 partisjoner på min 20 GB disk. jeg laget en partisjon på 5 GB til C: og resten på D:

velg NTFS på C: og Fat32 på D: det er iallefall det jeg har. synes det er greiest å ha NTFS på systempartisjonen mine og FAT32 på de andre partisjonene som jeg har progs på. hvis jeg har FAT32 kan jeg nå dem i Linux :D It`s Important :D

Offtopic:

jeg lurer på om det er mange som synes det er vanskelig å installere XP eller Windows Gennerelt?

Lykke til.

Lenke til kommentar

1) Sett i XP-cd - restart maskinen

2) Under oppstart av maskinen får du opp valget: "Trykk en tast for å starte opp fra cd-rom" - gjør dette

3) Installasjonsscd'en vil nå inspisere hardware'n din - og om du har windows på maskinen fra før

4) Når dette er ferdig, får du opp forskjellige valg - om du vil kjøre "repair", eller om du vil installere på nytt. Det er også her du velger partisjonering; Hvor mange partisjoner du skal ha, hvor store de skal være, hvilken som skal inneholde Windows, osv. Velg å slette den gamle Windowspartisjonen, så velger du å lage en ny, på denne velger du å installere XP.

5) Nå går stort sett resten av seg selv. Det er to ganger til du må skrive inn noe. den ene er for å skrive inn serienummeret, den andre for å velge om du vil manuelt - eller automatisk sette opp nettverk.

6) Etter ca 40 min har du XP fiks/ferdig installert

P.S. Under punkt to forutsetter jeg at BIOS er stilt inn til å starte fra CD. F. eks i bootrekkefølgen; A:\ - CD-ROM - Harddisk

Jeg har også tatt utgangspunkt i at du har en fullversjon-cd - og ikke oppgradering. I så fall må du muligens i løpet av prosessen sette i en Win98/2000/me-cd for å bevise retten til oppgradering.

P.S-2. Husk at maskinen ikke bør kobles til internett før du har installert sikkerhetsoppdateringer fra Windows Update - eller installert SP2. Gjør du dette er sannsynligheten stor for at du får MSBLAST eller noe annet svinere på maskinen. Ikke særlig artig etter å ha brukt lang tid på å installere...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har nå gjort som dere anbefaler. men min 2 partisjon har blitt lokal disk F: før var jo den D siden os lå på C: har vel ikke noen særlig praktiske problemer. men hvorfor ble det slik denne gang. Ett nytt problem er at jeg ikke får til å kopiere i fra cd stasjon til disk f: Det vil si det går men får beskjed om at wmp ikke støtter formatet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...