hauk74 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 etter timer med spyware soøk og virus søk har jeg besluttet å reinstalere allt på pc. har inntalert xp noen ganger men tror ikke jeg gjør det rett. jeg booter med win 98 disk for å komme i dos slik at jeg får skrive format c:. finnes det noen bedre måte å gjøre det på? jeg tenker også å partisjonere hd. har 20 gb som jeg tengte dele i 2. det lar seg vel gjøre under install av xp?. finnes det noen"smør brød" lister for slike ting.? håper på snarlig hjelp mvh hauk74 Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Du trenger ikke å boote opp med Win98 hvis du skal installere WIn Xp, det blir ganske feil.. Boot opp med XP CD'en og følg instruksjonene, der kan du også lett lage partisjoneringer Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 helt riktig som Kasp sier. egentlig er det kjappere og enklere å boote direkte fra XP plata enn å boote fra Windows 98 disketten. så lenge Windows XP plata er bootbar så klart når du kommer til partisjoneringa i Installasjonen kan du gjøre som jeg gjorde når jeg hadde 2 partisjoner på min 20 GB disk. jeg laget en partisjon på 5 GB til C: og resten på D: velg NTFS på C: og Fat32 på D: det er iallefall det jeg har. synes det er greiest å ha NTFS på systempartisjonen mine og FAT32 på de andre partisjonene som jeg har progs på. hvis jeg har FAT32 kan jeg nå dem i Linux It`s Important Offtopic: jeg lurer på om det er mange som synes det er vanskelig å installere XP eller Windows Gennerelt? Lykke til. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 XP må jo alle klare å installere, alt går jo nesten av seg selv Du får det jo med teskje, så.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 hehe. det er sant. er vanskeligere å installere Windows 98 egentlig. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 (endret) 1) Sett i XP-cd - restart maskinen 2) Under oppstart av maskinen får du opp valget: "Trykk en tast for å starte opp fra cd-rom" - gjør dette 3) Installasjonsscd'en vil nå inspisere hardware'n din - og om du har windows på maskinen fra før 4) Når dette er ferdig, får du opp forskjellige valg - om du vil kjøre "repair", eller om du vil installere på nytt. Det er også her du velger partisjonering; Hvor mange partisjoner du skal ha, hvor store de skal være, hvilken som skal inneholde Windows, osv. Velg å slette den gamle Windowspartisjonen, så velger du å lage en ny, på denne velger du å installere XP. 5) Nå går stort sett resten av seg selv. Det er to ganger til du må skrive inn noe. den ene er for å skrive inn serienummeret, den andre for å velge om du vil manuelt - eller automatisk sette opp nettverk. 6) Etter ca 40 min har du XP fiks/ferdig installert P.S. Under punkt to forutsetter jeg at BIOS er stilt inn til å starte fra CD. F. eks i bootrekkefølgen; A:\ - CD-ROM - Harddisk Jeg har også tatt utgangspunkt i at du har en fullversjon-cd - og ikke oppgradering. I så fall må du muligens i løpet av prosessen sette i en Win98/2000/me-cd for å bevise retten til oppgradering. P.S-2. Husk at maskinen ikke bør kobles til internett før du har installert sikkerhetsoppdateringer fra Windows Update - eller installert SP2. Gjør du dette er sannsynligheten stor for at du får MSBLAST eller noe annet svinere på maskinen. Ikke særlig artig etter å ha brukt lang tid på å installere... Endret 30. oktober 2004 av pmarius Lenke til kommentar
hauk74 Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 takker for alle tips.vet det er kurant å innstalere os. men synes det er greit å undersøke i blant om man gjør det riktige:) Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 takker for alle tips.vet det er kurant å innstalere os. men synes det er greit å undersøke i blant om man gjør det riktige:) Hehe, greit det Lykke til! Lenke til kommentar
hauk74 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 har nå gjort som dere anbefaler. men min 2 partisjon har blitt lokal disk F: før var jo den D siden os lå på C: har vel ikke noen særlig praktiske problemer. men hvorfor ble det slik denne gang. Ett nytt problem er at jeg ikke får til å kopiere i fra cd stasjon til disk f: Det vil si det går men får beskjed om at wmp ikke støtter formatet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå